Hej! Vi kommer ha en öppet upp till nock, runt 2.50cm vid takfot och lite över 4 meter vid nock.

Ni som har likande utseende hur har ni löst belysningen? Bilder?

/L
 
Vi har 1 m vid takfoten, ca 5 m till nocken och hanbjälkar ca 3.5 m över golvet. För att slippa göra uttag för spottar överallt i snedtaket kommer vi att sätta dem på hanbjälkarna. För detta ändamål har jag monterat en takdosa vid varje hanbjälke från vilken jag har för avsikt att dra ut kabel ovanpå bjälkarna till spottarna och allmänbelysningen.

Efter mycket funderande på fjärrstyrda brytare i varje dosa, valde jag i alla fall att dra separata tändtrådar (uppåtriktade spottar, nedåtriktade och allmänbelysning). Tändtråd känns mera idiotsäkert, vem vet om jag kan få tag i samma (eller kompatibla) fjärrstyrda brytare när åskan slagit ner om 25 år..
 
Är det någon som vet om det finns spottar som är godkända för att placeras uppåt med tanke på brandrisk och damm.
I såfall vilka??
 
Mycke_nu, har du bilder på det hela?

/L
 
tak_1.jpg

tak_2.jpg

tak_3.jpg
 
Loner skrev:
Mycke_nu, har du bilder på det hela?

/L
Här kommer en! Beklagar den långa levtiden!

Det är lite rörigt i taket just nu, tillfällig byggbelysning mm. Du ser i alla fall de gröna takdosorna ovan varje hanbjälke.

I de dubbla VP-rören löper tre tändtrådar, nolla, PE, fas, parallellt till alla tio hanbjälkarna (dessutom lite X-trådar för allmänbelysningen).

De tre tändtrådarna ska så småningom driva två grupper med spottar och en grupp allmänbelysning, allt utplacerat på lämpliga hanbjälkar och anslutet till takdosorna med kabel. Till spottarna blir det dimmrar medan allmänbelysningen hänger på ett gäng om 5 st trapp- och X-omkopplare.
 
  • DSC00183.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.