D Daniel 109 skrev:
Nej. Det skrev jag inte. Du betalar rimligen för den effekt du behöver. Vad jag skrev var att det finns en rimlighet i att även elbilsladdarna betalar för det. Även om de laddar på natten.
Men det smetar ut på oss som inte laddar bil, vi drabbas av elbilsladdarnas effektuttag.

Jag har alltid betalat för den effekt jag använder, men nu ska jag dessutom behöva anpassa mitt uttag av effekt över tid trots att ingenting har förändrats hos mig.

Jag betalar nästan 7100 i fast avgift per år för kabeln till mitt hus, nog borde det räcka för att se till att den effekt jag använder kan fortsätta levereras som den alltid tidigare kunnat göras?
 
Redigerat:
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Nej, så är det inte. Nu betalar alla enligt den säkring man har. Med effekttariff betalar man efter hur man faktiskt nyttjar nätet. Det bör bli mer rättvist.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, så är det inte. Nu betalar alla enligt den säkring man har. Med effekttariff betalar man efter hur man faktiskt nyttjar nätet. Det bör bli mer rättvist.
Det du verkar förspråka, Daniel 109, är analogt med ett system av vägtullar där man har samma avgift dygnet runt alla dagar i veckan på potentiellt högbelastade vägavsnitt. Exakt vilken nytta skulle ett sådant system ha anser du, om trafikbelastningen varierar kraftigt över dygnet? Hur kan det jämna ut trafikbelastningen på vägavsnittet?
 
  • Gilla
mrPersson67 och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, så är det inte. Nu betalar alla enligt den säkring man har. Med effekttariff betalar man efter hur man faktiskt nyttjar nätet. Det bör bli mer rättvist.
Min befintliga kabel klarar inte längre leverera samma effekt?
Vadå rättvist, vem har sagt att det ska vara rättvist?

Rättvist skulle i så fall vara att nyanslutning kostar samma som min fastighet betalade 1955.

Jag skulle inte ha något emot att om jag inte förbrukar el, inte heller behöva betala fast nätavgift, eller att den var i direkt proportion till effektuttaget.

Mitt avtal om elleverans ändras ensidigt och jag har inget annat val än att acceptera.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vill ni inte förstå eller har ni inte förmågan?
 
D Daniel 109 skrev:
Om många har en effekttopp vid 17-18 nät de kommer hem och lagar mat mm. Så blir totalen hög. Om man har en effektavgift så att folk pressar ner den toppen då blir det lägre topp även ute i nätet.
Fast ingen kan pressa ner förbrukningen värst mycket just då. Och eftersom det är den värsta förbrukningen under månaden så behöver man inte spara in på matlagningen om man någon gång under månaden kör tvättmaskinen (som drar mycket mer el under längre tid än matlagningen). Alltså lär inte effektavgiften minska behovet så mycket just 17-18 eftersom nästan alla lagar mat just då.

D Daniel 109 skrev:
Nej, så är det inte. Nu betalar alla enligt den säkring man har. Med effekttariff betalar man efter hur man faktiskt nyttjar nätet. Det bör bli mer rättvist.
Man betalar båda två och beroende på hur avgiften implementeras så kommer man betala ungefär samma som innan. Det är fortfarande så att den maximala effektavgiften bara är 20% av det fasta priset på vintern (10% på sommaren).
 
  • Gilla
Attitudeswe och 1 till
  • Laddar…
Det blir en positiv effekt av att man lite laddar bilen och tvättar samtidigt som alla lagar mat.

Nej, effektavgiften läggs inte uppepå nuvarande avgift. Dessa sänks i motsvarande grad.
 
D Daniel 109 skrev:
Det blir en positiv effekt av att man lite laddar bilen och tvättar samtidigt som alla lagar mat.
Fast för de flesta är det antingen eller. Kan inte ladda bilen samtidigt som man tvättar (lastbalansering sätter laddningen till noll). Och om man laddar bilen på full effekt så behöver man inte bry sig om effekten. Bara att hantera den som fast avgift varje månad och slipper byta beteende.
 
Effekttariff har redan Ellevio där mitt fritidshus är beläget.
Snittet av de tre högsta effekttopparna under en månad är grund för avgiften.

För mig som gör off-season-tillsynsbesök någon gång emellanåt slår det väldigt orättvist.
Besöket görs på helg (när den allmänna belastningen av elnätet är låg) och då samlar jag "straffpoäng" för hela den månadens vardagar när industrier och andra kör för fullt fast jag knappt utnyttjar nätet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Jag valde alternativ effekttariff nu hos Tekniska Verken. Max förbrukningstimme dag resp natt (under månaden) styr avgiften. Dag är 06-23!!!!
Jag tycker dock att avgiften skulle adderas helt som rörlig kostnad linjärt (eller exponentiellt) mot kWh/h pss som tim-elpriset kWh. Borde vara lätt att genomföra. Livet skulle bli lättare då, än att som nu stå på tå och bevaka förbrukningen kontinuerligt varenda j-a minut.
 
