R
Nissens Nissens skrev:
Visst, men du drog paralleller mellan Ngenic och Plejd eftersom de i din värld är jämförbara bolag. Vilket visar att du inte läser eller tar till dig speciellt mycket.
Nej, återigen fattar du inte vad jag skrev. Och nu har jag ändå varit väldigt tydlig i flera inlägg i rad. Frågan måste nästan ställas, är du svagbegåvad? Alternativet är som sagt att du med flit argumenterar på detta lögnaktiga sätt.

Med Ngenic gjorde gjorde jag inget annat än gav ytterligare ett exempel på att en stängd produkt riskerar att bli oanvändbar. I detta fallet p.g.a. en möjlig konkurs. I andra fall kan det bero på att företaget helt enkelt slutar stödja äldre produkter, som exempelvis SONOS (att du gång på gång på gång väljer att ignorera när jag skriver detta är ganska talande).

Ytterligare en orsak skulle kunna vara att ett större bolag köper upp Plejd och lägger ner deras produkter till förmån för sina egna.

Poängen är inte VARFÖR en stängd produkt slutar fungera. Poängen är ATT de kan göra det, och att kunden inte kan göra något åt det.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 5 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
det har redan visat bra styrka, de har redan gått från 200 till ca 250kr -
Om man köpte i juni 2022 har kursen gått +-0 och noll utdelning/direktavkastning.

Varför man driver bolag som inte kan dela ut vinsten till ägarna begriper inte jag.

Nu är ju vinsten/aktie så låg som 4,11 kr så det ger ett P/E på 60 vid kurs 250 vilket väl måste anses som sjukt högt

Jag ser inget särskilt positivt med aktiekursen på längre sikt..och på lång sikt var den ju inget att ha heller sett i backspegeln.
Men jag är ju knappast någon expert 😮
 
  • Aktiediagram för Plejd AB med prisutveckling över tid och en nedåtgående trendlinje markerad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Danne824 och 1 till
  • Laddar…
J
Nissens Nissens skrev:
Tja, det verkar snarare vara du som inte hänger med. Jag förstår precis vad din rädsla består i, men den är oproportionerligt stor. Kan ju kanske bero på brist av livserfarenhet. 😊

Du tycker att det är viktigt att koppla ihop så mycket som möjligt i samma nätverk, och man skall gärna ha sensorer precis överallt så att man hela tiden kan se vad som händer var man än är.
Det behovet är ingen generationsfråga, det handlar endast om hur nördig man är. Nördar finns i alla generationer. 😊

Lyckligtvis är de en mycket liten minoritet, men de syns ofta i diverse forum i sitt sökande efter bekräftelse. 😊
Du har verkligen lite svårt att hålla isär alla vanföreställningar och personer nu. Jag har totalt 4 sensorer inkopplade. Alla ziggbee, så även det har du fått om bakfoten. Du envisas att fäktas med folk i ett forum du bevisligen föraktar, och det är tydligt att du har svårt att ta till dig ny kunskap. Inget fel i det, det finns alltid andra som kan bidra med uppdaterad information till de vanliga människor som vill lära sig nytt.
Och innan det tröttsamma upprepandet att vi skriver i en Plejdtråd, läs gärna inlägg 1. Gärna sista meningen i citatet.

Putte 9497
#1
Husägare · Åsbro
· 2 968 inlägg
6 okt 2022 23:06
Vad är det som gör att just Plejd är så populärt? Vad har Plejd som inte andra har?
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
F
D Dilato skrev:
Om man köpte i juni 2022 har kursen gått +-0 och noll utdelning/direktavkastning.

Varför man driver bolag som inte kan dela ut vinsten till ägarna begriper inte jag.

Nu är ju vinsten/aktie så låg som 4,11 kr så det ger ett P/E på 60 vid kurs 250 vilket väl måste anses som sjukt högt

Jag ser inget särskilt positivt med aktiekursen på längre sikt..och på lång sikt var den ju inget att ha heller sett i backspegeln.
Men jag är ju knappast någon expert 😮
Jag har inga direkta åsikter om Plejds aktie mer än att jag inte skulle köpa den idag. Det betyder dock inte så mycket då jag sålde det jag hade nån gång 2020 med motiveringen att det kan inte hålla hur länge som helst.

Men med det sagt, du behöver nog läsa på om p/e och vad som driver en aktiekurs.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F fsn skrev:
Jag har inga direkta åsikter om Plejds aktie mer än att jag inte skulle köpa den idag. Det betyder dock inte så mycket då jag sålde det jag hade nån gång 2020 med motiveringen att det kan inte hålla hur länge som helst.

