Har en Siemens iq500 SN457S05MS/74 som inte gör rent i Övre facket och bestick facket längst upp. När jag kör och öppnar snurrar den undre men inte övre. Där rinner det bara vatten från hålen. Har tagit alla armar och silar o allt som går att tvätta. Det fyller vatten men snurrar som sagt ej..blir vatten 1cm plus lite till i botten..

diskpulver och salt..men all diskpulver löses ej upp ibland.. kanske beror på att de ej snurrar?


vad kan va felet? Tryck har ja kollat. Tagit ut slangen o öppnat upp i hink. Sprutar som bara den.
 
  • Närbild på den övre spridaren och diskmaskinens insida, med fokus på en detalj av Siemens iq500. Spridaren snurrar ej och rinner endast vatten från hålen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av insidan av en Siemens iq500 diskmaskin som visar en transparent komponent och några anslutningar, med vattendroppar synliga på ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en del av en Siemens iq500 diskmaskin, öppnad och inuti, som visar det vattenförande systemets komponenter inklusive en trasig del.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av diskho i en Siemens iq500 diskmaskin modell SN457S05MS/74 som inte snurrar eller rengör ordentligt i övre facket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Insidan av en Siemens-diskmaskin som innehåller vatten med tvålskum och diskmedelsrester på botten, samt en synlig diskarm som inte snurrar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är nyfiken följa din "nya" tråd, då jag har en Bosch som börjat vina ibland och diskar sämre än den brukar som jag tolkar som att det är dåligt med vatten / flöde i cirkulationspumpen. Har heller vad jag vet inga koder. Bra nog har jag inte Zeolit torking, som jag förstått krånglar till maskinerna. Min är nog 6-7 år gammal, jag är jättenöjd med den annars. Bosch SMU69T45SK https://www.bosch-home.se/sv/product/SMU69T45SK

Din maskin verkar ha zeolith, men i övrigt vara rätt lik min. Jag har dolda touchknappar och en färgdisplay. Men jag gissar felen liknar varandra. Min verkar ofta funka.

Jag har läst det finns en växelventil som styr om vatten ska ledas till ena eller båda armarna. Om man tar bort listen som leder upp vattnet kan man se denna lilla ventil. Jag rev bort detta häromdagen, men hade för lite info för att fortsätta riva i det. När jag testkörde så funkade allt. Det verkar svårt att riva isär maskinen så om jag inte får väldigt bra tips för att smörja upp / rengöra så väntar jag nog till det går sönder mer än nu...
 
  • Gilla
Eggentini
  • Laddar…
E Eggentini skrev:
Har en Siemens iq500 SN457S05MS/74 som inte gör rent i Övre facket och bestick facket längst upp. När jag kör och öppnar snurrar den undre men inte övre. Där rinner det bara vatten från hålen. Har tagit alla armar och silar o allt som går att tvätta. Det fyller vatten men snurrar som sagt ej..blir vatten 1cm plus lite till i botten..

diskpulver och salt..men all diskpulver löses ej upp ibland.. kanske beror på att de ej snurrar?


vad kan va felet? Tryck har ja kollat. Tagit ut slangen o öppnat upp i hink. Sprutar som bara den.
ditt fel är spolarmsväxlaren, ev diskpumpen
inget av detta är lätt att byta på en zeolitmaskin som du har
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
vinandet kan vara
J JohanLun skrev:
Jag är nyfiken följa din "nya" tråd, då jag har en Bosch som börjat vina ibland och diskar sämre än den brukar som jag tolkar som att det är dåligt med vatten / flöde i cirkulationspumpen. Har heller vad jag vet inga koder. Bra nog har jag inte Zeolit torking, som jag förstått krånglar till maskinerna. Min är nog 6-7 år gammal, jag är jättenöjd med den annars. Bosch SMU69T45SK [länk]

Din maskin verkar ha zeolith, men i övrigt vara rätt lik min. Jag har dolda touchknappar och en färgdisplay. Men jag gissar felen liknar varandra. Min verkar ofta funka.

