Känner mig aningen otursförföljd nu. Efter lite pysslande verkar i alla fall min gamla frys rulla på igen som den ska. Men nu när jag tittar närmare på spishällen ser jag att det är en lång spricka i den som ett J mellan de båda övre plattorna ner runt den nedre till vänster.
Den ser ut att fungera fortfarande dock, men frågan hur säkert det är så jag ska väl byta ut den. Just nu är det en äldre 60cm glaskeramikhäll(Siemens ET651EE11E).
Är ingen större kock, men har börjat fundera på att gå över till induktion, men blir lite fundersam. Har främst tittat på enklare modeller som Siemens EH651FEB1E och Electrolux HOI630MF. Lite orolig dock att det blir udda med Electrolux(eller annat märke) då övriga vitvaror för närvarande är från Siemens.
Känns som att 60cm bredd räcker för det jag lagar nu, men finns det någon annan fördel med att gå till 80cm som jag missar förutom ytan?
Just nu sitter det en Siemens inbyggndsugn under. Hur brukar det vara med djup på hällar? Brukar man behöva ha koll där?
Har precis börjat titta runt på recensioner och så, men finns det fler för under 10000 jag borde titta närmare på?
 
Jag har haft 2 st FEB och har varit väldigt nöjd med dem för priset. Idag har vi en 80 bred annars hade jag utan tvekan köpt en likadan igen.

Jag är känslig för ljud och dom två vi har haft har varit minimalt med oljud/ surr.

Så det skulle jag absolut köra på.
 
  • Gilla
Zeido
  • Laddar…
Z Zeido skrev:
Känner mig aningen otursförföljd nu. Efter lite pysslande verkar i alla fall min gamla frys rulla på igen som den ska. Men nu när jag tittar närmare på spishällen ser jag att det är en lång spricka i den som ett J mellan de båda övre plattorna ner runt den nedre till vänster.
Den ser ut att fungera fortfarande dock, men frågan hur säkert det är så jag ska väl byta ut den. Just nu är det en äldre 60cm glaskeramikhäll(Siemens ET651EE11E).
Är ingen större kock, men har börjat fundera på att gå över till induktion, men blir lite fundersam. Har främst tittat på enklare modeller som Siemens EH651FEB1E och Electrolux HOI630MF. Lite orolig dock att det blir udda med Electrolux(eller annat märke) då övriga vitvaror för närvarande är från Siemens.
Känns som att 60cm bredd räcker för det jag lagar nu, men finns det någon annan fördel med att gå till 80cm som jag missar förutom ytan?
Just nu sitter det en Siemens inbyggndsugn under. Hur brukar det vara med djup på hällar? Brukar man behöva ha koll där?
Har precis börjat titta runt på recensioner och så, men finns det fler för under 10000 jag borde titta närmare på?
siemens gör bättre hällar
repor kan ibland misstas för sprickor
80cm är alltid att fördra
 
  • Gilla
Zeido
  • Laddar…
returen returen skrev:
siemens gör bättre hällar
repor kan ibland misstas för sprickor
80cm är alltid att fördra
Tack. Jag får mäta lite hur det skulle se ut med 80.
Jag får erkänna att jag är väldigt överraskad vad som kan ha hänt. Har i och för sig barn som inte alltid står för vad de gjort tyvärr. Men känner man med fingret så märker man tydligt att det är en "grop" och ytan sviktar lite som den inte gör på motsatt sida. Så jag är nog rätt säker på att det är en stor spricka och inte bara en repa tyvärr.
 
Z Zeido skrev:
Tack. Jag får mäta lite hur det skulle se ut med 80.
Jag får erkänna att jag är väldigt överraskad vad som kan ha hänt. Har i och för sig barn som inte alltid står för vad de gjort tyvärr. Men känner man med fingret så märker man tydligt att det är en "grop" och ytan sviktar lite som den inte gör på motsatt sida. Så jag är nog rätt säker på att det är en stor spricka och inte bara en repa tyvärr.
ja sviktar det så är det en spricka
nytt glas kostar väl mindre än en ny häll, busenkelt att byta
 
Bytte från en 60 till 80 bred för några år sedan och skulle säga att det känns väl trångt att laga mat på landet nu där det är en 60 bred. Man blir bortskämd snabbt, skulle absolut rekommendera 80 om du har platsen. Känns som att det blir mindre spill och därmed i förlängningen också mindre slitage/repor eftersom det inte är alls lika trångt att arbeta.

Gjorde ganska mkt efterforskningar innan köp, det jag lärde mig då var:
1. De svindyras största fördel är att zonerna blir helt "dynamiska" så du får alltid värme på hela kastrullen Framförallt bra om du ska ha två stora stekpannor samtidigt (gissar jag).
2. Man har inte "strecken" var zonerna är utan ofta en helt svart yta. Ser rätt mkt sjysstare ut i affären.
3. Reglagen när man spiller vatten.

Jag köpte en lite billigare från Electrolux (runt 10 000 tror jag). Den har ingen av de bra egenskaperna och det enda jag egentligen stör mig på är #3. Minsta lilla droppe vätska så lägger reglagen av och man behöver torka med trasa. Min tidigare Siemens hade inte detta problem. "Problem" 1 har jag aldrig drabbats av, en av zonerna är så stor att den klarar en 30cm stekpanna utan problem och två små zoner går att koppla ihop, men aldrig gjort... Problem 3 är dock extremt irriterande, bara detta hade gjort att jag köpte en dyrare häll om jag gjorde om detta igen.

Sen rekommenderas det såklart att du har mer än 1 fas framdraget för att dra nytta av en induktionshäll, men det gissar jag att du tänkt på!

Ingen aning med detta kanske hjälpte lite iaf...
 
BirgitS
Z Zeido skrev:
Lite orolig dock att det blir udda med Electrolux(eller annat märke) då övriga vitvaror för närvarande är från Siemens.
En hälls design är väl helt oberoende av designen på andra vitvaror så jag ser inte riktigt problemet med ett annat märke.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
N Niklas Ekborg skrev:
Sen rekommenderas det såklart att du har mer än 1 fas framdraget för att dra nytta av en induktionshäll, men det gissar jag att du tänkt på!
Har funderat lite på det men känner att jag är för dåligt insatt. I elcentralen finns 5 automatsäkringar(1-5) på 16A. De två första är märkta "Hall", sedan Ugn, Micro och den sista är omärkt. Så det verkar som jag inte har mer än en fas tyvärr. Är det mest "boost"-funktioner som den inte klarar eller finns det andra aspekter?
BirgitS BirgitS skrev:
En hälls design är väl helt oberoende av designen på andra vitvaror så jag ser inte riktigt problemet med ett annat märke.
Du har en poäng. Tillverkare har dock en tendens att sätta sin logga på saker. Men det kanske är mest jag som kommer känna mig lite irriterad på att det står ett annorlunda namn så.
 
BirgitS
Z Zeido skrev:
Har funderat lite på det men känner att jag är för dåligt insatt. I elcentralen finns 5 automatsäkringar(1-5) på 16A. De två första är märkta "Hall", sedan Ugn, Micro och den sista är omärkt. Så det verkar som jag inte har mer än en fas tyvärr.
För säkerhets skull pröva med att slå av en säkring i taget och se om hela hällen, de vänstra eller de högra zonerna slutar att fungera.

I hallen brukar man inte ha något som kräver 16 A.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
En hälls design är väl helt oberoende av designen på andra vitvaror så jag ser inte riktigt problemet med ett annat märke.
i synnerhet när det gäller en häll som är tämligen unisex
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.