Menar du att ni inte kan byta elleverantör???
 
D Dilato skrev:
Min befintliga kabel klarar inte längre leverera samma effekt?
Har du en enskild kabel direkt till elproducenten? Jag får min ström genom ett nät som jag delar med en jäkla massa andra.
Självklart skulle jag gärna slippa den här taxan, men jag inser logiken i att försöka pressa ner topparna som i mångt och mycket blir dimensionerande för investeringar i nätet.
För mig innebär det i nuläget ingen förändring, topparna för mig är när varmvattenberedaren kör legionellabränning var fjortonde dag och det är inget jag tänker ändra på, skaffar jag elbil så får jag se till att den drar ner effekten vid dessa tillfällen.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
E elmont skrev:
Menar du att ni inte kan byta elleverantör???
Du får hålla isär de två, elleverantör och ägaren av nätet. Vilken nätägare du är ansluten till styrs av var du bor. Du kanske "hör" till Vattenfall, jag hör till SEOM och det är inget vi kan byta fritt. Och det är på nätkostnaden som effektavgiften kommer landa
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
K krambriw skrev:
Du får hålla isär de två, elleverantör och ägaren av nätet. Vilken nätägare du är ansluten till styrs av var du bor. Du kanske "hör" till Vattenfall, jag hör till SEOM och det är inget vi kan byta fritt. Och det är på nätkostnaden som effektavgiften kommer landa
Då missuppfattade jag vad du menade, och då är vi överens.
 
  • Gilla
krambriw
  • Laddar…
Attitudeswe
Har man en elbil och ingen hybrid så finns det noll anledning att ladda dagtid vardagar. Det motverkar den gröna omställningen (använda överskottsel).

Jag tycker SEOM har en väldigt korrekt prislista. 5öre för att täcka förluster i nätet. Samma månadskostnad för 25A. Bara effekttaxa vardagar dagtid och halva taxan under sommarhalvåret

Jag skulle nog klara mig på 2kW effektavgift sommartid och 4kW vintertid, givet att jag gick bränna på med 8-15kW under natten.... 19000kwh/år. Vintermånad där jag bara styr mot elpris:


Diagram som visar genomsnittligt konsumtionsmönster för el över ett dygn, med staplar för varje timme och linjer för snitt på arbetsdagar, helger och snittpris.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Som redan sagts.
Elpriser beroende på tillgång (vind, sol kk etc) respektive effektavgifter för att nätet har begränsad överföringskapacitet är två skilda saker.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.