Jag börjar tröttna. Har lagt ner massor med tid och pengar på att lägga plast mot marken under grunden, satt nya sockelskivor runt huset med ventiler på varje sida men ändå har jag vitmögel på flertalet ställen och en fuktighet på trät upp till 19% på sina håll. Vad gör jag för fel? För dåligt tätt med plasten? Måste jag tok-täta och installera luftavfuktare?
 
T
Det som händer är ju att det kommer in varm luft med hög luftfuktighet som kyls av och fukten kondenserar, om du har fått stopp på markfukten vill säga. Det här sker ju mest på sommaren när det är avsevärt mycket varmare ute än under huset.

Sen är det väl så att har man väl fått mögel så måste du få död på den, annars brukar de skicka ut tunna trådar som "söker" fukt - ibland många meter - och de kan vara mariga att se/hitta osv.

Finns risk att avfuktare är enda chansen att lösa det tyvärr.
 
  • Gilla
Musseh
  • Laddar…
Ja, tyvärr. Jag är i samma sits i ett gästhus. Har gett upp och kommer täta alla luckor och installera en drybox x2.
 
  • Gilla
Musseh
  • Laddar…
Någon sorts avfuktare är det som gäller. Beror på var i landet man bor.
 
  • Gilla
Musseh
  • Laddar…
Musseh Musseh skrev:
Jag börjar tröttna. Har lagt ner massor med tid och pengar på att lägga plast mot marken under grunden, satt nya sockelskivor runt huset med ventiler på varje sida men ändå har jag vitmögel på flertalet ställen och en fuktighet på trät upp till 19% på sina håll. Vad gör jag för fel? För dåligt tätt med plasten? Måste jag tok-täta och installera luftavfuktare?
Är ju hög luftfuktighet nu så du lär väll torka ut med tex en avfuktare först.
 
  • Gilla
Musseh
  • Laddar…
Delar med mig av min erfarenhet lite mer här -->
Vi renoverade en gammal torpargrund, tog bort den gamla spånisoleringen och reglade om golvbjälklaget, sen isoerade vi med stenull och plastade marken och plastade golvet. Jag övervakade grunden i 3 år. Fick alltid små vattenpölar på plasten på sensommaren. Satte ned 3 stycken fuktmätare och loggade temp/RH% under 1 år. Har typ konstant 95-99% med 14 grader från juni till början sept. Min grund har varit bra ventilerad så denna med plasten hjälpte inte. Vit mögelpåväxt på trossbottenskivorna, värre där frigången är låg. Där grunden är som högst, typ 70 cm, är det knappt någon påväxt.
 
Tänker också att ventilerna oftast är en bit ned från början av trossbotten eller va man ska säga så när tempen höjs så samlas den fuktiga varma luften mot trossbotten som man inte vill ha.
 
Börja med att stänga och isolera dina ventiler. Sedan är det som någon sa tidigare bra att döda allt mögel.
 
Blir ju som tex om man sätter en innedel till vp över dörrposter i ett rum med låg fläkt(du har ju bara naturlig konvektion). Vp stannar snart då värmen finns där innedelen sitter tillsammans med fukten.
 

Bästa svaret

Har s k Ytonggrund. Är som en upp och nedvänd skokartong stående på en gjuten betonsula runt om, och även en sula från ena kortsidan till den andra mitt på. Allt gjutet direkt på
grusbädd på markenunder hela sulan med vit dräneringsslang runt sulorna på utsidan. Slangarna mynnar nere i slänten
Plast på hela marken i grunden.

Ovanpå alla sulorna är 4 m Ytongbalkar 60 x 25 cm resta liggande på högkant.
Grunden utvändigt är 8 x 16 m.

Så ovanpå denna sockel ligger spontade likadana 4 m Ytongbalkar in mot mitten. Som ett stort dansgolv.
Ovanpå detta en tjock byggplast.

Så har man byggt ett timmar hus av halvtimmer på detta. Innanför timret har rests ett helt fristående standard resverk, som i vilket trähus som helst.

Grunden är i princip helt tät. Och var från början rappad på utsidan med kallasfalt upp till marknivå.

- Från börja blåstes husets all frånluft ned i grunden och sägs sen i ett chakt upp till vinden.
Där stod ett Metsovent ineffektivt återvinningssystem, vilket tilluften passerade genom. Det funkade verkligen klent, frös många gånger.

Tröttnade och byggde om helt.
Pluggade tilluften till grunden, från husets ventilationssystem.
Satte in en Scetec EvoDry PD150 år 2014, stående i grunden.
Funkar perfekt!

Googla funktionsbeskrivning.

Enkelt beskrivet så blåser den ut avfuktad luft till tre av grundens hörn.
Placerad i det fjärde. Maskinen suger in luft på baksidan och samlar fukt i en skiva som absorberar funkt.
Efter ca 15 minuter stängs flödena till de tre hörnen enligt ovan och värme tillförs skivan på ena sidan luften på andra sidan förs nu ut genom en fjärde slang som mynnar på utsidan grunden under några minuter.
Förloppet upprepas.

