Någon som är bra på asbest? (Det vill säga innehar kunskap)

Bakgrund: Jag är medlem i en ideell förening här i Borås med egen lokal. Vi ska nu bygga om köket, och man upptäckte dels eternitplattor, men också asbest i limmet som man har limmat plattorna med (positiva prover har tagits).

Då vi bestämt att vi ska lägga ett epoxygolv i köket, ville han som ledde arbetet gå vidare, så han bände upp plattorna, med tanken att det nog inte är så farligt. En handfull plattor sprack under jobbet, men ingen platta är sågad i, och limmet är inte uppskrapat.

Nu är det delade åsikter om detta; Måste vi sanera hela lokalen, eller är det bara att köra på? Olyckan är redan skedd, och om det har kommit upp asbestpartiklar i luften så lär ju inte de försvinna än på länge.

Vi behöver en objektiv åsikt om detta; Dvs måste vi sanera eller är det bara att köra på?

Det viktiga är att vi får ett objektivt svar (det känns som en ren asbest-sanerare skulle vara partisk).


Plattorna åker vi med till Solbackens asbeståtervinning förstås.
 
Jag skulle absolut sanera. Ni måste ju ändå slipa bort limmet för att få vidhäftning på det nya golvet.
Var det ett företag som rev ut golvet?
 
  • Gilla
Klass0n
  • Laddar…
Milda Matilda.
Saneringsfirma för att några plattor gått itu? Visst. Har föreningen pengar de måste bli av med utan spår av resultat, är det bara att dra igång.😃

Har ni verkligen eternitplattor på golvet?
 
  • Gilla
Jonatan79 och 2 till
  • Laddar…
föreningen är juridisk person och har arbetsmiljöansvaret
att använda medlemmar eller outbildade vid asbests jobb är kriminellt
Med en utbildad hade detta aldrig hänt.
slipa limrester skall en saneringsfirma göra
Alla andra hade lagt det nya golvet uppepå
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Ingen som jobbade med att riva köket hade någon som helst aning om att det kunde finnas asbest under det gamla golvet. Det är så det är när man är en ideell förening och medlemmarna förväntas att jobba utan ersättning…

Och ja, i efterklokhetens kranka vishet så hade det naturligtvis varit smartast att lägga det nya golvet ovanpå. Ibland krockar dock verkligheten med utopin. (Har nog aldrig hänt någon på det här forumet…)

En av medlemmarna jobbar på ett golvbetongföretag, de kommer lägga en epoxy ovanpå så att vi kapslar in asbestlimmet. Jag är personligen inte orolig, men det finns medlemmar som är. Därför hade det som sagt varit skönt att veta vad som faktiskt gäller – Kommer vi alla dö av lungcancer innan nästa sommar eller kan vi strunta i det?

Jag vet inte om golvet är eternit, men så här står det: "Asbest kan förekomma i vinylgolv, linoleum och andra golvprodukter för att förbättra dess hållbarhet, styrka, motståndskraft mot brand och slitage samt ljudisolering."

Från protokollet:

Protokollutdrag som visar provresultat för köksgolv, där både platta och svartlim innehåller asbest enligt analys.
 
Redigerat:
Jaha. Då har du vanliga köksplattor. Kanske de kvadratiska som liknar marmor? Hur som helst bögar de väldigt lite.
Du kan ju meddela de Googleskadade medlemmarna att de i snitt andas in 10 asbestfibrer i minuten. Eller... Gör inte det.

Extra extra. Hembygdsföreningsmedlemmar begick kollektivt självmord genom att hålla andan.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Ingen som jobbade med att riva köket hade någon som helst aning om att det kunde finnas asbest under det gamla golvet. Det är så det är när man är en ideell förening och medlemmarna förväntas att jobba utan ersättning…

Och ja, i efterklokhetens kranka vishet så hade det naturligtvis varit smartast att lägga det nya golvet ovanpå. Ibland krockar dock verkligheten med utopin. (Har nog aldrig hänt någon på det här forumet…)

En av medlemmarna jobbar på ett golvbetongföretag, de kommer lägga en epoxy ovanpå så att vi kapslar in asbestlimmet. Jag är personligen inte orolig, men det finns medlemmar som är. Därför hade det som sagt varit skönt att veta vad som faktiskt gäller – Kommer vi alla dö av lungcancer innan nästa sommar eller kan vi strunta i det?

Jag vet inte om golvet är eternit, men så här står det: "Asbest kan förekomma i vinylgolv, linoleum och andra golvprodukter för att förbättra dess hållbarhet, styrka, motståndskraft mot brand och slitage samt ljudisolering."

