anders07 anders07 skrev:
Det finns lite olika alternativ, Jape, Isola Platon som är plastmattor och inte bygger så mycket på höjden, eller Nivell, Subfloor eller Granab som är lite enklare om man har ojämn platta.

Är plattan ojämn måste man gjuta upp med EPS Cement, eller lägga flytspackel (som tål tillskjutande fukt) innan man lägger plastmattan.

Man måste också montera en utvändig fläkt (oavsett variant)
Konkret och bra, tack! Blir till att googla igen då. 🙂🧐
 
  • Gilla
anders07
  • Laddar…
Och som vanligt drar åtgärderna iväg till femsiffriga belopp.
Ser ut att vara källardelen i souterrängvåningen som inretts till annan funktion än den ursprungligen var konstruerad för, nämligen en källare.
Så mitt råd, låt det vara som det är. Och ställ nått i hörnet som döljer det där lilla fuktgenomslaget.
 
GoC GoC skrev:
Och som vanligt drar åtgärderna iväg till femsiffriga belopp.
Ser ut att vara källardelen i souterrängvåningen som inretts till annan funktion än den ursprungligen var konstruerad för, nämligen en källare.
Så mitt råd, låt det vara som det är. Och ställ nått i hörnet som döljer det där lilla fuktgenomslaget.
Och ev. mögel och ohälsosamt inomhusklimat gömmer man bakom samma grej man ställer i hörnet?
 
anders07 anders07 skrev:
Och ev. mögel och ohälsosamt inomhusklimat gömmer man bakom samma grej man ställer i hörnet?
Varför skulle det mögla? Att färgen släpper är ju inte det samma som att det är så fuktigt att det blir mögelpåväxt.
Men visst, skall man bygga om en källare till fullvärdiga sovrum så bör man så klart löpa linan fullt ut.
Men av bilderna att döma så ser det ut att vara ett klassiskt färgsläpp pga färgen.
Har själv samma i min källare på några ställen, färgen släpper trotts att den skall vara gjord för källarväggar och diffusionsöppen. Men inte tusan möglar det och har lett till skadligt inomhusklimat.
 
  • Gilla
kajsakarins och 1 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Varför skulle det mögla? Att färgen släpper är ju inte det samma som att det är så fuktigt att det blir mögelpåväxt.
Men visst, skall man bygga om en källare till fullvärdiga sovrum så bör man så klart löpa linan fullt ut.
Men av bilderna att döma så ser det ut att vara ett klassiskt färgsläpp pga färgen.
Har själv samma i min källare på några ställen, färgen släpper trotts att den skall vara gjord för källarväggar och diffusionsöppen. Men inte tusan möglar det och har lett till skadligt inomhusklimat.
Det är ett tätt trägolv och jag skulle vara förvånad om inte fukten vandrat in under golvet också.
Svartmögel växer överallt där rätt förutsättningar finns och det är uppenbart att ventilationen inte är tillräcklig.
Svårt att se på bilderna, men det är troligen svartmögel även på väggen... Utan tillräcklig ventilation blir det ett sämre inomhusklimat, det gäller i alla rum, i alla hus!
 
  • Gilla
kajsakarins
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Och som vanligt drar åtgärderna iväg till femsiffriga belopp.
Ser ut att vara källardelen i souterrängvåningen som inretts till annan funktion än den ursprungligen var konstruerad för, nämligen en källare.
Så mitt råd, låt det vara som det är. Och ställ nått i hörnet som döljer det där lilla fuktgenomslaget.
Det finns ju en orsak till att byggförordningar och byggtekniker har förändrats sedan 70-talet... Att rätta till brister som byggdes in på 70- (och 80-talet) är tyvärr inte gratis, nej...
 
  • Gilla
kajsakarins
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Det finns ju en orsak till att byggförordningar och byggtekniker har förändrats sedan 70-talet... Att rätta till brister som byggdes in på 70- (och 80-talet) är tyvärr inte gratis, nej...
Jo jag vet, jobbade i mitten på 80-talet med att besiktiga och göra åtgärdsförslag på de då nästan nya husen som drabbats av omfattande mögelskador i golvkonstruktion och väggsyllar.
Så visst plocka bort klickgolvet och lägga det på en tunn golvplaton skulle inte skada. I övrigt är det inte nödvändigt, mögelsporer finns oavsett fritt i luften så den kan man inte värja sig från.
Men jag reagerar på att även det minsta lilla problem fort når oanade proportioner i detta forum, helst skulle man väl lyfta upp hela kåken och fylla med tvättat singel under plattan mm.😉
Men det måste finns gränser på åtgärdsförslagen.
 
