Hej

Vi står i begrepp att köpa en kamin. Jag som tycker funktion går före utseende vill ha en täljstenskamin. Min sambo tycker dock att de gråa man ser på alla kaminer är fult.

Min fråga är kort och gott, finns det täljsten i annan färg än grå? Kan man måla täljsten?

mvh Gustav
 
Täljsten finns endast i grått. Eftersom det bryts på ett åtal plaster så blir färgen ungefär den samma ovasett märke på kamin. Det finns en liknande sten med gröna nyanser men har aldrig sett den i bruk, troligen har den nte lika bra egenskaper. Men det finns ju kaminer med granit topp eller inklädnad (ex Eurofire 2084). Annars är ju även kakelklädd kamin (ex. Contura eller ocsis.se som även har vattenmantlade varianter till ett hyggligt pris) ett alternativ. Jag gillar själv inte täljstenens utseende så jag har kollat marknaden ganska noga. Med kakel. granit eller vattenmantling bir ju avkylningen inte lika snabb som enbart plåt.
 
Kom på att det på Hem & Villa mässan fanns några kaminer med polerad täljsten, ganska snyggt jämfört med den vanliga sågade. Minns ej fabrikat eller återförsäljare, mer än att det fanns i Stockholm - men det kanske går att Googla på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.