Stora skyfall och översvämningar i Europa föranledde lite tankar kring vad man gör om vatten börjar tryckas tillbaka genom avloppet. Om vi lämnar ombyggnad, dränering och annat som man borde ha gjort tidigare därhän, vad kan man förbereda för att inte stå helt handfallen i stunden..?

Såg denna ballong som ska kunna temporärt plugga avlopp:

Förpackning av Toiee dränplugg för avloppssäkring vid skyfall; 32 mm, även som röravstängningsballong. Visar produkt och förpackningsdesign med instruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://toiee.se/products/toiee-dra...2-mm-benyttes-ogsa-som-ror-afspaerringsballon

Har någon erfarenhet av den, eller andra alternativ eller förslag?

Länspump finns för att kunna pumpa ur vattnet som trängt in. Kan man försöka minska spridning av vattnet mellan rum (hos mig skulle det tränga upp ur golvbrunn eller toa nere i källaren) genom att tejpa/täta/lägga sandsäckar i dörröppningen?

Kommer det en halvmeter regn på några dygn som det tycks ha gjort på sina ställen den senaste tiden så lär det väl kvitta vad man gör, men om det är lite lindrigare så kanske man har en sportmössa att motarbeta katastrofen.

Tankar, förslag, erfarenheter?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag har inga svar men jag har återkommande problem med att vatten trängt upp i golvbrunnar ( eller ändå värre rinner över dörrtröskel i källaren där det finns en spygatt kopplad til resten) eftersom mitt dagvatten inte rinner undan tillräckligt fort.

Min temporära lösning har varit en extra länspump som pumpar bort vattnet ur rensbrunnen före stoppet..
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Tror åxå på någon slags pumpgrop,men det lär ju behöva vara automatiskt om det ska göra nytta..
För när det händer så går det ju fort tänker jag..
Annars är det väl backventil på avloppet som är lösning
 
  • Gilla
jahallåja
  • Laddar…
Spade och eldriven såg för att kapa inkommande avlopp från högre nivå?
 
Jag köpte en sån här
https://vonroc.se/drankbar-pump-750w-integrerad-flottor

Min situation är:

Stort garage typ 50 M2, båda sidors stuprör till brunn.

Därifrån kopplad till spygatt vid källaren och kopplad till brunn där golvbrunnar och 100 M2 tak på bostaden samlas.

Därifrån till en annan brunn där andra halvan av 100 M2 taket på bostaden plus ett uterums tak samlas.

Därifrån är det tänkt att alltihop ska rinna ut i grannens åker, men det funkar dåligt numera.

Så jag har satt pumpen i den brunnen för att förhindra att vattnet rinner över in i golvbrunnar och in i källaren.
 
  • Gilla
jahallåja
  • Laddar…
Är också mest orolig för att takavvattningen inte hinner ut till gatan vid ordentligt skyfall eftersom jag har kombinerat avlopp och dagvatten. Det skulle kunna förbättras men kräver ju en större insats. En möjlighet att plugga igen avloppet utifrån i brunnen där de två flödena möts på väg vidare ut mot gatan kanske vore något, men då krävs ju en förberedande åtgärd och att man är på tårna när något väl händer, som påpekats..
 
J jahallåja skrev:
och att man är på tårna när något väl händer,
Man kan montera en kraftigare giljotin ute på tomten som drivs med hydralik. ;)
 
Tycker också det är en intressant tanke att kunna koppla ur (eller ha backventil) på avloppet ut mot gatan...

Men backventiler har jag förstått ska vara åtkomliga och kan strula. Mitt avlopp verkar ligga nån meter ner under källargolvet. Det blir väldigt böktigt att ha nåt slags schakt för att komma åt en ventil av något slag... Eller kunna stoppa in en ballong.

Fördelen för mig är att (enl en spolbil som löste stopp i gatan) bara jag och en granne (på samma höjd som mig) som leder till denna första brunn. Längre ner finns fler tillopp, men visst skulle det kunna vända, eller ett annat hus högre upp med förgrening kunna trycka baklänges i gatan ända till vår brunn. Men den ligger säkert 2m under vårt källargolv...

Vad är en gilliotin? (jag tror jag kan gissa mig till principen, nån slags skjutventil?)
 
J JohanLun skrev:
Vad är en gilliotin? (jag tror jag kan gissa mig till principen, nån slags skjutventil?)
Korrekt.

Mer tänkt som en nödåtgärd. Kamera och sensorer för övervakning och om det värsta sker så aktiverar man giljotinen så att rör från högre höjder inte kan mata in avloppsvatten mm i källaren.

Korrekt koppling, omväg och ventiler är förstår bättre men det kräver planering, tid och tillstånd. Samt förstås länspump men då är redan vätskan på fel ställe.
 
spikplanka spikplanka skrev:
Korrekt.

Mer tänkt som en nödåtgärd. Kamera och sensorer för övervakning och om det värsta sker så aktiverar man giljotinen så att rör från högre höjder inte kan mata in avloppsvatten mm i källaren.

Korrekt koppling, omväg och ventiler är förstår bättre men det kräver planering, tid och tillstånd. Samt förstås länspump men då är redan vätskan på fel ställe.
Jag funderar på om jag i brunnen i gatan kan slänga ner en sandsäck om det börjar trycka åt fel håll... Men det är två rör in och ett ut nere i brunnen, så jag måste isf göra gemensam sak med min granne...
 
spikplanka spikplanka skrev:
Mer tänkt som en nödåtgärd. Kamera och sensorer för övervakning och om det värsta sker så aktiverar man giljotinen så att rör från högre höjder inte kan mata in avloppsvatten mm i källaren.
Det låter hiskeligt avancerat med exempelvis kameror. Är detta något som privatpersoner någonsin har?
 
Vi har en backventil som vi är väldigt tacksamma för, har räddat oss minst en gång. Vi har dock en källartrappa med spygatt som är en svag punkt (när backventilen slagit igen så tränger vattnet från spygatten upp genom golvbrunnarna eftersom det inte kan rinna ut i gatan). Så att ha några sådana här till hands skulle vara bra, för att begränsa vattnet som hamnar i spygatten: https://verktygsboden.se/bygg-hem-h...barriarer/hydrosackskyddsvall-2-pack-mdm2zwqy

En viktig åtgärd är att se till att anslutning från stuprör till dagvattenhanteringen är bra, med välfungerande lövsilar. Se till att det rinner rakt ner och inte stänker ut vid en rejäl åskskur. Vår var katastrof när vi flyttade in och de mesta rann ut på gräsmattan när det blir lite tryck i stuprören. Det blir ganska många kubik från taket som belastar källarväggen.
 
  • Gilla
jahallåja
  • Laddar…
J jahallåja skrev:
Det låter hiskeligt avancerat med exempelvis kameror.
Köp en IP kamera, plugga in?
 
Ok, tolkade sensorer och kamera som att det var fråga om någon form av automatiserat system.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.