Chansen att någon på forumet har en liknande insats är väl liten, men men. Jag sitter med grundritningen framför mig och ska pricka in var tilluften till nämnd insats ska placeras. Har hittat lite måttritningar på webben, men ingen som visar exakt var själva anslutningen till insatsen är. Jag är ute lite i sista stund och får väl chansa på att anslutningen är centrerad i insatsen om inte annat...
 
Det är inte så noga så länge som tilluften hamnar innanför kaminens yta. Du kan använda ngn form av flexrör för att ordna med böjarna.
 
Hemmakatten
Har inte 'fasting65' en Spartheim varia? han skrev om den alldeles nyligen. Kanske kan du maila honom o fråga.
 
Du har antagligen rätt pere, blev dock lite osäker då jag fick se en bild på nätet där det ser ut att vara någon form av asklåda under insatsen som möjligtvis skulle kunna vara i vägen för lite rörböjar. Men men, vi kör på mitten.

Tack för tipset Hemmakatten!
 
Asklådan är rätt grund och lyfts uppåt så jag har inte haft problem med den.

Något du kanske redan tänkt på men som tål att upprepas är att det är viktigt att isolera korrekt. Vår insats är inmurad och ungefär 2 meter ovan golvnivå ligger ett gjutet mellanbjälklag där isokernskorsten vilar på. Ovanpå detta mellanbjälklag skall det ligga 150-200 mm isolering för att hindra värmen att vandra uppåt.

Rumsluften som kommer in vid golvnivå skall värmas upp och tryckas ut genom galler placerade under mellanbjälklaget. Om man gör detta korrekt får man en grym effekt på spisen. Vi missade detta och skal nu ta upp hål i murstocken för att kunna lägga in isoleringen.

Mvh/Peter
 
Tack för info. Jag kommer inte själv att utföra något moment i detta utan vi har anlitat Inter Idé där vi även beställt insatsen. Man får hoppas att de har koll på vad de gör.

Vår konstruktion blir dock lite annorlunda då vi har en enplanare med snedtak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.