Hej!
Jag köpte ett suterränghus, byggt 1975, för 2 år sedan. Förra sommaren renoverade jag ett av rummen där nere för tonåringen att bo i. Drog bort tapeterna på den bakre väggen, den som är mot jorden, och hittade lite fukt på ett ställe längst ner mot bottenplattan. Målade med ny färg som andas direkt på betongväggen och tänkte inte så mycket mer på det om jag ska vara ärlig.

Men så kom hösten och även min nya färg lossnade, men bara längst ner vid marken. Det blev vinter och tjälen kom och jag tänkte att jag får ta tag i det senare.

Nu är det visst höst igen, det är fortfarande lite fuktigt där då och då, och jag har lite ångest över sonens sovrum och hälsa såklart. Letar efter någon som kan komma och dränera men folk verkar ha fullt upp.

Känner att jag behöver försöka förstå varför det bara är längst ner vid marken och varför det bara blir fuktigt ibland.

Skulle även gärna ta emot tips på åtgärder som kan göras så länge, för att undvika ev. hälsoproblem, tills jag får tag på någon som kan göra jobbet.
/Kajsa
 
  • Fuktskadad vägg i suterränghus, där bottenplattan och nedre delen av väggen visar tydliga tecken på fukt och färg som lossnat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Säng med randigt täcke och nattduksbord i ett grönt rum med fuktskada längst ner vid väggen nära golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bottenplattan är kanske fuktig så det sugs upp i väggen.
Är det ventilerat golv? Annars kan det vara fuktigt under det.

/M
 
  • Gilla
kajsakarins
  • Laddar…
Nej, golvet är inte ventilerat, det är en platta direkt på marken. Om det är det du menar?
 
Det som ser ut som trägolv. Vad finns under det? Är det ventilerat under? För det golvet är en potentiell risk i ett källarrum.

Att färgen lossnar tyder på fukt som du säger. Fukten kan komma från golv/vägg eftersom du har platta på mark eller från luften i rummet som kondenserar i det kallaste hörnet.
Även stuprör på utsidan kan läcka och ge samma fenomen.

Är stuprören ok så är det samma åtgärder som är lösningen om du inte ska göra stora ingrepp.
Håll organiskt material borta, sen en kombination av öka temperaturen, öka luftcirkulationen (inte dra in mer uteluft på sommaren dock) och avfukta..

Färgen kanske fortfarande lossnar efter det men det borde inte mögla någonstans då.
 
  • Gilla
kajsakarins
  • Laddar…
Det är en "klickparkett" som jag har lagt en ullmatta uppepå för att hålla fötterna varma. Då ska jag ska ta upp golvet och se hur der ser ut därunder.

Kan det finnas något lämpligt att lägga mellan bottenplatta och ullmatta, för att inte täppa igen men ändå hålla det hyfsat skönt för fötterna?

Det är bara i det här hörnet som det lossnar. Så en intressant teori om att det kondenserar därnere i rummets kallaste hörn. För det är precis vad det är. (Det ser likadant ut i det andra suterränghörnet i huset.)

Det finns inget stuprör i det här hörnet av huset. Så det kan inte vara trasigt åtminstone. Det är lutning åt andra hållet av huset och hängrännorna är rengjorda. Jag har lagt en presenning för att stoppa regn direkt uppifrån.
 
K kajsakarins skrev:
Kan det finnas något lämpligt att lägga mellan bottenplatta och ullmatta, för att inte täppa igen men ändå hålla det hyfsat skönt för fötterna?
Jag har valt att ha altanmatta i källaren.
Okänslig för fukt, genomsläpplig och lätt att lyfta på om det blir översvämning eller andra problem.
Inte så premium kanske men varmare än betong/klinker.
 
  • Gilla
kajsakarins och 1 till
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Jag har valt att ha altanmatta i källaren.
Okänslig för fukt, genomsläpplig och lätt att lyfta på om det blir översvämning eller andra problem.
Inte så premium kanske men varmare än betong/klinker.
Smart!
 
