Hej,

Jag planerar att bygga ett förråd med sadeltak och en lutning på cirka 25–30%. En viktig del i min design är att jag vill att taket ska ha samma utseende och klädnad som väggarna – med andra ord, jag kommer använda samma träslag för både fasaden och taket, vilket ger ett enhetligt och naturligt utseende. Dock är jag medveten om att detta ställer särskilda krav på takläggningen för att säkerställa att det blir så tätt och väderbeständigt som möjligt.
För att uppnå detta undrar jag vad ni rekommenderar när det kommer till följande:
  1. Läggning av träpanelen på taket:
    • Hur man bäst kan överlappa brädorna för att minimera vatteninträngning. Jag funderar på en överlappningsteknik liknande den man använder för fasader (som locklistpanel eller fjällpanel), men med tanke på takets lutning är jag osäker på den optimala metoden.
  2. Tätning mellan brädorna:
    • Bör jag använda något typ av tätning mellan de överlappande träpanelerna, som exempelvis tätningsremsor, eller är det bäst att förlita sig på överlappningen i sig för att undvika fuktinträngning? Silikon eller liknande vill jag undvika, eftersom jag vet att det kan skapa problem på sikt.
  3. Underlagspapp:
    • Jag har funderat på att lägga ett lager underlagspapp under träpanelerna som ett extra skydd. Hur gör man det på bästa sätt, och finns det någon specifik typ av papp som rekommenderas för träpaneler som takmaterial?
  4. Hängrännor och avslutande kedjor:
    • Jag kommer att ha hängrännor längs takets kanter, med avslutande kedjor för att leda bort regnvatten från förrådet. Behöver jag tänka på något särskilt när det gäller droppkanter eller liknande för att säkerställa att vatten rinner bort effektivt och inte tränger tillbaka in under takpanelen?
Jag bifogar en bild som visar ungefär hur jag vill bygga förrådet. Bilden är tagen från ett annat projekt vi haft till vårt primära hus, där vi dock har plåttak istället för trä. Den ger en idé om den stil och det utseende jag eftersträvar.
Tack på förhand!
 
  • 3D-illustration av ett förråd med sadeltak, byggt med grå träpaneler som täcker både väggar och tak. Förrådet har två fönster och står på en platt fundament.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hyvla spår i bottenbrädorna som när man bygger traditionellt faltak
 
Googla på faltak.
 
Har själv inte sett någon sådan variant. Du menar att bara montera underbrädorna mot varandra? Tänker att det är överlappet man vill åt för att hindra vattnet.
 
Ja, jag har inte heller riktigt sett något sådant. Och jag förstår att det är ju såklart för att hålla bort vatten. Men vill mest att det estetiska ska passa ihop med fasaden. Men inte ett måste 😃
 
Vad är det för panel du ska ha på väggarna, omvänd lockpanel?
 
Yes, vår panel på huset ser ut såhär!
 
  • Grå träpanel på husfasad med stort fönster, vita gardiner och en halvfärdig veranda i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Centano Centano skrev:
Googlade lite och det finns som det ser ut ett slätt alternativ, en modernare variant på faltak.
[länk]
Frågan är ju hur man spikar/skruvar fast dem panelerna, kommer det bli på läkten under tro? :)
 
  • Gilla
z_bumbi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.