Bytte allt till slut. Det svåraste var att få loss de gamla brädorna 😅 Nu borde det hålla ett tag till 🙂

Nyinstallerade vita brädor på en husfasad under ett fönster, med vitmålade träpaneler bredvid och en ny trätrall nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Alfredo och 3 till
  • Laddar…
R
Snygg jobbat blev jättebra🤩
 
  • Gilla
kedjehus1973
  • Laddar…
K kedjehus1973 skrev:
Hade visst brädor men de var lite för breda, så tänkte att jag ändå sätter en offerbräda längst ner och får bort allt dåligt. Funderar bara på följande: det är ingen luftspalt bakom. Men det är ju en spalt bakom främsta brädan. Blir det då för tätt om jag sätter dubbla brädor? För det måste jag ju göra när fasaden är byggd på detta sättet… Så här ser det ut bakom:
[bild]
Ingen luftspalt bakom!???
Där har du förmodligen orsaken. Kombinationen med "modern" plastfärg och avsaknad av luftspalt blir ett våtvärmande omslag som inte släpper ut fukt och skadan är oundviklig.
Gör detta när du byter fönster/dörr och se till att (hela) fasaden har en luftspalt utanför vindspärr och isolering. Använd fasadfärg som har förmågan att släppa ut fukt. Är du osäker anlita erfaren byggare.
Lycka till.
 
B Bernt Ö97 skrev:
Ingen luftspalt bakom!???
Där har du förmodligen orsaken. Kombinationen med "modern" plastfärg och avsaknad av luftspalt blir ett våtvärmande omslag som inte släpper ut fukt och skadan är oundviklig.
Gör detta när du byter fönster/dörr och se till att (hela) fasaden har en luftspalt utanför vindspärr och isolering. Använd fasadfärg som har förmågan att släppa ut fukt. Är du osäker anlita erfaren byggare.
Lycka till.
Det fanns ingen skada bakom bräderna, bara längst ner. Övrig fasad är bytt och har nu en luftspalt enligt konstens alla regler.
 
  • Gilla
Bernt Ö97
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.