Låt säga att fukten kommer utifrån, alltså ej är kondens.

Tror ni att jag tänker rätt i att den kommer underifrån huset? Skulle det isf innebära att en dränering ända ner till och förbi bottenplattan skulle krävas för att få bukt med det?
/Kajsa
 
K kajsakarins skrev:
Låt säga att fukten kommer utifrån, alltså ej är kondens.

Tror ni att jag tänker rätt i att den kommer underifrån huset? Skulle det isf innebära att en dränering ända ner till och förbi bottenplattan skulle krävas för att få bukt med det?
/Kajsa
Blir ju inte sämre men ingen garanti för att det blir bra. Grundsulan på gamla hus har ofta dåligt med kapilärbrytande material under så viss fukt kommer ofta upp.
 
  • Gilla
kajsakarins
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Blir ju inte sämre men ingen garanti för att det blir bra. Grundsulan på gamla hus har ofta dåligt med kapilärbrytande material under så viss fukt kommer ofta upp.
Var tvungen att googla kapillärbrytande material. 😅 Nu vet jag, men förstår att det blir lite svårt att få in det under plattan tyvärr.

Blir ändå lite fundersam över att det bara verkar vara i husens två hörn som ligger under jord som fukten tar sig upp, så fukten kanske inte bara kommer underifrån ändå?
 
Dränering och utvändig isolering
 
  • Gilla
kajsakarins
  • Laddar…
För och lugna dig lite så är det där inget ovanligt , inte så att det är något akut eller fel på ditt hus!
Mitt hus ser precis likadant ut , anledningarna till att mitt hus har de här problemen som du kanske också kan känna igen

1 marken lutar mot huset, i mitt fall jord mot grundmur ajabaja

2 Dränering från 70 tal , vilken också ligger för högt , skall ligga under grundsulan

3 Golvet som ligger där gör att inte plattan kan andas och därför ansamlas fukt längs väggarna där den kan komma "ut"

4 rätt sorts färg gjord för grundmurar typ silikat

5 värme ventilation , kan luften cirkulera inga möbler direkt emot väggen

6 dåligt kapillärbrytande lager under plattan

lösningarna har andra redan skrivit
 
  • Gilla
kajsakarins
  • Laddar…
Det är troligen en kombination av fukt från plattan och vägg, samt kondens. Lite bättre ventilation och se till att luften rör sig i hörnet löser det kortsiktigt.

Organiskt material på platta på mark är en dålig idé och du har troligen mögel under golvet.

Det riktiga sättet att lösa det på är att dränera väggarna på utsidan och isolera utvändigt, samt bila upp plattan, gräva ur och dränera och isolera och sen gjuta ny platta. Det är ju dock extremt mycket jobb... Så praktiskt är det antingen att lägga mekaniskt ventilerat golv, och ev. väggar och sen lägga ny parkett, eller lägga klinker på golvet (max. 20x20cm plattor) så fukt kan evaporera genom fogarna.
Vill man ha klinker och lite varmare golv kan man lägga nålfiltsmatta på.
 
  • Gilla
kajsakarins
  • Laddar…
Mekaniskt ventilerat golv har jag aldrig hört talas om tidigare, så tack för det tipset!
Ser intressant ut och klart smidigare än att bila upp plattan.
 
  • Gilla
anders07
  • Laddar…
K kajsakarins skrev:
Mekaniskt ventilerat golv har jag aldrig hört talas om tidigare, så tack för det tipset!
Ser intressant ut och klart smidigare än att bila upp plattan.
Det finns lite olika alternativ, Jape, Isola Platon som är plastmattor och inte bygger så mycket på höjden, eller Nivell, Subfloor eller Granab som är lite enklare om man har ojämn platta.

Är plattan ojämn måste man gjuta upp med EPS Cement, eller lägga flytspackel (som tål tillskjutande fukt) innan man lägger plastmattan.

Man måste också montera en utvändig fläkt (oavsett variant)
 
  • Gilla
kajsakarins
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.