Men med det sagt, du behöver nog läsa på om p/e och vad som driver en aktiekurs.
P/E är väl superenkelt, kurs per aktie/vinst per aktie.
250 kronor kurs idag/4,11 kronor vinst/aktie enligt senaste bokslut = 60,8

Det som driver en aktiekurs är rykten, förhoppningar och förväntningar och i slutändan resultatet.

Att äga en aktie i ett företag som aldrig delar ut något av vinsten till ägarna, varför ska man då äga den aktien?
 
  • Gilla
Danne824 och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Att äga en aktie i ett företag som aldrig delar ut något av vinsten till ägarna, varför ska man då äga den aktien?
För att man hoppas/tror/bedömer att kursutvecklingen ska bli god.
 
F
D Dilato skrev:
P/E är väl superenkelt, kurs per aktie/vinst per aktie.
250 kronor kurs idag/4,11 kronor vinst/aktie enligt senaste bokslut = 60,8

Det som driver en aktiekurs är rykten, förhoppningar och förväntningar och i slutändan resultatet.

Att äga en aktie i ett företag som aldrig delar ut något av vinsten till ägarna, varför ska man då äga den aktien?
Eftersom att du uppenbart kan svara på vad som driver en aktiekurs, och att detta helt uppenbart inte behöver vara substansvärde så kan det inte vara en direkt överraskning för dig att det mycket väl går att tjäna pengar på en aktie med ett högre p/e.
 
  • Haha
  • Wow
Nyfniken och 9 till
  • Laddar…
B
Patrik_Hed Patrik_Hed skrev:
Om någon funderar på att bygga en kontorsfastighet på 11 våningar och är oklar på vilket system man ska välja för att styra belysning och ventilation så kan tydligen Plejd vara ett alternativ. 😅

[media]
//Patrik
Buggfria håller jag ju med om, men ja, styra 70 enheter med en konsumentinriktad app känns lite sådär.
 
MrJay
Patrik_Hed Patrik_Hed skrev:
Om någon funderar på att bygga en kontorsfastighet på 11 våningar och är oklar på vilket system man ska välja för att styra belysning och ventilation så kan tydligen Plejd vara ett alternativ. 😅

[media]
//Patrik
Yeah… skippar.
 
Nissens
F fsn skrev:
Jag har inga direkta åsikter om Plejds aktie mer än att jag inte skulle köpa den idag. Det betyder dock inte så mycket då jag sålde det jag hade nån gång 2020 med motiveringen att det kan inte hålla hur länge som helst.

Men med det sagt, du behöver nog läsa på om p/e och vad som driver en aktiekurs.
Men det gjorde jag, köpte 1000 aktier med kurs lite över 200:-. Idag är den över 290:- och klättrar förhoppningsvis vidare. 😊

Så det var ju otur att du inte köpte den.

Jag kommer att sitta på dom ca 5 år till.
 
Redigerat:
Nissens
R RoAd skrev:
Nej, återigen fattar du inte vad jag skrev. Och nu har jag ändå varit väldigt tydlig i flera inlägg i rad. Frågan måste nästan ställas, är du svagbegåvad? Alternativet är som sagt att du med flit argumenterar på detta lögnaktiga sätt.

Med Ngenic gjorde gjorde jag inget annat än gav ytterligare ett exempel på att en stängd produkt riskerar att bli oanvändbar. I detta fallet p.g.a. en möjlig konkurs. I andra fall kan det bero på att företaget helt enkelt slutar stödja äldre produkter, som exempelvis SONOS (att du gång på gång på gång väljer att ignorera när jag skriver detta är ganska talande).

Ytterligare en orsak skulle kunna vara att ett större bolag köper upp Plejd och lägger ner deras produkter till förmån för sina egna.

Poängen är inte VARFÖR en stängd produkt slutar fungera. Poängen är ATT de kan göra det, och att kunden inte kan göra något åt det.
Lite sent svar, men har inte läst förrän nu.

Ditt problem är att du är alldeles för oroad på grund av de felaktiga slutsatser du drar. Självklart kan produkter försvinna, sanningen är att alla produkter försvinner förr eller senare. Du och jag kommer också att försvinna och det kan hända när som helst.

Man kan inte gå runt och oroa sig för allting.

Så vem som är svagbegåvad är en rätt infantil fråga. Jag har fattat sedan länge hur din ångestfyllda bild ser ut, och jag delar den absolut inte.

