Har en undran kring en befintlig dragning av dicksvattenledningsrör inomhus. Är det ok att koppla enligt bild. En del påstår att vattnet som kommer ut från "TILL DRICK" (se bild) luktar konstigt och jag har själv sett viss missfärgning ibland. Har dock hittills menat att det omöjligt kan "slå baklänges" från WC-stolens vattentank och att det hela beror på att röret som "TILL DRICK" MATAR" används för lite och att det blir stående gammalt vatten som måste genomspolas innan man tappar dricksvatten ur det.
Vattenrörskorsning markerad med text "INK. VATTEN," "TILL WC-STOL," och "TILL DRICK." Fråga om dricksvattenkvalitet och möjlighet till bakflöde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Principiellt rätt kopplat, men utförandet var inte vackert.
 
Och det är som sagt omöjligt att vatten skulle komma från toastolen till "drick".
 
H hempularen skrev:
Och det är som sagt omöjligt att vatten skulle komma från toastolen till "drick".
Ja jag är ju inte rörmokare, men rent intuitivt känns det omöjligt att vattnet skulle sas "slå baklänges" så att man fick in vatten som stått i WC-stolens komponenter ut till vattenutkastaren som sitter några meter bort i förlängningen av "TILL DRICK".

Jag tror att de som känner till att drickvattenkopplingen grenar på samma rör som matar WC stolen, reagerar känslomässigt. De vill inte blanda ihop det som är på WCn med "det andra", trots att det ju är samma vattenförsörjning som matar båda.
 
Tror som sagt att dricksvattenröret används för lite. Måste införa rutin för daglig genomspolning.
 
röret går till en ventil i toastolen, som i sin tur styrs av en flottör- När cisternern fylls flyter flottören upp, den är kopplad till ventilen med en hävarm som stänger ventilen. Ventilen är i princip samma sak som en vattenkran liknande den du har på tvättstället, eller köksbänken. Ventilen sitter 5 - 10 cm över den högsta ytan vattnet kan ha i cisternen.
 
  • Gilla
Bröland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.