Vi bor i en villa, ursprungligen ett Eksjöhus. Vi köpte huset av ett dödsbo för några år sedan (en ägare!) och gjorde en stor renovering innan inflytt. Ovanvåningen, som är boytan, revs ut och totalrenoverades till en hög och modern standard. Det enda som gjorts på 50+ år var nya fönster och byte till bergvärme. Vi rev ut själva och arbetade på kvällarna medan hantverkare var inne på dagarna. Vi ledde projektet själva men fick mycket assistans av våra fantastiska snickare som med sin erfarenhet hjälpte oss förbi de många klurigheter som uppstår.

Huset är ett nästan-sutteräng där nedervåningen dels består av en stor gillestuga, farstu och två rum, dels av "källardelen" med maskinrum, tvättstuga, hobbyrum och ett garage som står tillsammans med huset. En gång hade jag roligt och räknade till inte mindre än 13 innerdörrar bara på denna våning...elektrikern gick nästan vilse första dagen.
Arkitektritning av en tvåvåningsvilla i Eksjöhus-stil med ett fristående garage integrerat i byggnaden. Huset har flera fönster på varje våningsplan.
Ritning av ett enplanshus med suterrängvåning, som visar fönster, dörrar och yttre detaljer på byggnaden. Märkningar av byggnadslov är synliga.
Ritning av entré- och källarplan för en villa, inklusive garage, förråd, gillestuga, hall, bastu, tvättstuga, toalett och flera rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi älskar vårt hus och det har gett oss mycket nöje. Läget är fantastiskt med bra utsikt, huset är friskt och stadigt (mellanbjälklag i betong) och vi kommer bo här länge med våra barn. Jag gillar att vi har en ordentlig källare och det är lite roligt med alla så krypin och förråd. När huset renoverades gjordes en dränering, och FTX installerade i hela huset inklusive alla små vråer (förutom garage). Utöver detta hade vi inte gjort något med källaren, och vi kände ingen brådska att göra i ordning det. Tekniskt sett är källaren frisk, inga problem med fukt, bra lukt och låga radonvärden trots ganska mycket blåbetong.

Häng med i denna bildrika projekttråd och se vad som hände sedan!
 
  • Gilla
saiter och 3 till
  • Laddar…
April 2023. Vad konstigt, hobbyrummet har en blöt fläck mitt på golvet.
Blött område på betonggolvet i ett hobbyrum med diverse föremål, inklusive kartonger och stänger, mot en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jaha, golvbrunnen i garaget verkar inte helt glad

En blöt fläck på golvet i ett garage med verktyg och utrustning, inklusive en grön kärra, kartong och korg, omgiven av olika förpackningar och föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En snabb koll i inspektionsluckan på utgående avlopp såg inte positivt ut, grus hör inte hemma här.

Golvbrunn under ett lager betong med stenar och smuts inuti, som åtföljs av sprickbildning och rost kring inspektionsluckan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inspektionslucka med grus och stenar i gammalt gjutjärnsavlopp under betongplatta, tydliga tecken på haveri och behov av reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spolbil tillkallas, och diagnosen är uppenbar.

En person i orange arbetskläder från företagets JRAB arbetar med en röd slang i ett hobbyrum fyllt med lådor och städmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inspektionskamera visar en trasig och igensatt avloppsledning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är inte fråga om lite skräp som fastnat utan avloppet är totalt havererat under betongplattan. Under totalrenoveringen har vi bytt allt avlopp över plattan och avloppet från husvägg ut till gatan, men avloppet under källargolvet är original. Fram till inspektionsluckan är avloppet gjort av gammal vit plast ("äggskal") som används just på 60-talet som visat sig bli spröd och spricka, därav smeknamnet. Efter inspektionsluckan är det gjutjärn till husväggen.

Det är ingen rolig känsla nu. Vi har lagt så mycket energi och pengar på att få huset så underhållsfritt som möjligt, vi har bytt nästan allt som går att byta...utom den sista biten av avloppet under plattan. Till och med inkommande vattnet har bytts så vi har en PEM-slang från gatan in till vattenmätaren, det var lika bra att få gjort när huset dränerades. Jag kände mig väldigt nedslagen och bävade inför vad som skulle hända nu.
 