F
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Ingen som jobbade med att riva köket hade någon som helst aning om att det kunde finnas asbest under det gamla golvet. Det är så det är när man är en ideell förening och medlemmarna förväntas att jobba utan ersättning…

Och ja, i efterklokhetens kranka vishet så hade det naturligtvis varit smartast att lägga det nya golvet ovanpå. Ibland krockar dock verkligheten med utopin. (Har nog aldrig hänt någon på det här forumet…)

En av medlemmarna jobbar på ett golvbetongföretag, de kommer lägga en epoxy ovanpå så att vi kapslar in asbestlimmet. Jag är personligen inte orolig, men det finns medlemmar som är. Därför hade det som sagt varit skönt att veta vad som faktiskt gäller – Kommer vi alla dö av lungcancer innan nästa sommar eller kan vi strunta i det?

Jag vet inte om golvet är eternit, men så här står det: "Asbest kan förekomma i vinylgolv, linoleum och andra golvprodukter för att förbättra dess hållbarhet, styrka, motståndskraft mot brand och slitage samt ljudisolering."

Från protokollet:

[bild]
SVARSFUNKTIONEN HAR VBALLAT UR
 
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Ingen som jobbade med att riva köket hade någon som helst aning om att det kunde finnas asbest under det gamla golvet. Det är så det är när man är en ideell förening och medlemmarna förväntas att jobba utan ersättning…

Och ja, i efterklokhetens kranka vishet så hade det naturligtvis varit smartast att lägga det nya golvet ovanpå. Ibland krockar dock verkligheten med utopin. (Har nog aldrig hänt någon på det här forumet…)

En av medlemmarna jobbar på ett golvbetongföretag, de kommer lägga en epoxy ovanpå så att vi kapslar in asbestlimmet. Jag är personligen inte orolig, men det finns medlemmar som är. Därför hade det som sagt varit skönt att veta vad som faktiskt gäller – Kommer vi alla dö av lungcancer innan nästa sommar eller kan vi strunta i det?

Jag vet inte om golvet är eternit, men så här står det: "Asbest kan förekomma i vinylgolv, linoleum och andra golvprodukter för att förbättra dess hållbarhet, styrka, motståndskraft mot brand och slitage samt ljudisolering."

Från protokollet:

[bild]
nä inte i cancer innan sommaren
men KOL innan jul
 
  • Arg
Dilato
  • Laddar…
Är det ok att lägga epoxin direkt utan att slipa så är det bara att köra annars så bör certifierat företag hantera slipningen.
Det som lösgjordes när plattorna bröts bort vädrar ni ut och våttorkar bort själva.

Spraya gärna ordet asbest på epoxin om den ska täckas så att det är tydligt att epoxin innehåller asbest vid nästa renovering.
 
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
Det golvet kommer inte generera någon asbestos.

Mitt hus byggt 1955 är fullt med asbest, asbestlim på golven, taken är eternit.

Men, jag är inte orolig ett dugg för jag VET att om man inte börjar skapa damm genom att såga eller slipa i materielen är risken för fria asbestfiber obefintlig.

Epoxi fixar problemet.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det golvet kommer inte generera någon asbestos.

Mitt hus byggt 1955 är fullt med asbest, asbestlim på golven, taken är eternit.

Men, jag är inte orolig ett dugg för jag VET att om man inte börjar skapa damm genom att såga eller slipa i materielen är risken för fria asbestfiber obefintlig.

Epoxi fixar problemet.
jag bor i 60-talet och allt är asbest
jag river i detta hela tiden inte minst för att se hur bra jag klarar det om jag utvecklar asbestos cancer mm.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
returen returen skrev:
jag bor i 60-talet och allt är asbest
jag river i detta hela tiden inte minst för att se hur bra jag klarar det om jag utvecklar asbestos cancer mm.
Jag har levt i miljö med massor av asbestfiber i luften under hela min ungdom (född 1956) och ingen av mina samtida kamrater har mig veterligen drabbats av asbestos.
Men visst, det kan vara farligt vid långvarig exponering och rökning är en booster men någon enstaka exponering är inget ett oroa sig för.
 
D Dilato skrev:
Jag har levt i miljö med massor av asbestfiber i luften under hela min ungdom (född 1956) och ingen av mina samtida kamrater har mig veterligen drabbats av asbestos.
Men visst, det kan vara farligt vid långvarig exponering och rökning är en booster men någon enstaka exponering är inget ett oroa sig för.
bara fegisar som inte utsätts för detta varje dag och vem minns en fegis...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.