Vi håller på att inreda vårt nybyggda timmerhus. Vi har laserat takpanelen med en vit lasyr. Nu letar vi efter någon form av behandling av väggarna (timmer och timmerpanel).

Vi vill att det ska se rätt så naturligt ut och inte lika vitt som taket, men samtidigt inte helt obehandlat så att det gulnar och blir furugult.

Fönsterfoder tänkte vi också lasera vitt.

Någon som har tips?
 
Hej!
Jag skulle vilja skaka liv i den här gamla tråden då jag sitter i samma båt och tycker det verkade märkligt att ingen svarat på trådskaparens fundering..

Jag och min fru har byggt ett Jörnträhus som nu står i begrepp att få någon slags kulör invändigt. Huset är ett enplans fritidshus med synliga timmerväggar i storstugan samt mellanväggar. i taket är det träpanel. Golvytorna består av klinker i samtliga rum,storstugan har mörkgråa,nästan svarta 30x30klinkerplattor medans köket samt sovrummen har ett ljusare livligt mönstrat grått klinker med storleken 33x33. Köket har vita luckor och kaklet är även det vitt,bänkskivorna är mörkrå åt det nästan svarta hållet. Stugan är belägen i Norrbotten, endast ett stenkast från Piteå Havsbad med vatten åt tre väderstreck av fyra. man har vattnet alldeles utanför fönstret ca 10 meter bort.

Har haft hjälp av en kompis som är snickare med att få upp kåken och eftersom jag av erfarenhet vet hur svårt det brukar vara att få det där sista gjort så har jag valt att låta honom skjuta upp alla lister och finlir direkt innan målning/ytbehandling.

Fönster ytterdörr samt innerdörrar levererades obehandlade och är monterade innan målning. Min fråga nu är följande:
Vad är vettigast för att få till det mysigt invändigt,helst med så lite kluddrigt resultat som möjligt? Jag har en annan kompis vars fru är inredningsintresserad och verkar kunnig och som hade lite ideer, hon menade att eftersom vi har havet så nära inpå samt att det trots allt är rätt grått och kallt en stor del av året skulle ta hänsyn till min omgívning vid valet av kulör på väggarna och taken. Vitlaserat vore annars något jag inledningsvis tänkte mig men hon fick mig liksom på andra tankar. Hon menade att man skulle helst behålla trästuken eller om möjligt försöka förhindra processen. Att det skulle vara trevligt om temat gick igen mellan rummen där väggarna bibehölls obehandlade. Om jag vitlaserade tak och väggar så skulle man få intrycket av att man skulle vilja gå klädd i skoteroverall året om för att det gav ett kallt intryck. Hur skulle ni ha gjort?

Utsidan lutar åt ljust grålaserat med en mörkare grålasyr på fodren samt vindskivor. jag hade någon ide om mörkrött längst in på fönstersmygarna samt ytterdörren. Det där med det röda fick jag också underkänt för för med motiveringen att rött ser kalas ut,-första halvåret. Hon röstade på vitt.. Hur göra??
tacksam för tips och råd.
/Niclas Lundgren
 
För att stoppa åldrandet gulnandet kan man använda sig av lut.
sedan kan man vitolja,vitlasera,vitkalka ja det finns massor metoder beroende på vilken ytfinish man vill eftersträva.Kolla runt med din färghandlare
Ofärgad lasyr säger du...färghandlaren kan blanda halva recept på lasyr vilket bör innebära en ljusare ton.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.