Hej ni färgkunniga!

Jag ska måla om huset, sent 1800-tal, trähus. Har nu nån slags eländig plastfärg som flagnar, och har alltid tänkt att jag borde ha falu rödfärg på fasaden. Men hör av andra och letar på nätet och ser att många menar att akryl vore bättre. Håller länge, och möglar inte med svarta prickar. Och färgar inte av dig, om det nu är ett problem.

Jag har ju inte tid att skrapa/måla själv (vilket hade varit både roligt och billigare såklart) utan det blir upphandlat den här gången , ungefär samma pris på båda färgerna. Vad skulle ni ha valt? Vad bör jag välja, och varför?
 
matber matber skrev:
Hej ni färgkunniga!

Jag ska måla om huset, sent 1800-tal, trähus. Har nu nån slags eländig plastfärg som flagnar, och har alltid tänkt att jag borde ha falu rödfärg på fasaden. Men hör av andra och letar på nätet och ser att många menar att akryl vore bättre. Håller länge, och möglar inte med svarta prickar. Och färgar inte av dig, om det nu är ett problem.

Jag har ju inte tid att skrapa/måla själv (vilket hade varit både roligt och billigare såklart) utan det blir upphandlat den här gången , ungefär samma pris på båda färgerna. Vad skulle ni ha valt? Vad bör jag välja, och varför?
Det brukar inte bli några svarta prickar på slamfärg.

Akrylfärg = en tät plastfärg. Att "plasta in" fasaden på gamla trähus innebär stor risk för röta på panelen.

Innan huset målades med modern plastfärg, vilken sorts färg hade det?
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Det brukar inte bli några svarta prickar på slamfärg.

Akrylfärg = en tät plastfärg. Att "plasta in" fasaden på gamla trähus innebär stor risk för röta på panelen.

Innan huset målades med modern plastfärg, vilken sorts färg hade det?
Jag vet inte, vi köpte det med den fasadfärgen.
 
matber matber skrev:
Jag vet inte, vi köpte det med den fasadfärgen.
Skrapa och se vad det är under plasten.
 
S skogaliten skrev:
Det brukar inte bli några svarta prickar på slamfärg.
Nu skrev du brukar men jo det kan det absolut bli. Vi målade med Falu ljusröd för 3-4 år sedan och den blev svartprickig ganska snart. Har Demidekk norskköpt på ett annat hus som är målat för 25 år sedan och den är inte prickig.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Gammalt hus, ej säkert luftspalt bakom panel, dvs modern "plastfärg" ska helst undvikas.

Linoljefärg eller slam(röd)färg. Är ytan slät (hyvlad) och tidigare målad med annat än slamfärg så är nog linoljefärg bäst. Är ytan skrovlig (sågad) och trären funkar slamfärg.

Att målare och färgaffär säger att akryl är bra är för att de tjänar mest på att sälja på dig den. Och att nya hus målas med den. Ditt 1800-talshus har redan levt och ska (förhoppningsvis) leva 100 år mer än många moderna hus. Därav, kosta på det "bra" färg. Dvs slam eller linolja.
 
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
Slamfärg, gärna Äkta Falu baserad på rågmjöl. Slamfärg ger snabbt,enkelt och billigt framtida underhåll(du behöver inte skrapa)

Om du vill ha nått mer lättskött bör du nog se dej om efter ett hus med 'SIDI' plattor, men de börjar vara ovanliga nu då folk har blivit så rädda för eternit.
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Både slamfärg (falu röd) och akrylatfärg kan få svartmögel-prickar nuförtiden.
Antar att man tagit bort en del viktiga skyddsämnen av s k "miljöhänsyn".

Svaret på TS fråga är att ett så gammalt hus ska behandlas med traditionell färg. Typ linolja eller slam. Allt annat är helgerån.
 
  • Gilla
skogaliten och 3 till
  • Laddar…
matber matber skrev:
vilket hade varit både roligt
Roligt?!? Har du skrapat ett hus någon gång?

Jag säger också slamfärg om det går att få fasaden tillräckligt trären, vilket jag skulle säga är en förutsättning för ett bra resultat med slamfärg.

Är det någon som har goda erfarenheter av att "konvertera" ett plastmålat hus till slamfärg? Jag är lite rädd att det kan vara svårt att få bort den gamla färgen tillräckligt bra.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.