Jag tror på Plejd och deras produkter/business setup och har därför investerat i dom. Hittills har det gått riktigt bra. Men det finns inga garantier för någonting, precis som med det mesta i livet. 😊
 
R
Nissens Nissens skrev:
Lite sent svar, men har inte läst förrän nu.

Ditt problem är att du är alldeles för oroad på grund av de felaktiga slutsatser du drar. Självklart kan produkter försvinna, sanningen är att alla produkter försvinner förr eller senare. Du och jag kommer också att försvinna och det kan hända när som helst.

Man kan inte gå runt och oroa sig för allting.

Så vem som är svagbegåvad är en rätt infantil fråga. Jag har fattat sedan länge hur din ångestfyllda bild ser ut, och jag delar den absolut inte.

Jag tror på Plejd och deras produkter/business setup och har därför investerat i dom. Hittills har det gått riktigt bra. Men det finns inga garantier för någonting, precis som med det mesta i livet. 😊
Behöver vi verkligen dra detta ett varv till? Du kommer ändå aldrig fatta.

Jag väljer ett system där ingen utomstående kan styra om det fungerar eller inte, du anser att det "inte är någon risk". Gott så, jag skiter faktiskt högaktningsfullt i om din belysningsautomatik fungerar eller inte.

Du kan ju alltid läsa den aktuella tråden om SONOS om du känner för det. Vem vet, det kanske går upp ett ljus för dig om vad som kan hända med stängda system (fast vi vet ju båda två att det inte kommer hända ;) ).

https://www.byggahus.se/forum/threads/sonos-vad-goera-at-haveriet.529900/
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Nyfniken och 9 till
  • Laddar…
Nissens
D Dilato skrev:
Om man köpte i juni 2022 har kursen gått +-0 och noll utdelning/direktavkastning.
Och om du köpte i oktober 2023 var kursen 129:-, nu är den över 290:-…
D Dilato skrev:
Varför man driver bolag som inte kan dela ut vinsten till ägarna begriper inte jag.
För att i detta fallet är det ett tillväxtbolag. Går det som man hoppas kommer det att bli en fin utveckling på aktiekursen, och kanske dito utdelningar.
D Dilato skrev:
Nu är ju vinsten/aktie så låg som 4,11 kr så det ger ett P/E på 60 vid kurs 250 vilket väl måste anses som sjukt högt
Jaså? Kan ju vara så att många tror på bolaget, och dess produkter/affärsmodell etc.
Just nu är kursen 294:- och P/E ca 47. Alltså har resultatet ökat OCH P/E sjunkit.

Du måste lära dig att se till bolaget och vad det har för verksamhet etc. Man kan ju inte bara stirra sig blind på kursen…
D Dilato skrev:
Jag ser inget särskilt positivt med aktiekursen på längre sikt..och på lång sikt var den ju inget att ha heller sett i backspegeln.
Sedan 2020 har den gått från 38:- till nuvarande över 290:-. Det är inte kattskit.
D Dilato skrev:
Men jag är ju knappast någon expert 😮
Det ligger mycket i det…
 
Nissens
R RoAd skrev:
Behöver vi verkligen dra detta ett varv till? Du kommer ändå aldrig fatta.
Jag fattar exakt vad du menar. Men jag värderar det inte som du. Jag värderar det helt annorlunda. Alla måste inte tycka som du.

Det är du som inte begriper vad jag menar.

Jag tycker att du har en alldeles för nervös inställning till allt som inte baseras på öppna lösningar.
R RoAd skrev:
Jag väljer ett system där ingen utomstående kan styra om det fungerar eller inte, du anser att det "inte är någon risk". Gott så, jag skiter faktiskt högaktningsfullt i om din belysningsautomatik fungerar eller inte.
Precis, och det får du gärna göra. En majoritet av människorna värderar det annorlunda. Du får acceptera det helt enkelt. Likväl som att jag tycker det är ok att du tycker som du gör. Men jag delar inte din syn, jag är betydligt mindre oroligt lagd.
R RoAd skrev:
Du kan ju alltid läsa den aktuella tråden om SONOS om du känner för det. Vem vet, det kanske går upp ett ljus för dig om vad som kan hända med stängda system (fast vi vet ju båda två att det inte kommer hända ;) ).

[länk]
Jag vet vad som kan hända, men jag vet också hur liten risk det är att det händer. Många människor dör i trafiken, men jag ger mig ut i den ändå i stort sett varje dag.

Tror du på fullt allvar att värsta scenariot drabbar alla?
 
  • Haha
RoAd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.