Hej, hur ska jag lösa något som bär bredvid min murstock. det ska vara underlag till kalkstensplattor som ska ligga bredvid murstocken. men hur tusan ska det lösas och vilka obrännbara material kan man använda?

Det enda man får upp när man söker information är 22mm spånskiva. det verkar vara den unviersiella lösning för att få bärning. alternativ som dyker upp är kryssfaner och plywood. det går inte i det här fallet och tjockleken på dem för att få bärning är också oklar.

Det är ett smalt område (15-20cm) så det borde inte krävas mycket. duger gips? golvgips? och i så fall hur tjockt? och hur ska jag kunna fästa det mot mursotcken? en stålprofil? finns ju stålreglar men svårt att hitta information även om det.

hjälp
Daniel


Byggprojekt närbild visar en murstock bredvid en öppning i golvet med exponerade träbjälkar och isolering. Ovanpå golvet ligger en måttstock och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilden visar en byggarbetsplats där en måttstock mäter avståndet mellan träreglar och en murstock. Isolering, rör och en betongvägg är också synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett byggprojekt med en murstock och en öppning bredvid med några byggmaterial runtomkring, inklusive träbalkar och stålreglar
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bygg upp lite och gjut en klack i betong.
Stumt och icke brännbart.
 
A Argastesnickaren skrev:
Bygg upp lite och gjut en klack i betong.
Stumt och icke brännbart.
Kan du utveckla hur du menar med bygg upp lite?
 
Lägg i markisolering( Rockwool/stenull) lecakulor eller lecakross tills du bara har ca 7cm kvar till bjälkens ovankant, armera och gjut en betongkaka ca 7cm tjock.
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
D Dankerz skrev:
Kan du utveckla hur du menar med bygg upp lite?
Se fribyggs svar.
Du verkar ju ha lite avstånd upp till överkant bjälke och känns lite i överkant att gjuta hela vägen upp.
 
ullet
Är det under eldstaden? Finns det fler eldstäder längre ner i huset?

Om det inte finns rökgångar som går neråt och det är under eldstaden krävs väl inte mer än gnistskydd på golvet där och det borde funka bra att dra golvspånet mot muren och lägga stenarna uppepå?
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Ja, vettigt. men hur bygger jag formen som håller upp markisoleringen/lecakulorna?
nedanför mot källarplanet är det bara ångbroms uppsatt med glespanel för att sätta innertaket mot. och jag får ju inte heller där sätta något brännbart. alltså sitter glespanelen en bit ut från murstocken men närmre än bjälken.
ja det är det hörnet som visas på bilderna med det långsmala facken som i framtiden kan bli rökkanal för en panna eller dylikt. de andra rökkanalerna börjar ovanför.

där det är större är nedanför rörspis och där bör jag kunna lägga brännbara material. men hur ska det fästas mot murstocken/fundamentet på enklast vis?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.