Hej, alla experter!
Jag är i full gång med en renovering av kök och hall i ett litet 40-talshus i Hammarbyhöjden, Stockholm.
Jag bor på våning 1 av 4 och har en gasledning som går i taket i min lägenhet. I mitt fall så går den från hallen och sen vidare in i köket. Sen i köket så är ledningen plomberad. Gasen används alltså inte i min lägenhet.
Men sen fortsätter ledningen rakt upp i fastigheten till de tre som bor över mig.
Jag har undersökt möjligheten att koppla ut gasen och det är inga problem att göra det.
Jag har kollat med mina grannar som bor över mig och alla utom en person har gett klartecken för att koppla ur gasen.
Den tredje stretar emot och ställer 100 frågor och en av dem var hur framtiden ser ut för gas i vanliga lägenheter?
jag har inget svar på det och det var där jag tänkte att någon kanske har lite information att delge?

Men jag blev förvånad när jag fick reda på att flera av mina grannar fortfarande har aktiv gas. Alltså de har en gas-spis och/eller gashäll.
Styrelsen har varken sagt bu eller bä. Det viktigaste är att jag kommer överens med mina grannar.

Men vad tycker ni? Ska man koppla bort gasen eller låta den vara kvar?
 
  • Gasledning i tak över vita kakelplattor i ett kök under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gasledning i takhörn i en lägenhet i Stockholm, med detaljer om den omgivande väggen och taket i olika färger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Risken är väl överhängande att det är föreningen som ansvarar för och beslutar om dessa ledningar. Vad står det i stadgarna?
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
S Skopan skrev:
Risken är väl överhängande att det är föreningen som ansvarar för och beslutar om dessa ledningar. Vad står det i stadgarna?
Jag vet inte vad som står i stadgarna. Men jag tror inte att det står något specifikt om just gasledningarna.
Jag tror inte att styrelsen skulle hindra mig att göra detta ingrepp, men jag får se, de ska ta upp detta på nästa styrelsemöte.
Men frågan gäller mer om det är en bra idé att koppla bort gasen eller inte...
 
Jag hoppas att ni har en klok styrelse som inte tillåter nedläggning av fungerande infrastruktur så länge någon nyttjar den.

Hur menar du med:
"
Jag har undersökt möjligheten att koppla ut gasen och det är inga problem att göra det.
Jag har kollat med mina grannar som bor över mig och alla utom en person har gett klartecken för att koppla ur gasen.
"
Det är två meningar som motsäger varandra.

För ca 20 år sedan fick vi intrycket att gasen i Stockholm var på väg att försvinna genom att prisa ut den men läser man idag på deras hemsida så får man den motsatta bilden.
https://www.stockholmgas.se/privatkund/kan-jag-faa-gas

Det är en ganska stor fördel att ha gas om ett längre strömavbrott inträffar. Man kan ju (om man har plats) ha en elektrisk ugn samt gashäll och induktionshäll. Gas kostar idag mellan 204 och 287 kr per månad för en lägenhet beroende på antal rum.

Edit: Jag tolkade ditt inlägg som att stammen går genom din lägenhet. Om den inte gör det så påverkar du ingen annan om du låter plugga röret direkt där det kommer in i din lägenhet och demonterar resterande rör inne i lägenheten. Styrelsen kan kanske ändå neka detta beroende på vad som står i stadgarna.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Jag hoppas att ni har en klok styrelse som inte tillåter nedläggning av fungerande infrastruktur så länge någon nyttjar den.

Hur menar du med:
"
Jag har undersökt möjligheten att koppla ut gasen och det är inga problem att göra det.
Jag har kollat med mina grannar som bor över mig och alla utom en person har gett klartecken för att koppla ur gasen.
"
Det är två meningar som motsäger varandra.

För ca 20 år sedan fick vi intrycket att gasen i Stockholm var på väg att försvinna genom att prisa ut den men läser man idag på deras hemsida så får man den motsatta bilden.
[länk]

Det är en ganska stor fördel att ha gas om ett längre strömavbrott inträffar. Man kan ju (om man har plats) ha en elektrisk ugn samt gashäll och induktionshäll. Gas kostar idag mellan 204 och 287 kr per månad för en lägenhet beroende på antal rum.

Edit: Jag tolkade ditt inlägg som att stammen går genom din lägenhet. Om den inte gör det så påverkar du ingen annan om du låter plugga röret direkt där det kommer in i din lägenhet och demonterar resterande rör inne i lägenheten. Styrelsen kan kanske ändå neka detta beroende på vad som står i stadgarna.
Tack för återkoppling, Tommy.
Angående meningarna som motsäger varandra: Jag menade att jag kollat med hantverkare och för dom är det inget problem att strypa gasen trots att det är aktiv gas i huset.

Förstår fördelen med att ha gas om det blir strömavbrott. Men det känns inte som en svinbra anledning till att ha gasen kvar. Jag menar, hur ofta är det strömavbrott och hur länge brukar det i så fall vara strömlöst? Man får stå där i mörkret med den gasspis.

Stammen går rakt igenom min lägenhet, det stämmer. Mina grannar som bor över mig har bara en ledning som går från golv till tak, för dem så är det inte så störande som det är hos mig.

