Handlar om 4-5 markplattor mellan hus och garage. Behöver få ut 3fas till garaget.

Person 1: du behöver inte gräva ner det, lyft bort markplattorna, krafsa och lägg elen i pansarslang (sre-p) och sen lägg tillbaka plattorna.

Person 2: Jag hade inte rekommenderat det utan tycker du ska gräva minst 30 cm och sen lägga på plattorna.

Vilket hade ni valt? Behörig elektriker kommer koppla elen men jag gör allt arbete runt i kring.
 
Person 3: Gräv 50 cm, lägg tillbaka plattorna.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Person 3: Gräv 50 cm, lägg tillbaka plattorna.
Det är därför jag inte frågat person 3 😂
 
S sim0nster skrev:
Det är därför jag inte frågat person 3 😂
Det gjorde du väl? 😉
 
  • Haha
BSOD
  • Laddar…
Se till att det ligger tillräckligt långt ner i backen för att ingen ska gräva i kabeln av misstag.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Det gjorde du väl? 😉
Fan du har rätt. Skulle tagit en poll där enbart alternativ 1 och 2 finns.

Seriöst. Du tycker minst 50 cm grävning alltså? Ditt alternativ borde betyda att en rad plattor till försvinner.
 
Varför? Det går väl att gräva en plattbredd?
 
B
Vad säger den behöriga elektrikern som ska koppla in den då?

Finns även markeringband man kan lägga nån dm över kabeln för att minska risken att man gräver av den också.
 
Jag skulle säga att 30 cm räcker. Lägg kabeln i gult markrör, fyll 10 cm och rulla ut märkband (gult) och fyll resten och lägg tillbaka plattorna.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Se till att det ligger tillräckligt långt ner i backen för att ingen ska gräva i kabeln av misstag.
Plattorna är nylagda 2 år sen av tidigare ägare och är trångt mellan
Fotografen Fotografen skrev:
Varför? Det går väl att gräva en plattbredd?
gräva en halvmeter djupt 30-40 cm brett kanske går
B BSOD skrev:
Vad säger den behöriga elektrikern som ska koppla in den då?

Finns även markeringband man kan lägga nån dm över kabeln för att minska risken att man gräver av den också.
Han är person 2.

Angående att råka gräva av kabeln är jag inget orolig för. Kommer se var kabeln kommer ut, och var den går in. Där mellan kommer det vara en rak sträcka.
 
Se bara till att det ligger tillräckligt långt ner i backen för att ingen ska gräva i kabeln av misstag.
 
A
Hej

Det räcker att kabeln ligger 35 cm under mark för detta. Glöm inte markeringsbandet drygt 10 cm ovan ifall inget gult rör används.

Även el-rör/kabel i mark är ett jobb som kräver auktorisation för att få utföra. Ifall du inte visste när du nämnde att elektriker var inblandad i resten.
 
Redigerat:
A avh67f skrev:
Hej

Det räcker att kabeln ligger 35 cm under mark för detta. Glöm inte markeringsbandet drygt 10 cm ovan. Se SS 424 14 37.

Även el-rör/kabel i mark är ett jobb som kräver auktorisation för att få utföra. Ifall du inte visste när du nämnde att elektriker var inblandad i resten.
Tack för info! Elektrikern kommer göra allt jobb som har med koppling och rör, jag flyttar plattor, borrar, gräver etc.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.