Jag köpte en Kamelia förra helgen då jag var i Pisa, Italien.
Nu har jag läst lite på nätet hur den ska skötas och det skrämmer mig. För det första så står det att man varken får flytta eller vrida en Kamelia då den knoppas för då ramlar knopparna av. Jag har åkt tåg, flyg och buss med min Kamelia.
Nu har flera knoppar slagit ut! innebär det att den har klarat den långa resan?

Har någon av er praktisk erfarenhet av hur man ska sköta en kamelia och finns det något man bör tänka på?
Vad menas med att den ska toppgallras efter blommning?
Bifogar en bild som jag just tagit...Helt otroligt vacker!, eller hur?
 
  • Kamelia1.JPG
Visst har du tur som fått knopparna att slå ut efter denna flytt! Den skall helst inte flyttas alls och om man flyttar den till ett annat fönster ska man se till att man inte vrider krukan.
Svalare rumstemperatur under knoppbildningen ca 12 grader, därefter något varmare eller max 15-16 grader och efter blomningen skall den ha det svalare igen. Vattnet avhärdat till lågt PH - den gillar inte kalkhaltigt vatten och jag använde alltid regnvatten till mina kamelior. Toppgallring har jag aldrig gjort ... men bladen skall inte bli dammiga och då får man torka dem ett och ett eller duscha med regnvatten. Att gräva ner krukorna i ett rododendronbuskage under sommaren funkar väldigt fint. Resten av året hade jag den i ett blomsterrum med väldigt många gröna växter så att luftfuktigheten blev optimal.

Det är en vacker blomma men jag tyckte den var för jobbig så jag specialicerade mig på egenuppdragna hibiskusar istället ;) - mycket enklare och så slapp jag dessa evinnerliga ohyreangrepp som lätt härjar på kamelian.
 
Anledningen till att man inte ska flytta dem efter de har börjat blomma är för att blommorna vrider sig efter ljuset och då kan de helt enkelt vrida av sig själva.
 
Tack för svaren, det låter inte som om det är en buske/blomma för en nybörjare som jag.
Jag får väl vänta och se hur det går helt enkelt. Låter inget vidare med att den angrips av ohyra, heller.
Läste för övrigt att man kan föröka den genom att toppgallra. Tar man bort toppen och sätter den i vatten eller sätter man den i jord direkt?
Svårt det här med att den ska ha kalkfattigt vatten. Här där jag bor är det kalktrikt i jorden så jag får nog ställa ut en uppsamlare för regnvatten (eller snö....)jag också.
 
Regnvatten och snö funkar utmärkt. Jag var också nybörjare när jag odlade kamelior och bodde långt långt norrut - där inomhusgrönskan fick 'en att överleva de långa vintrarna. Här nere i södraste södern har jag inget behov av inomhusväxter ;). Du kan ju alltid försöka ta ett toppskott och använda rothormon. Egna tester/erfarenheter är mycket bättre än andras råd :).
 
Tack för tipset! Ska prova med att sätta toppskott efter blommningen. Om inte det fungerar så har jag i alla fall fått njuta av den vackra blommningen en gång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.