L largab skrev:
Jag valde alternativ effekttariff nu hos Tekniska Verken. Max förbrukningstimme dag resp natt (under månaden) styr avgiften. Dag är 06-23!!!!
Ja, 6-23 och du betalar ändå samma pris per kWp i den alternativa taxan (20 kr/kWp för dag och i den alternativa betalar du dessutom för natt 7 kr/kWp). Dessutom är överföringsavgiften högre i den alternativa (8/16 öre natt/dag=13.66 genomsnitt mot 13.20).

För alla som har FTX eller liknande baslast i huset tror jag standardlistan är bättre. Till och med jag som har fjärrvärme får det billigare med standardlistan. De med värmepump kan inte styra förbrukningen.
 
S sjoelund skrev:
Ja, 6-23 och du betalar ändå samma pris per kWp i den alternativa taxan (20 kr/kWp för dag och i den alternativa betalar du dessutom för natt 7 kr/kWp). Dessutom är överföringsavgiften högre i den alternativa (8/16 öre natt/dag=13.66 genomsnitt mot 13.20).

För alla som har FTX eller liknande baslast i huset tror jag standardlistan är bättre. Till och med jag som har fjärrvärme får det billigare med standardlistan. De med värmepump kan inte styra förbrukningen.
Jag har batteri och solceller. Förbrukar 3kW 23-06 (laddar bil och batteri), sedan Max 1 kW 06-23. FJV, FTX, poolpump 24/7 samt även bastubad ibland. Dvs alternativlistan bör bli billigare. Lite experimentell verksamhet….
 
L largab skrev:
Jag har batteri och solceller. Förbrukar 3kW 23-06 (laddar bil och batteri), sedan Max 1 kW 06-23. FJV, FTX, poolpump 24/7 samt även bastubad ibland. Dvs alternativlistan bör bli billigare. Lite experimentell verksamhet….
Men om du har högre effekt dag än natt så är väl inte den alternativa listan någonting för dig? Vad sa tekniska verkens verktyg för att beräkna avgiften för dig?

Sedan blir det värre på vintern då du inte får solel och avgifterna är dubbelt så stora.
 
S sjoelund skrev:
Men om du har högre effekt dag än natt så är väl inte den alternativa listan någonting för dig? Vad sa tekniska verkens verktyg för att beräkna avgiften för dig?

Sedan blir det värre på vintern då du inte får solel och avgifterna är dubbelt så stora.
? Jag förbrukar 3kW på natt resp Max 1 kW dagtid (som jag skrev). Det blir ännu större vinst (**)på vintern om jag kan hålla ner dageffekten. TVs verktyg brydde jag mig inte om då min statistik såg annorlunda ut innan nya taxan. Då begränsade jag ej importeffekt.
Men taxan är dåligt uppbyggd då man straffas av enstaka timförbrukningar.

(**) synd att säga vinst. Man tjänar/sparar mer genom att jobba 1 h övertid 😂😂
 
  • Gilla
sjoelund
  • Laddar…
Vi har SEOM där vi bor (Sollentuna) och vi kan inte byta, kanske bra, kanske mindre bra

SEOM var först i landet med effektavgift, det var dom som "uppfann" det och det har nu spridits som en pandemi

Vi har nog haft det dom senaste 20 åren. Å andra sidan fick vi tydligen något lägre fasta nätavgifter (det var också så när jag kollade för många år sedan). Jag vet att jag då, när det infördes, hade en lång diskussion med ansvariga på SEOM, hur dom nu hade hittat på ett sätt att ta betalt för "luft". Jag menade på att det var energin jag förbrukade som borde debiteras mig som kund, inte hur snabbt jag behövde den. Argumenten var redan då ledningsnätens dimensionering mm så vi är där vi är

Nu har ju staten tagit detta påfund till sig och tvingar tydligen alla energibolag att införa det. Parallellt har man i år även infört en egen dito straffavgift i form av energiavgiften, likaså "luft"

Personligen ska jag väl inte klaga, vi har en sällsynt låg elförbrukning i vårt välisolerade hus med en supereffektiv värmepump och vi kör diesel resp bensinbilar

Men det är intressant att se hur totala kostnaden på senaste elräkningen fördelar sig på de olika posterna: 67% är nätavgifter och endast 33% är för själva förbrukade energin (och elcertifikat och grundavgift). Sedan läggs, för säkerhets skull, moms ovanpå alltihopa

Nätavgifterna fördelar sig så här:
51% är energiskatt
23% är grundavgift
21% är effektavgift
5% är den nyligen införda energiavgiften

Så effektavgiften representerar även i vårt fall en hyfsad del av nätavgifterna och under den kalla årstiden blir dess andel naturligtvis större

Men för alla med elbilar måste detta komma att betyda rejält ökade kostnader på. Att ladda mycket & snabbt är ju ett basfundamenta för elbilar. Vem vill vänta många timmar? Och just att ladda mycket och snabbt blir då extra kostsamt. Jag ser en marknad för egna batterier i huset/garaget som laddas långsamt under lång tid och som sedan kan "tömmas över" i elbilen. Med den ökade brandrisken som alla sådana batterier i sig för med sig. Den gröna omställningen....
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.