Jag renoverar källaren på vårt enplans hus med källare och är klar med hälften. Huset är från -74 och jag har valt att lägga blå platon och parkett. Kommer låta platonmattan ventileras in i rummet. I rummet som återstår har plastmatta varit limmad rakt på betonggolvet, troligen i två omgångar. Plastmattan är borta och limmet bortslipat. Dock kvarstår en unken lukt i betongen.

För att bli av med lukten är jag inne på att hyra en ytfräs (http://www.cramo.se/Web/Core/Pages/WebDepotProduct.aspx?id=32380&epslanguage=SV) och ta bort ca 1 cm och därefter låta någon flyta golvet med spackel som tål tillskjutande fukt . Räcker det? Fördelar/nackdelar?

Vad finns det för andra metoder för att få bort lukten?

Tack för hjälpen!
 
Hur länge har golvet fått andas nu? Det kan finns en del fukt och unkenhet i golvet som försvinner om du låter det stå öppet ett tag, alt kör avfuktare där i någon vecka.
 
Det har stått öppet i ca två månader så dålig lukt borde vädrats bort (så var det för det för de andra rummen).
 
Ah.

Glöm inte en stoftavskiljare om du hyr fräsen ;)
 
Du kanske kan blaska på Florosil på betonggolvet?
Det är ett medel som tränger in i betongen och stoppar uppträngande fukt och emissioner från gammalt lim etc.
 
Är inte ute efter något som stoppar och täpper till. Halva anledningen till renoveringen var att få golven och väggarna att andas. Källare som sagt.
 
Hej! Fick ni ordning på lukten? Har exakt samma problem
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.