Jag bor i lägenhet. Jag kan läsa mig till att det ska vara "stabila" 10-15 grader ute innan värmen drar igång. Det är 10-11 ute i Stockholm på kvällarna, men dagtid varmare. Jag gissar det måste vara även kallt dagtid för att tempen ska anses som stabil?

Jag har höra att radiatorerna börjat susa på kvällarna, dock ingen värme. Varför drar systemets pump igång om det ändå inte levererar värme?

Att det skulle vara fel på bergvärmepumpar och el-spetsen ser jag som mindre troligen, men vem vet, kanske.
 
Claes Sörmland
Kan ju vara så att systemet ger lite värme men att det är så lite så att det aldrig når din lägenhet till den grad att du kan känna det på elementen.
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
Antar att det sitter termostater på radiatorerna.
Har du kontrollerat så att stiftet i ventilen fjädrar ut som den ska?
Ta bort själva termostaten och prova att trycka in stiftet (med tex skaftet på en mejsel), när du släpper så ska stiftet fjädrar ut, det ska röra sig ca 1,5 mm.
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kan ju vara så att systemet ger lite värme men att det är så lite så att det aldrig når din lägenhet till den grad att du kan känna det på elementen.
Tanken slog mig också.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Antar att det sitter termostater på radiatorerna.
Har du kontrollerat så att stiftet i ventilen fjädrar ut som den ska?
Ta bort själva termostaten och prova att trycka in stiftet (med tex skaftet på en mejsel), när du släpper så ska stiftet fjädrar ut, det ska röra sig ca 1,5 mm.
Termostaterna är inte så gamla så de bör vara ok. Jag var där och pillade förra året och allt såg ba ut tycker jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.