  • Ledsen
Dilato
  • Laddar…
5 april 2023. Vi har på kort varsel fått tag på en firma som kan hjälpa oss gräva ut, och rörmokaren var också snabbt på plats. Haveriet verkar vara någonstans efter att stammen från badrummet går ned i plattan, avloppsvattnet har stannat och börjat rinna baklänges upp för att hitta den första öppningen som är just i garaget. Dags att plasta igen frånluften och för hantverkarna att jobba.
Nyrenoverat förrådsrum med vitmålade väggar och utskuret golv visar avloppsrör och utspridda plattor, del av pågående renovering och rörarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
VVS-rörsystem i ett garage med en del av röret täckt med blå plastfolie, rör och ventiler synliga mot ett grått väggtak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett avloppssystem med trasigt rör omgiven av glasfiberarmering och spillvatten på betonggolvet. En plastbehållare och ett avloppslock ligger bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Golvet här har jag nyligen flytspacklat då jag hade tänkt sätta klinker, nu ryker det. Byggarna sågar och bilar och får snabbt fram första delen av avloppet.

Uppgrävd golvyta med synligt avloppsrör insvept i plastfolie och rörledningar, omgiven av röd glasfiberarmering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det röda nätet ni ser i bild är glasfiberarmering från Schönox som plattsättaren använde på andra delar av källargolvet då det fanns rejäla sprickor i bottenplattan.
Bild visar en närbild av ett uppgrävt avloppssystem med rörledningar, plastfolie och glasfiberarmering i ett garagegolv, samt ett verktyg i jord och grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Titta noga på grenen på avloppet så ser ni stora hål. På det ligger plastfolie och vi tror att avloppet har varit skadad sedan 1969 och någon ful-lagade det med betong och plastfolie...en riktig patentlösning men det höll hela vägen till 2023.

Trasigt avloppsrör med stora hål, omgiven av grus och jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rörmokaren sade här en klok sak som jag tänkt på länge: Relining i all ära, men det hade inte gjort något åt de rostiga vattenrören som också är på upphällningen. Jag tror han har rätt i det.

Delvis demonterat golv i ett rum med exponerade avloppsrör och andra rörledningar, samt en vit vägg bredvid en dörröppning. På golvet syns röd glasfiberarmering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Redan på eftermiddagen var den akuta delen fixad och avloppet, och därmed huset, fungerade igen. Hålet kunde begränsas till bara detta lilla förrådsrum och om dörren stängs går det faktiskt inte att se att något är fel!

Nu behöver vi bestämma oss för en plan. Vi villar att göra saker ordentligt och hellre lägga lite mer och sova gott om natten i många år framöver. Uppenbart är att avloppet är i dåligt skick och det finns inga garantier för resten av stammen. I denna skiss har jag ritat avloppet, och som tur är allt ganska lätt tillgängligt under tvättstugans golv.

Skiss över källarvåningen i ett hus där röda linjer visar avloppsvägar. Garage och förråd bredvid tvättstuga och pannrum med anslutna rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ska vi göra en ränna där vi byter bara röret, eller gör vi detta till ett större projekt? Får vi tag på hantverkare innan sommaren? Jag inser att ett grävprojekt påverkar maskinrummet vilket innebär störningar på husets värme, vattensystem, ventilation och elsystem. Ska man göra ett större ingrepp måste vi veta att vi blir klara innan vinterkylan kommer. En första offert på rivning landar på 250000 kr, helt absurt. Men vi vill ändå göra det ordentligt.

Eftersom detta är ett 60-talshus är det betong gjuten utan isolering under, vilket innebär fuktvandring uppåt. Dessutom finns stora sprickor i golvet i tvättstugan/pannrummet som jag gärna skulle vilja fixa. Många långa timmar av skissande, funderande och diskussioner senare landar vi i att riva själva. Hur svårt kan det vara? Men tidsplanen skjuts framåt till 2024.
 
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
H
Bra tråd, ska följas.

Samt ett bra exempel på ni som undrar om man ska byta avloppsrör efter (endast) 50 år. Ja det ska man är rätt svar på den frågan.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Jag glömde att vi under 2022 såg till att filma just avloppsstammen. Vi ville göra det innan jag lade klinker på golvet. Tänk vad tråkigt om avloppet skulle gå sönder efter att jag lagt det.



Det kostar inget att ta in en offert från en reliner-firma, och frågar man snällt får man ofta filmen som de gör. Tittar man på filmen ser man några mindre sprickor i ovankant, men inget som gjorde oss alltför oroliga.

Bild inifrån en avloppsstam med mindre sprickor i ovankant, mätning visar 2,5 meter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild från insidan av en avloppsstam med några mindre sprickor på ovansidan, tagen med en filmkamera. Mätningsavstånd: 4,0 meter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I efterhand borde vi insett att sprickorna på filmen var allvarliga.

För den som är nyfiken gick relining-offerten på fast pris 43500 inklusive moms, 39146 efter rot-avdrag. Huvudledningen mättes till ca 25 meter.

