Nissens Nissens skrev:
En majoritet av människorna värderar det annorlunda.
Har du något stöd för detta påstående?

Jag tror tvärtom att allt fler börjar fundera kring konsekvenserna av "övervakningssamhället", beroenden av globala "(moln)lösningar", den ökande samhällspåverkan som jättarna inom sociala medier medför och inte minst en stigande oro över exempelvis Kinas "intåg" både här och där. Men det är vad jag tror.
 
  • Gilla
tveksamt och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tror tvärtom att allt fler börjar fundera kring konsekvenserna av "övervakningssamhället", beroenden av globala "(moln)lösningar", den ökande samhällspåverkan som jättarna inom sociala medier medför och inte minst en stigande oro över exempelvis Kinas "intåg" både här och där. Men det är vad jag tror.
Jag, som hållit på med datorer sen barnsben och telematik när jag började jobba har förstått riskerna hela tiden. Jag är inte speciellt orolig att jag använder tex google, då jag för allt som är viktigt har något alternativ. Framförallt så finns ju inget rimligt alternativ än att använda alla dessa tjänster. Men man ska vara medveten att inte exponera känslig info.

Många har inte förstått vad detta innebär och när de börjar förstå det så blir de oroliga.

Jag håller helt med om att jag inte vill bygga fast mig i system som är molnbaserade, då det förkortar livslängden.

Jag har ju ändå tvingats till det. Tex Easee laddaren hänger ju på en skör tråd, om bolaget konkar kan jag inte styra min billaddning. För att starta värmen i min bil så går det över server och 3g. Även här är stor risk att systemet kommer sluta funka inom kort. Alla mina google-home-högtalare blir ju brickade om google slutar supporta dem.

Men jag har home-assistant för att styra mina elgrejor, en linuxdator som alternativ till windows, NAS för backup av filer (förutom molnet), en vanlig bensinbil. En antenn på taket för att kunna se SVT.

Förutom sårbarheten, att man lägger info i andras händer, att tjänsten plötsligt kan upphöra eller slutar funka om nätet går ned så kostar alla "molntjänster" ofta väldigt mycket i abonnemangskostnad.

Jag har inte riktigt satt mig in i plejd, mest för att jag började med Z-wave och tyckte det fyllde mitt behov, och sen kompletterat med lite Hue där puckar inte gick att få dit (gammalt hus med utanpåliggande el). Hue har ju gått från lokalt till molnbaserat, men går i värsta fall att styra från HomeAssisant även om jag inte tagit det steget.
 
R
J JohanLun skrev:
Jag har ju ändå tvingats till det. Tex Easee laddaren hänger ju på en skör tråd, om bolaget konkar kan jag inte styra min billaddning.
Tvingats? Det finns gott om laddare som använder det öppna protokollet OCPP. Väljer man en sådan riskerar man inte att laddningen slutar fungera om tillverkaren går i konkurs eller på annat sätt ställer till det a'la SONOS.

EDIT: Här är en lista på boxar med öppet protokoll, vet inte hur aktuell eller komplett den är:

https://www.chargepanel.se/laddstationer/

"Direct OCPP" är det man ska kolla efter för helt lokal styrning (om jag inte missförstått proxy-typen).

J JohanLun skrev:
Jag har inte riktigt satt mig in i plejd, mest för att jag började med Z-wave och tyckte det fyllde mitt behov, och sen kompletterat med lite Hue där puckar inte gick att få dit (gammalt hus med utanpåliggande el). Hue har ju gått från lokalt till molnbaserat, men går i värsta fall att styra från HomeAssisant även om jag inte tagit det steget.
Plejd och HUE har inte så mycket gemensamt tekniskt. Plejd använder sitt egna, stängda protokoll som enbart de i hela världen använder. HUE använder zigbee där mängder med tillverkare erbjuder produkter.

