Vi har låtit renovera våra 30-talsfönster med hjälp av en professionell hantverkare. Fönsterbågarna är urkittade, skrapade, båda glasen är utbytta, kittade och målade tre omgångar med linoljefärg. Men idag återmonterades de och jag är inte nöjd med resultatet.
- Kittningen och målningen ser ut att vara slarvigt gjord, utöver den uppenbara skadan i kittet
- Färgen är på vissa ställen utdragen mer än 5mm i rutan
- Beslagen är inte ommålade
- Fönstren monterades ordentligt smutsiga

Är detta en rimlig leverans? Jag inser att de aldrig kommer att se nya ut men hade ändå förväntat mig att de skulle se mer än marginellt bättre ut än tidigare.

(Strunta i karmen på bilderna, den ska jag själv måla)
 
  • Nyligen restaurerat fönster med slarvigt utförd kittning och målning, där färg har dragit ut på glaset och smuts syns i hörnen av bågarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på renoverat fönster med slarvigt kitt, ojämn färg på glaset och smuts på glasrutan. En vit bil och grönska syns utanför fönstret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stängd fönsterhasp med ojämn färg och smuts på karm samt klumpig kittning runt kanten, trädgård och uppfart syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av nyrenoverade fönster från 1930-talet visar ojämn kittning, utdragen färg på glaset och smutsig yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett fönster från 1930-talet med renoverad båge, visande skadad kittning och slarvig målning, samt omålade beslag. En vit kabel syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att beslagen har varit målade är nog bara någon som slarvat tidigare, de brukar vara blanka och de som målats blir ju avskavda när de används och/eller trögare att öppna.
 
Kittningen tycker jag ser bra ut, Förutom där någon satt tummen mitt i kittet!
Målningen är väl lite sådär, men ingen total katastrof?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.