Jag har läst det finns en växelventil som styr om vatten ska ledas till ena eller båda armarna. Om man tar bort listen som leder upp vattnet kan man se denna lilla ventil. Jag rev bort detta häromdagen, men hade för lite info för att fortsätta riva i det. När jag testkörde så funkade allt. Det verkar svårt att riva isär maskinen så om jag inte får väldigt bra tips för att smörja upp / rengöra så väntar jag nog till det går sönder mer än nu...
vinandet kan vara kavitation dvs lågt vatten eller täppta silar
växelventilen kan du inte se inifrån men däremot den vita skivan som stänger och öppnar tillförseln till spolarmarna när du tagit bort listen/röret och tittar nedåt
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
returen returen skrev:
vinandet kan vara

vinandet kan vara kavitation dvs lågt vatten eller täppta silar
växelventilen kan du inte se inifrån men däremot den vita skivan som stänger och öppnar tillförseln till spolarmarna när du tagit bort listen/röret och tittar nedåt
Vad kan lågt vatten bero på?

Vilka silar har cirkpumpen? Avloppspumpens har jag koll på..
 
returen returen skrev:
ditt fel är spolarmsväxlaren, ev diskpumpen
inget av detta är lätt att byta på en zeolitmaskin som du har
Dyrt o reparera eller ba köpa ny maskin? Köpt 2020. Garantin gick ut 2022
 
E Eggentini skrev:
Dyrt o reparera eller ba köpa ny maskin? Köpt 2020. Garantin gick ut 2022
inte speciellt dyrt om du gör det själv men skall du ta dit någon på några timmar så
 
J JohanLun skrev:
Vad kan lågt vatten bero på?

Vilka silar har cirkpumpen? Avloppspumpens har jag koll på..
lågt vatten brukar inte boscharna lida av men om silarna i botten är skitiga så kaviterar det
så ta ur dessa silar i botten och diska för hand
provkör utan sil och diskgods och se om du har någon skillnad
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
E Eggentini skrev:
[länk]

En sådan? Och denna sitter under? Måste tippa maskinen o lägga på sidan?
eller denna original
https://www.siemens-home.bsh-group.com/se/sv/product/00644996

två sätt
1 ta bort kraftkortet, zeolitsystemet, cirkulationsmotorn och nå ventilen från höger sida längst bak längst in ta ett stadigt tag om denna och vrid den kraftigt moturs

2 lägg maskinen upp och ned och ta bort hela bottnen
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
E Eggentini skrev:
Dyrt o reparera eller ba köpa ny maskin? Köpt 2020. Garantin gick ut 2022
Är det inte 5 år på bosch och siemens lite dyrare modeller? Min levererades ~2016 så den har nog uppnått specad livslängd, men funkar bra och jag har inget intresse av en nyare modell. Jag tror det stod 5 års garanti på min.

Kör i princip bara ett enda program och maskinen är normalt tyst och tillräckligt snabb. Förutom kosmetiskt så funkar allt...
 
returen returen skrev:
lågt vatten brukar inte boscharna lida av men om silarna i botten är skitiga så kaviterar det
så ta ur dessa silar i botten och diska för hand
provkör utan sil och diskgods och se om du har någon skillnad
Silen kring avloppspumpen har jag rengjort, men finns det fler silar?

Ska kolla om den låter sådär, för jag rengjorde silen (som inte var speciellt igensatt) och kollade ner i spolarmshålen, körde en testdisk som inte lät illa när jag var i närheten men frugan sa att den "tjutit en stund".
 
J JohanLun skrev:
Silen kring avloppspumpen har jag rengjort, men finns det fler silar?

Ska kolla om den låter sådär, för jag rengjorde silen (som inte var speciellt igensatt) och kollade ner i spolarmshålen, körde en testdisk som inte lät illa när jag var i närheten men frugan sa att den "tjutit en stund".
finsilen den tubformade måste vara riktigt ren
tjuten kan oxå vara cirkulationspumpens lager, de tar stryk om disken är för ren när den ställs in
då är det bara till att byta pump
 
J JohanLun skrev:
Är det inte 5 år på bosch och siemens lite dyrare modeller? Min levererades ~2016 så den har nog uppnått specad livslängd, men funkar bra och jag har inget intresse av en nyare modell. Jag tror det stod 5 års garanti på min.

Kör i princip bara ett enda program och maskinen är normalt tyst och tillräckligt snabb. Förutom kosmetiskt så funkar allt...
på den tiden var det säljaren som bestämde vilka modeller som skulle få 5-år
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.