Tack för dina synpunkter!
 
Jag har också uppfattat att gasen är på väg tillbaka.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag har också uppfattat att gasen är på väg tillbaka.
Intressant! Varför tror du att gasen är på väg tillbaka?
De jag pratat med säger precis tvärt om. Jag förstår fördelen med gas om man jämför med en glaskeramikhäll eller en ännu äldre spis. Men en induktionshäll är minst lika bra som en gas.
Och en gasugn är det ju ingen som har på grund av värdelös.
 
S
Märkligt att styrelsen är fine och lämnar så mycket ansvar till ett fåtal lägenhetsinnehavare som i själva verket skulle kunna flytta om 1 månad. Styrelsen ska ju förvalta huset med en längre horisont än vad enskilda lägenhetsinnehavare kan överblicka.

Försök bygga in stammen på något vis och glöm den. Det är ju uppenbarligen andra i huset som vill fortsätta nyttja gasen.
 
O Olalind skrev:
Intressant! Varför tror du att gasen är på väg tillbaka?
De jag pratat med säger precis tvärt om. Jag förstår fördelen med gas om man jämför med en glaskeramikhäll eller en ännu äldre spis. Men en induktionshäll är minst lika bra som en gas.
Och en gasugn är det ju ingen som har på grund av värdelös.
Det är ju inget att snacka om när det gäller krisberedskap. Där är ju gasen bättre helt klart.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Jag håller med om att en induktionshäll är likvärdig med gas när det gäller effekt och snabbhet vid ändring av effekten. Gasugn har jag aldrig upplevt någon som har fungerat acceptabelt. Det finns gasentusiaster som påstår att det finns fungerande gasugnar, det låter rimligt.

Vi var länge hänvisade till gas då varje lägenhet hade 1 fas med 10A säkring. Efter stambyte så pluggade vi gasen och renoverade hela köket. Gasstamen gick inne i köksväggen. Efter pluggningen så var det enda spåret ett täcklock som stack ut någon centimeter ur väggen gömd inne i ett överskåp bredvid hällen.

Idag hade jag nog behållt gasen kompletterad med induktion om möjligheten fanns.
 
  • Gilla
cotillion och 1 till
  • Laddar…
S Sthlm_ skrev:
Märkligt att styrelsen är fine och lämnar så mycket ansvar till ett fåtal lägenhetsinnehavare som i själva verket skulle kunna flytta om 1 månad. Styrelsen ska ju förvalta huset med en längre horisont än vad enskilda lägenhetsinnehavare kan överblicka.

Försök bygga in stammen på något vis och glöm den. Det är ju uppenbarligen andra i huset som vill fortsätta nyttja gasen.
Styrelsen kommer att ta upp detta på nästa möte. De indikationer jag fått är att det inte skulle vara några problem. Men jag får avvakta och se vad de säger. Ska även se vad som står i stadgarna.

Att bygga in i stammen skulle bli extremt kostsamt för mig, så det är inte aktuellt för min del.

Tack för din feedback!
 
O Olalind skrev:
Styrelsen kommer att ta upp detta på nästa möte. De indikationer jag fått är att det inte skulle vara några problem. Men jag får avvakta och se vad de säger. Ska även se vad som står i stadgarna.

Att bygga in i stammen skulle bli extremt kostsamt för mig, så det är inte aktuellt för min del.

Tack för din feedback!
Extremt kostsamt? Är det stammen vi ser på bilden? Det verkar ju gå att bygga in rätt lätt?
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Extremt kostsamt? Är det stammen vi ser på bilden? Det verkar ju gå att bygga in rätt lätt?
Det är gasledningen du ser på bilden. Visst jag kan bygga en låda och dölja den, det är inga problem och det skulle inte kosta mycket, men är inte intresserad av att bygga en massa lådor och hålla på.
Jag uppfattade det som att föregående menade att bygga in ledningarna i väggarna. Det skulle bli extremt kostsamt.
 
J
O Olalind skrev:
Det är gasledningen du ser på bilden. Visst jag kan bygga en låda och dölja den, det är inga problem och det skulle inte kosta mycket, men är inte intresserad av att bygga en massa lådor och hålla på.
Jag uppfattade det som att föregående menade att bygga in ledningarna i väggarna. Det skulle bli extremt kostsamt.
Kör på. Själv drog jag grannens inkommande el. De är ändå gamla och bara vakna på dagen, och i framtiden är allt trådlöst. Behövs inga lampor då, och maten får dom av hemtjänsten. Varför skulle någon annan än jag bry mig om mina väggar? Styrelser är bara för bror duktig.
 
  • Haha
Nicro och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är ju inget att snacka om när det gäller krisberedskap. Där är ju gasen bättre helt klart.
Ja, det klart ur en krisberedskaps
J Jocke Best skrev:
Kör på. Själv drog jag grannens inkommande el. De är ändå gamla och bara vakna på dagen, och i framtiden är allt trådlöst. Behövs inga lampor då, och maten får dom av hemtjänsten. Varför skulle någon annan än jag bry mig om mina väggar? Styrelser är bara för bror duktig.
Vad är ditt problem?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.