  • Gilla
kajsakarins
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Jo jag vet, jobbade i mitten på 80-talet med att besiktiga och göra åtgärdsförslag på de då nästan nya husen som drabbats av omfattande mögelskador i golvkonstruktion och väggsyllar.
Så visst plocka bort klickgolvet och lägga det på en tunn golvplaton skulle inte skada. I övrigt är det inte nödvändigt, mögelsporer finns oavsett fritt i luften så den kan man inte värja sig från.
Men jag reagerar på att även det minsta lilla problem fort når oanade proportioner i detta forum, helst skulle man väl lyfta upp hela kåken och fylla med tvättat singel under plattan mm.😉
Men det måste finns gränser på åtgärdsförslagen.
Haha. Tack för inlägget, alltid bra att höra fleras åsikter. 👍

Ja, vi får väl se om jag försöker lyfta bort huset och lägga singel under eller om jag ställer nåt i hörnet som döljer. 😅 Troligtvis blir det nåt däremellan.

Jag får börja med att plocka bort matta och klickgolv och se hur det ser ut därunder och sedan be om hjälp utifrån läget.

Är iaf väldigt tacksam för alla hjälpsamma i det här forumet! 🙏
/Kajsa
 
GoC GoC skrev:
Jo jag vet, jobbade i mitten på 80-talet med att besiktiga och göra åtgärdsförslag på de då nästan nya husen som drabbats av omfattande mögelskador i golvkonstruktion och väggsyllar.
Så visst plocka bort klickgolvet och lägga det på en tunn golvplaton skulle inte skada. I övrigt är det inte nödvändigt, mögelsporer finns oavsett fritt i luften så den kan man inte värja sig från.
Men jag reagerar på att även det minsta lilla problem fort når oanade proportioner i detta forum, helst skulle man väl lyfta upp hela kåken och fylla med tvättat singel under plattan mm.😉
Men det måste finns gränser på åtgärdsförslagen.
Jag har ju gett tre olika åtgärdsförslag, samt ett kortsiktigare att bara åtgärda ventilationen som inte kommer att kosta mycket.
En ny tilluftsventil kan vara tillräckligt för att åtgärda det mest akuta, men golvet behöver på sikt åtgärdas för organiskt material på en oisolerad platta på mark leder till fuktproblem och mögel och det är inte något man bara kan önska bort.

Att lyfta huset och lägga singel är inte någon bra lösning det heller... Du får dränera, lägga makadam, sen markduk och isolering (typ Isodrän/Pordrän, och sen kan du ställa ner huset igen... 😊
 
  • Gilla
kajsakarins
  • Laddar…
Något av de ventilerade golvunderlag som föreslagits. Jag hade valt Platon om golvet är slätt. Ha ventilerade socklar. Har du möjlighet att lägga lite isolering på platonmattan så är det bra också - 30 mm PIR kanske får plats?
 
  • Gilla
kajsakarins
  • Laddar…
Jag är inte superimponerad av ventilerade golv. dyrt, krångligt och tjugo år senare har både dammråttor och på något sätt leksaker (!) letat sig ner och ligger och göttar sig i fukten (när den där fläkten du aldrig kontrollerar har gett upp).

Personligen tycker jag klinker eller betonggolv och matta passar bra i ett rum under mark. Finns tofflor. :)
 
  • Gilla
kajsakarins och 1 till
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Jag är inte superimponerad av ventilerade golv. dyrt, krångligt och tjugo år senare har både dammråttor och på något sätt leksaker (!) letat sig ner och ligger och göttar sig i fukten (när den där fläkten du aldrig kontrollerar har gett upp).

Personligen tycker jag klinker eller betonggolv och matta passar bra i ett rum under mark. Finns tofflor. :)
Jepp, vill man lyxa till det lägger man på en persisk matta.
 
  • Gilla
kajsakarins
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.