HUEs produkter går därför att kombinera med andra tillverkares produkter, så ett system uppbyggt med dessa går att reparera och bygga ut oavsett vad Philips hittar på.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Tvingats? Det finns gott om laddare som använder det öppna protokollet OCPP. Väljer man en sådan riskerar man inte att laddningen slutar fungera om tillverkaren går i konkurs eller på annat sätt ställer till det a'la SONOS.
Ja, tvingats var fel ord för Easee, men för tex google maps och bilens värme så finns inte så många andra alternativ. Visst, kanske finns det egna APIn även till bilarna, men jag tror de flesta går över bilföretagets server.

När jag köpte laddare ville jag ha en uppkopplad och det var krav på "energimätning", Easee var billigast och snyggast. I efterhand kan jag säga att det var ett felaktigt beslut, men även om jag försöker läsa på om alla produkter innan jag köper så finns inte tiden att gräva exakt i funktionalitet på allt man köper.

Jag har mycket annat som är uppkopplat där jag också accepterat att jag är låst till en leverantör. Doormanlås till Verisure hub, friköpt larm till larmcentral, Netflix osv. Men mycket funkar även om man rycker kopplingen. Dock inte laddaren, har jag upptäckt, men jag tror Easee kan ha ändrat så det faktiskt funkar nu... Doormanlåset kan man säga är ett fritt val, men de alternativ som finns till detta lås är inte realistiska för mig som privat konsument (eller var det när jag köpte).

Värme, skogsTV, musik och filmer från min egen server, belysning - mycket kommer fortsätta funka om jag rycker internet.
R RoAd skrev:
Plejd och HUE har inte så mycket gemensamt tekniskt. Plejd använder sitt egna, stängda protokoll som enbart de i hela världen använder. HUE använder zigbee där mängder med tillverkare erbjuder produkter.

HUEs produkter går därför att kombinera med andra tillverkares produkter, så ett system uppbyggt med dessa går att reparera och bygga ut oavsett vad Philips hittar på.
Håller med, jag kan som sagt lägga över alla hue till HA om jag lessnar, men har inte zigbee sticka till min HA just nu, så har inte brytt mig... än...
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Netflix osv.
Fast att jämföra med Netflix känns väldigt märkligt. Lite som att säga att man är låst till DN för att man råkat köpa ett lösnummer av tidning.

Det finns ett antal jämförbara konkurrenter till Netflix som man väljer mellan nästan direkt så låst tycker jag verkligen inte att man är.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast att jämföra med Netflix känns väldigt märkligt. Lite som att säga att man är låst till DN för att man råkat köpa ett lösnummer av tidning.

Det finns ett antal jämförbara konkurrenter till Netflix som man väljer mellan nästan direkt så låst tycker jag verkligen inte att man är.
Har man bara Netflix, SVTPlay osv på mobil / smartTV så är man rökt om internet dyker. Jag har antenn, DVD och CD-skivor samt filmer och musik på server som jag kan streama, så jag kan fortsätta konsumera musik och film utan internet eller externa leverantörer.
 
R
På tal om problem med stängda produkter så kan vi lägga till Anova ( https://anovaculinary.com/en-se ) som dels kommer att ta betalt för molntjänsten från och med nu och dels helt kommer att slopa stödet för äldre produkter nästa år. Molntjänsten behövs för att kunna styra enheterna från telefonen, även om man är hemma på samma wlan som dem.

https://support.anovaculinary.com/h...Bluetooth-WIFI-remote-connectivity-sunsetting

https://anovaculinary.com/en-se/blo...j9sM71jfmdDlQHr4kFs7HMBgkRe9zTZAK0_X2kfE2ywZl
 
Alfredo Alfredo skrev:
Har du något stöd för detta påstående?

Jag tror tvärtom att allt fler börjar fundera kring konsekvenserna av "övervakningssamhället", beroenden av globala "(moln)lösningar", den ökande samhällspåverkan som jättarna inom sociala medier medför och inte minst en stigande oro över exempelvis Kinas "intåg" både här och där. Men det är vad jag tror.
Eller hur!
Och av övriga är det nog en majoritet som inte satt sig in i/förstår frågeställningen över huvud taget.
Så av de som faktiskt förstår och sätter sig in i det tror jag det är en väldig minoritet som aktivt väljer en situation där de kan påverkas av en extern part som de har noll kontroll över.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.