Fukt i grunden? Ja! Inställd på dryga 60 % rf.
Nu på sommaren ligger rf på 64 - 65 %, men då är tempen i grunden 17 - 18 grader. Under kalla årstiden som lägst 7 grader.

Vintertid kan man se att det bolmar varm fuktig luft ut ur grunden.

Luft som sugs ut ur grunden bildar en mycket svagt undertryck, som suger in uteluft genom små otätheter mellan på sulan Stående Ytongbalkar och liggande Ytongbalkar enligt ovan.

Torrt o fint i grunden, just nu 64 % rf.


- Sommaren hus underhåll bestod i att frilägga grunden med till sulans ovankant. Handskottade 70 cm brett, ca 70 cm djupt.
Vita dräneringsslangarna var helt Ok efter 42 år. Ville inte röra, för då skulle jag behövt gräva upp gruset som sulan står på, med risk att det blev sättningar. Hade gått att läsa med att lägga ned ny slang meter för meter och vibrera ned gruset eftersom.

Nåväl. Nu rev jag lös all löst sittande puts och gammal kallasfalt. Hördes var det satt löst när man knackade lätt med en hammare.
Putsade igen allt.

- Ett lager med Kallasfaltprimer strax under marknivån och ned en liten bit förbi sulans kant. Grundfärg ovan.
Två lager med kallasfalt på Primern.
65 cm Platonmatta stående på sulan.
Speciell list längst upp på mattan.

Återvann grus ur massorna som jag skottade upp genom att s a s slänga det på två litande tomma på glas gamla fönsterbågar med kycklingät Gruset blev liggande på utsidan och sand på insidan.

Frilagd bygggrund med nyputsad cementvägg, en målarpensel på en burk med primer, och omgivande grus och jord bortgrävt vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundarbete runt en husgrund med grus och svart platonmatta, gul dräneringsslang synlig. Röd träfasad på huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundmur repareras med bitumen och asfaltsprodukter. En pensel och en hink med asfaltprimer syns i bilden. Plastdräneringsrör är också synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Såll med glasrutor används för att separera jord och grus på en byggarbetsplats vid en grundläggningsrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dräneringsarbete vid husgrund med gula och vita dräneringsslangar, svart kallasfalt och platonmatta på grunden. Grus och jord ligger i diket intill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Summasumarum... Väldigt liten luft kommer uppifrån marken och ino grunden. Det mesta kommer / kom genom luft som tränger in i grunden och genom de stående Ytongbalkarna. Det senare är nära nog tätt nu.

Allt detta innebär att jag troligen till vintern kan ställa med arbetsintervallerna på avfuktaren och ändå behålla låg rf. Rättare sagt så stängs den av vid inställt värde på rf.

Tjolahopp.
 
Redigerat:
  • Gilla
Marcus_Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Ber om ursäkt för dålig stavning I sista inlägget. Skriver utkast först och rättar sedan. Tyvärr gick tiden för redigering ut.
Moderator får redigera om det behövs.


- Utetempen har senaste veckan legat på några få grader plus

- I dag en grads sänkning av tempen i grunden. Från 17 till 16 C.
Har med utomhustempens snittemperstur att göra. Om än inte tempen på luften som sipprar in, utan vilken temp sockeln har. Ändringar sker långsamt över tid.

RF gick ned till med 1% till 63 % RF.

- Med erfarenhet sen tidigare år vet jag att avfuktaren slutar jobba då RF blir lägre än 60 % RF, vid 8 grader.
Alltså i princip höst - vår.
Blir aldrig kallare i grunden.

Är alltid torrt i grunden.
Enda gången det var lokal fukt var när vi murade upp ett fundament för en 2 tons ugn och skorsten på 1 ton.

På vintern slungar jag snö mot grunden, som extra isolering. Tror inte det gör nämnvärd skillnad. Men känns bra ut.
Digital display visar 63 i röd färg, bredvid en annan elektronisk enhet på en trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital termostat visar temperaturen 16 grader Celsius.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Musseh och 1 till
  • Laddar…
Finns ett vattentätt självhäftande membran att lägga på sockelns nederkant innanför Platonmattan och förbi övre kanten på sulan. Som en vattenavrinning. Ingår i Platonsystemet.

Jag valde att lägga primer och två lager kallasfalt, på liknande sätt som det gjordes när huset byggdes 1982.

Platonmattan utanpå utgör i mitt fall en komplettering och hindrar vatten att tränga igenom sulan, rinner, fuktar, s a s vertikalt nedåt till dräneringsslangen.

Kunde i o f s även lagt membran.
 
  • Gilla
Musseh
  • Laddar…
Tack för alla råd och tips! Nu har jag beställt en drybox. Tätat lite springor med fogskum så ska det vara tätt. När bör påväxten börja avta/minska?
 
  • Gilla
Marcus_Carlsson
  • Laddar…
Du får nog ge det en tid, kanske upp emot en månad, innan det stabiliserar sig.

Hos mig varierar RF med årstiden beroende på temperaturen i grunden och om nederbörden är frusen så klart.
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.