Byggnadsritning som visar avloppssystemet med markerade avloppsledningar i rosa färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
saiter och 3 till
  • Laddar…
Och här säger vi välkommen till alla som hittar denna tråd från förstasidan, tack till redaktionen för uppmärksamheten :)

Startsidan för Byggahus.se med olika diskussionstrådar och bilder relaterade till bygg- och renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
saiter och 3 till
  • Laddar…
Resten av 2023 rinner på utan större händelser. Vi skissar på planlösningar och funderar på hur vi vill ha det. Som tur är nästan alla väggar icke-bärande vilket gör att vi i teorin kan riva ut hela rektangeln längst upp till höger på ritningen. Så långt kommer vi inte gå, speciellt eftersom värmepumpen då måste flyttas bort under byggets gång.

Golvplaner för ett hus; två ritningar som visar olika planlösningar med märkta rum inklusive garage, hall, förråd, tvätt och gillestuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag knackar bort den sista kakan betong för att frigöra vattenrören och titta under. Ett vattenrör fick smaka lite på betongsågen under lagningen och fick fixas tillfälligt.

Bild av ett golv under renovering där betongen är bortknackad för att frilägga vattenrör tillsammans med en större grå avloppsledning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett rumshörn under renovering, golvet är uppbrutet, flera rör syns, inklusive ett blått verktyg lutat mot en vägg och en radiator till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I februari 2024, alltså 10 månader efter det ursprungliga haveriet, hittar jag spillning på golvet. Råttor är äckliga men jag hittar ingen uppenbar ingångsväg. De verkar gräva tunnlar i sanden under betongplattan. Jag flyttar en övervakningskamera och gör en riktig ghetto-installation där den får hänga i sin egen sladd från taket.

Råttspillning nära en vattenledning i utrymme med sand och stenar, med del av en röd skyddsnätstruktur synlig i hörnet samt en mätsticka bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En övervakningskamera hänger från taket med sladdar i ett hus där vattenrör är synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med hjälp av NVR-systemet Frigate sätter jag kameran att spela in så fort det syns rörelse, och det tar inte lång tid tills gynnaren hittas.



En bättre råttfälla inhandlas och samma kväll är den död, känsliga tittare varnas.


Död råtta fångad i en gul/blå råttfälla placerad på en sandig yta med stenar, bredvid ett kopparrör, en plastledning och en måttstock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tyvärr är det inte bara en råtta utan flera, det görs stora VA-arbeten längre ned i stan, och jag tror att det skrämmer råttorna att springa ut åt vårt håll. Fällan får sitta kvar så länge.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
saiter och 4 till
  • Laddar…
4 mars 2024.

Det är massor av planering som behövs för att sätta igång. Huset kommer behöva en tvättstuga, vi är fem personer som bor här. Vi vill ställa tvättmaskin och torktumlare i garaget, och då behöver vi vatten draget dit. Dessutom kommer vi riva vattenmatningen till garagets befintliga utkastare, så får dra nya rör. Den gamla utkastaren satt mitt i garaget, jag tror man gjorde så på den tiden av frostskyddsskäl. Vi kan ta vatten från hobbyrummets tak och dra det ut till en ny frostskyddad utkastare...och dessutom få varmvvatten! Teknikens under alltså.
Vattenutkastare på en vägg, förberedda med två ventiler och svarta plastslangar vid sidan av.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tak med kopparrör och ventilationsrör i ett garage, en stege står mot en gul vägg bredvid en stängd vit dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kopparrör installerade längs taket i ett garage med en hylla med verktyg och hushållsprodukter under. En vp-rör med el är också synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tittar ni noga ser ni att röris hade oturen att träffa ett vp-rör med el, tur att hemmaservern har batteribackup. Elektrikern kunde snabbt rycka ut och fixa problemet.
Installationen av nya rörledningar och en utkastare i garageväggen, med några elinstallationer såsom en brandsläckare nära porten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med utkastaren borttagen kan vi stänga av gamla vattenmatningen mot garaget.
Dolda rör i vägg som har blivit exponerade samt skadade under ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu när vatten är framdraget kan vi flytta tvättstugan ut till garaget.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Nu tar vi en titt på hur det ser ut innan rivning. Det lagade avloppet ligger i "KLK" längst upp till vänster.


Ritning av tvättstuga, pannrum, förråd och andra angränsande rum. Platsen för avloppet, tvättmaskin, torktumlare och värmepump är markerade.

