Hej! Jag håller på att bygga ett trädäck och är nu i slutskedet där jag sätter fast kjolen. Problemet är att jag behöver kapa i en vinkel på 57 grader, men mina verktyg, både geringssågen, bordssågen och cirkelsågen, går bara ner till 50 grader. Jag har sett på YouTube hur folk använder små jigs för att uppnå brantare vinklar, men mitt problem är att jag behöver göra snittet längs med trallens höjd, och mina klingor når inte tillräckligt djupt. Har någon några bra tips eller erfarenheter av ett liknande problem och hur ni löste det? Det alternativ jag funderar på just nu är att kapa så mycket jag kan med geringssågen och sedan slutföra snittet med en fogsvans när klingan inte räcker till.
 
T Trall768542 skrev:
Hej! Jag håller på att bygga ett trädäck och är nu i slutskedet där jag sätter fast kjolen. Problemet är att jag behöver kapa i en vinkel på 57 grader, men mina verktyg, både geringssågen, bordssågen och cirkelsågen, går bara ner till 50 grader. Jag har sett på YouTube hur folk använder små jigs för att uppnå brantare vinklar, men mitt problem är att jag behöver göra snittet längs med trallens höjd, och mina klingor når inte tillräckligt djupt. Har någon några bra tips eller erfarenheter av ett liknande problem och hur ni löste det? Det alternativ jag funderar på just nu är att kapa så mycket jag kan med geringssågen och sedan slutföra snittet med en fogsvans när klingan inte räcker till.
Mät upp och kapa med fogsvans hela vägen ?
Är det ett fåtal brädor blir det ju inte så jobbigt.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
S
Lägg brädan ner och vänd den och kapa 33 grader. Eller missförstod jag frågan?
 
S
Kanske var jag som var lite dum när jag tänkte men om du lägger brädan ner och pallar upp i andra änden blir sågsnittet spetsigare.
 
S
T Trall768542 skrev:
Det alternativ jag funderar på just nu är att kapa så mycket jag kan med geringssågen och sedan slutföra snittet med en fogsvans när klingan inte räcker till.
Jag är nästan helt säker på att det alternativ du funderar på kommer att funka om du tar det försiktigt. Kanske kan du använda en träbit till som stöd för fogsvansen så snittet inte kalvar ut. Om jag gissar rätt så kommer snittytan inte att synas, utan det är bara bra att du får kanten rak. Det går ju också bra om vinkeln blir lite vassare än 57°, det kommer nog passa ihop det med.

Det är bra att vara noggrann, men jag tycker att om man bygger altan behöver man inte jämföra sig med Antonio Stradivari, världshistoriens bästa fiolbyggare.
Målning av tre personer som tillverkar fioler i en verkstad, med olika fioldelar och verktyg spridda på arbetsbordet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Anledningen till att jag vill få ett en snygg kapning är för att ger ingen tydligt kommer att synas. Jag klurar vidare!
 
T Trall768542 skrev:
Anledningen till att jag vill få ett en snygg kapning är för att ger ingen tydligt kommer att synas. Jag klurar vidare!
Vad menar du med det markerade?
 
Autocorrect har anslutit sig till skrivisärrörelsen
Ska stå "geringen", ett ord
 
  • Gilla
Kane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.