vilken pump till nybygge lyckan vinkel/ ska jag ha 490 / 495? Bor i södra Sverige
Ska även elda med ved kan jag tillägga
 
Vi valde att ta den stora pumpen och det är jag glad för. Även den har dragit väldigt mycket ström och elpatronen har gått in ofta. Tycker inte att den funkat så bra som eksjöhus sa fast vi tog den större. Kostnaden var ju inte så stor att byta så jag är glad att vi gjorde det, för hade vi haft den lilla pumpen hade vi väl blivit ruinerade när elräkningen kommit:)
 
om jag fpr gissa så är dit hus i storleken 99-300 kvadrat & sånna hus brukar dra 10 000 - 40 000 kW

lite svårt att råda. men är tämligen säker på att en lite storre värme käla med bätre cop skulle passa dig (båda pumparana är alltså för små)
 
Lyckan vinkel är väl en 1-plans på 138 kvm om jag inte minns fel och i södra Sverige så räcker ju 495:an en bit med dom drygt 4 kw värmepumps/bergvärme den avger utan tillskott, 490:an avger ju max 2 kw, men frågan är ju om payofftiden för dom minst 30 tusen extra 495:an är intressant, detta baserat då på att huset finns i södra Sverige.
Vi bor i ett hus på 130 kvm i söder och låg förra året på en förbrukning på 12.800 kWh totalt med vår 490:a
 
Ja det är ju inte så kallt i denna delan av landet Och om man dessutom ved eldar så kanske mellanskillnaden upp till 495 inte kan räknas hem på ...? Ja det är ju frågan vad man ska välja svårt deta här.
Och det kanske kommer nya snåla värmekällor inom en 5 års period ..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.