Tvättstugan är som en lång korridor. Tvättmaskin och torktumlare är upphöjda med lådor under, shoutout till denna tråd om hur man bygger detta: https://www.byggahus.se/forum/threads/staella-tvaettmaskin-och-tumlare-pa-ikea-oeverskap.259346/

En lång, smal tvättstuga med tvättmaskin och torktumlare på upphöjd plattform, omgivna av hyllor och förvaringskorgar, sett före renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har lagt ett öppet plastgolv på det fula, spruckna, och ojämnt lagda golvet. Det är bakfall, och det samlas en liten pöl där man går framför tvättmaskinen som inte rinner ned till golvbrunnen. Längst in i tvättstugan sitter inkommande vatten och dörren till pannrummet.
Tvättstuga med en dörr till pannrum, synliga rörinstallationer och radiator på en gul vägg. En spricka syns i väggen. Taklampa och ventilationsrör i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I pannrummet ligger värmepumpen och FTX-aggregat. Jag har börjat riva dörren här.
Tvättstuga med öppet plastgolv, röd verktygslåda och svarta hinkar på golvet, rör och ventilation uppför väggen, och dörröppning till pannrum med värmepump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild av utrymme innan rivning, med synliga rör och en varmvattenberedare i ett trångt rum. Golvet är delvis rivet och diverse byggmaterial ligger på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tvättstuga med grönt plastgolv, oorganiserat, delvis rivet mellanrum med synliga kopparrör och en dörröppning till ett förråd med olika förvaringsfack.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Korridorliknande tvättstuga med rör, ventilationsaggregat och verktygslåda på golvet, samt radiator och ett blått plastkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bastun på ritningen har omvandlats till förråd med elfa-hyllor.
Förråd med elfa-hyllor fyllda med diverse föremål inklusive en kaffekvarn, plastbehållare, skridskor och verktyg. Plastgolv på ojämnt underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild av en förrådshylla med kartonger och rullar på övre hyllplanet. Nedanför finns pappershanddukar och annat material staplat på varandra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väggarna mellan dessa rum är tunna och består av putsad blåbetong, bara 90mm tjock. Flera av dessa har sättningar, inte minst mellan tvättstuga och pannrum där man kunde stoppa in handen i en lång spricka längst ned på väggen. Denna lagades våren 2022 med murbruk så inte hela väggen skulle rasa.
Spricka längst ned på en gul vägg i tvättstuga, lagad med murbruk. Synligt VVS-rör och plastgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person som lagar spricka i väggen med hjälp av murbruk och spatel. Framför honom står en hink fylld med murbruk. En kopparledning syns överst i bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inget stort projekt är komplett utan bra verktyg. Jag hade turen att hitta en begagnad Hilti TE1500 för 5000 kr levererad till dörren. I framtiden kommer jag nog kunna sälja den med vinst. I nästa inlägg börjar arbetet!
En röd verktygslåda liggande på marken innehållande en Hilti TE1500 borrhammare med diverse tillbehörslådor och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
saiter och 6 till
  • Laddar…
Jag glömde visa lilla toan som också kommer ryka. Alla jag pratat med säger att plattorna inte är original 1969, så den ska ha renoverats någon gång senare. Någon som har idé om årtal?
Liten toalett med beige kakel och brunmelerat golv, vit toalettstol, handfat med spegelskåp ovanför, pall nedanför, öppning mot hall med skor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I vilket fall tar jag inga chanser utan skickade in asbestprov på plattor, fix, fog och en märklig svart gummiduk, nästan som en tätskiktsfolie, som att bakom. Det är enkelt att ta prov och det kostar bara några hundringar, så jag tycker inte man ska snåla på detta om man bor i ett hus av denna årgång. Litet WC med handfat, vitkaklade väggar, brun klinkergolv, duschområde med duschmunstycke, och två dörrar, varav en brun träfärgad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det lustiga med denna lilla WC/dusch är att den har två dörrar. Någon granne påstod att huset från början beställdes av en läkare som tänkte ha egen mottagning. Av någon orsak blev det inte så, utan det blev en annan köpare av det nybyggda huset. Jag nyfiken på vad GVK idag skulle säga om att ha en hel DÖRR placerad i våtzon 1.
Litet badrum med bruna golvplattor, vitt kakel på väggarna, en spegel med hylla ovanför ett handfat och en pall framför, samt flera rengöringsmedel på hyllan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Toans "riktiga" dörr går genom en bärande hjärtvägg och leder ut till husets farstu. Denna toa kommer bli saknad, speciellt av barnen. Det är någon form av naturlag att när sexåringen springer på toa blir fyaåringen JÄTTEkissnödig, och under projektets gång kommer vi bara ha en toa.
 
  • Gilla
djanlov och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.