M
Har ett gammalt torp där många vägguttag och strömställare har eftermonterats med rotdosa. (från utanpåliggande till infällt uttag) Problemet är att personen/firman som gjorde detta på 70-80talet borrat lite för stora hål i väggen så rotdosorna sitter dåligt fast. (kanten runt dosan åker in i hålet om man försöker spänna fast det hårdare) Följden blir att alla uttag ligger ganska löst, även om man håller i uttaget när man drar ut sladden.

Finns det någon typ av rotdosa med bredare eller vidare "yttre kant" eller hur löser man detta enklast / bäst med för stora hål? Tröttnat på att sätta tillbaka hela uttaget samt dosa bara för man dragit ut iPhone-laddaren lite för snabbt...
 
Rotdosa i trävägg borde gå utmärkt att sätta fast med fogskum
 
Sen går det även att skruva fast uttaget i väggen.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
M
Centano Centano skrev:
Sen går det även att skruva fast uttaget i väggen.
Är ingen elektriker men får man skruva i en dosa? (har för mig att man inte får det)
 
Man skruvar i hörnen på uttagsramen och hamnar då utanför dosan.
 
M
F fribygg skrev:
Rotdosa i trävägg borde gå utmärkt att sätta fast med fogskum
Det är ihåligt /isolering bakom så antingen får man sätta ganska mycket i sådana fall, eller bara kanten runt. Men kanske får dra runt med Pl400 i hålet/kant av dosan annars... är bara rädd att det lossnar med tiden. Alla i huset drar inte ut sladdar så varsamt.
 
Eluttag med inbyggd USB-port och skruvhål markerade i rött i hörnen av metallramen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Möllans och 1 till
  • Laddar…
M Möllans skrev:
Det är ihåligt /isolering bakom så antingen får man sätta ganska mycket i sådana fall, eller bara kanten runt. Men kanske får dra runt med Pl400 i hålet/kant av dosan annars... är bara rädd att det lossnar med tiden. Alla i huset drar inte ut sladdar så varsamt.
Det brukar vara "ihåligt" i de flesta väggar.

Jag tror det blir stadigt om du monterar med fogskum, men ett enklare och billigare alternativ är ju att först prova att skruva fast själva uttaget i väggen som @Centano skrev.
 
  • Gilla
Möllans
  • Laddar…
M
Min strömställare har ej dom hålen (Renova) Enda hålen på dom går in i dosan / rakt i hålet. Men får kolla med fogskum.
 
Om nått eller några sitter dåligt, byt då till nya som kan skruvas fast i väggen, lyckas du inte få fäste för skruvarna fyller du försiktigt runt senildosan med fogskum.
 
  • Gilla
Möllans
  • Laddar…
A
M Möllans skrev:
Det är ihåligt /isolering bakom så antingen får man sätta ganska mycket i sådana fall, eller bara kanten runt. Men kanske får dra runt med Pl400 i hålet/kant av dosan annars... är bara rädd att det lossnar med tiden. Alla i huset drar inte ut sladdar så varsamt.
Känner igen ditt problem. Inte helt ovanligt om man använt fel dosfräs.

Det var en bra ide tycker jag. Något konstruktionslim typ det du nämner och låta det härda den tid som behövs innan uttaget används igen. Då ska nog dosan sitta ordentligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.