E Emmet skrev:
Ännu... Nu krånglar dock andra ugnen också - iofs förmodligen bara vredet som gett med sig, dessa håller E-lux som reservdel

- så vi får se vad utfallet blir. ;)
du kan kanske få ihop en fungerande ugn av två möjliga
 
returen returen skrev:
du kan kanske få ihop en fungerande ugn av två möjliga
andra ugnen har helt annorlunda konstruktion då det inte är en ångugn. ;)
 
Om du verkligen vill laga ugnen blir det nog till att skruva ut kretskortet och bildsöka på komponenten. Kommer säker behövas lödas lite om du inte har turen att hitta ett helt nytt kretskort.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
För Electrolux EOB98000X fick jag tur på träff:
aredi.ru: Buy 0231 Electrolux EOB98000X Display: Reviews, photos and specs on

Skärmmodulen är för EOB98000X men uppger istället ordernummer 3156958344. Så den kan vara inkompatibel. Kostnad 6693 R eller 745 SEK.

Item no: 8214893232
Condition: Used
Manufacturer's code: 3156958344

Bilder:
* Framsida (komponentsida)
* Baksida (lödsida)
* Sida (med kontakter)

Av utseendet verkar det vara styrdatorn för hela härligheten. I synnerhet det lite större fyrkantiga chipet mitt på är avslöjande och summern.

Eftersom denna modul är begagnad och verkar skeppas från Polen så kanske det också är tipset att försöka leta efter någon som antingen tar emot dessa för återvinning eller om det finns någon annonssajt (eBay?) som säljer modulen löst. Polen skall visst sälja både byggvaror och elektronik billigt. Så en polsk begagnatsajt kanske vore något?

Ett alternativ till detta är att öppna upp och kika efter tillverkare och modell på själva LCD modulen direkt och om det inte går vägen så helt enkelt mäta upp vilken typ av signaler som används till LCD:n, har man tur är det något likt standard HD44780. Man får dock vara obs på att hög spänning kan finnas öppet på kretskortet.

Kan tycka att Electrolux borde valt Vacuum Fluorescent Display (VFD) istället, eller iaf något som inte påverkas av värme så direkt. Känns lite *facepalm* med en skärm på en ugn som inte tål värme..

 
Redigerat:
  • Gilla
Emmet
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
För Electrolux EOB98000X fick jag tur på träff:
aredi.ru: Buy 0231 Electrolux EOB98000X Display: Reviews, photos and specs on

Skärmmodulen är för EOB98000X men uppger istället ordernummer 3156958344. Så den kan vara inkompatibel. Kostnad 6693 R eller 745 SEK.

Item no: 8214893232
Condition: Used
Manufacturer's code: 3156958344

Bilder:
* Framsida (komponentsida)
* Baksida (lödsida)
* Sida (med kontakter)

Av utseendet verkar det vara styrdatorn för hela härligheten. I synnerhet det lite större fyrkantiga chipet mitt på är avslöjande och summern.

Eftersom denna modul är begagnad och verkar skeppas från Polen så kanske det också är tipset att försöka leta efter någon som antingen tar emot dessa för återvinning eller om det finns någon annonssajt (eBay?) som säljer modulen löst. Polen skall visst sälja både byggvaror och elektronik billigt. Så en polsk begagnatsajt kanske vore något?

Kan tycka att Electrolux borde valt Vacuum Fluorescent Display (VFD) istället, eller iaf något som inte påverkas av värme så direkt. Känns lite *facepalm* med en skärm på en ugn som inte tål värme..

som sagt electrolux väljer bara lägsta anbudsgivare och i detta fallet en fabrik i Polen
 
returen returen skrev:
väljer bara lägsta anbudsgivare
Innan har iaf Electrolux get blanka f*n i att lacka kretskort i tvättmaskiner mm så att de korroderar sönder inom kort tid. Och köksfläkt som använder kapacitiv nedtransformering vilket gör att de går sönder jättelätt men Electrolux vill få 5000 SEK för ersättningskort..

Så det är inte bara billigast tillverkning. Det är måndagsdesign också.
 
spikplanka spikplanka skrev:
Innan har iaf Electrolux get blanka f*n i att lacka kretskort i tvättmaskiner mm så att de korroderar sönder inom kort tid. Och köksfläkt som använder kapacitiv nedtransformering vilket gör att de går sönder jättelätt men Electrolux vill få 5000 SEK för ersättningskort..

Så det är inte bara billigast tillverkning. Det är måndagsdesign också.
som sagt electrolux gör inga kretskort, köper ej heller komponenter utan färdiga produkter från öststaterna med rysk teknologi
 
E Emmet skrev:
Hej,
jag har inte agerat i frågan, vi har lyxen att ha två ugnar och denna används enbart när vi ska köra ångugn numer. Jag kan genom att trixa lite få igång den. Så denna ligger på min lista över tekniska skulder... :(

Är fortsatt intresserad av att byta själva LCD:n. Inser att man kanske kan få en offert från tex lagakretskort.se eller liknande om man bara öppnar den och hittar exakt beteckning på LCD:n.

Electrolux vill (kan?) inte ens hjälpa till med att berätta vilken LCD det är. (Det är ju en dot-matrix-display.)
Jag skall ta ur displayen och kontrollera om det är oxiderat.
Jag vet inte om det är fukten eller värmen i ugnen som gör att efter en stund så kan man inte läsa på displayen.

Skitprylar är det i alla fall!

Köpte hela kittet inklusive ismaskins frys och vattenkyl. Allt har krånglat och den frys som vi nu har bytte de 5 gånger på garantin.
 
spikplanka spikplanka skrev:
För Electrolux EOB98000X fick jag tur på träff:
aredi.ru: Buy 0231 Electrolux EOB98000X Display: Reviews, photos and specs on

Skärmmodulen är för EOB98000X men uppger istället ordernummer 3156958344. Så den kan vara inkompatibel. Kostnad 6693 R eller 745 SEK.

Item no: 8214893232
Condition: Used
Manufacturer's code: 3156958344

Bilder:
* Framsida (komponentsida)
* Baksida (lödsida)
* Sida (med kontakter)

Av utseendet verkar det vara styrdatorn för hela härligheten. I synnerhet det lite större fyrkantiga chipet mitt på är avslöjande och summern.

Eftersom denna modul är begagnad och verkar skeppas från Polen så kanske det också är tipset att försöka leta efter någon som antingen tar emot dessa för återvinning eller om det finns någon annonssajt (eBay?) som säljer modulen löst. Polen skall visst sälja både byggvaror och elektronik billigt. Så en polsk begagnatsajt kanske vore något?

Ett alternativ till detta är att öppna upp och kika efter tillverkare och modell på själva LCD modulen direkt och om det inte går vägen så helt enkelt mäta upp vilken typ av signaler som används till LCD:n, har man tur är det något likt standard HD44780. Man får dock vara obs på att hög spänning kan finnas öppet på kretskortet.

Kan tycka att Electrolux borde valt Vacuum Fluorescent Display (VFD) istället, eller iaf något som inte påverkas av värme så direkt. Känns lite *facepalm* med en skärm på en ugn som inte tål värme..

Tack!

Nu börjar vi komma nånstans i diskussionen längre än att det bara är jag som killgissar till att "det borde gå att göra" ;)
 
E Emmet skrev:
till att "det borde gå att göra"
Frågan är dock vilken kunskapsnivå och verktyg du har tillgång till. Dvs antingen själv eller någon som kan komma fysiskt på plats och titta.
Hade den varit hemma hos mig är väl risken att ugnen skruvats isär och blivit uppmätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.