Vi har ett garage med isolerade träväggar på ca 80 m2 mot söder (ca 5 meters användbar höjd) som vi skall klä med plåt (TRP 20) och tanken är om man kan använda väggen helt eller delvis som luftsolfångare till en måttlig merkostnad?
Att man låter luften cirkulera bakom plåten och suger ut den med en fläkt på insidan när temperaturen är tillräckligt hög?

Någon som testat eller vet mer?
 
Den risk jag har fått påtalad är att om ventilationen bakom en plåt är dålig så ökar risken för kondens - så det måste lösas.
 
Finns kondensskyddad plåt att köpa, hur den dock påverkar värmen vet jag inte.
 
Zero skrev:
Vi har ett garage med isolerade träväggar på ca 80 m2 mot söder (ca 5 meters användbar höjd) som vi skall klä med plåt (TRP 20) och tanken är om man kan använda väggen helt eller delvis som luftsolfångare till en måttlig merkostnad?
Att man låter luften cirkulera bakom plåten och suger ut den med en fläkt på insidan när temperaturen är tillräckligt hög?

Någon som testat eller vet mer?
Om du kör med svart plåt där du ska ha som solfångare o med glas framför så funkar det fint.. :)
 
Tack för synpunkterna!
Kondensskyddad plåt är jag rädd för minskar temperaturöverföringen så jag tror att man i stället måste öka luftcirkulationen när luftfuktigheten ökar i mellanrummet bakom plåten (för att skydda träkonstruktionen mm. bakom plåten).
Kanske med en extra fläkt eller ett spjäll?
Men då skulle någon fuktavkännare behövas som mäter luftfuktigheten på båda sidor plåten för att styra fläkt eller spjäll.
Tänker jag rätt och finns det någon sådan mojäng?

Plåtväggen hade vi tänkt röd eller blå (en svart vägg är nog inte så snygg) men sedan får den nog kombineras med en mindre glasklädd luftsolfångare för kalla dagar.

Frågan är nu också om man skall göra någon speciell konstruktion bakom plåten (innan vi sätter upp den)?

Vatten buren solvärme är också en variant men kostar mer att göra också:
Här är ett företag som säljer cellplastelementen för att använda under tex. profilerad takplåt till vattenburen solfångarfunktion med hjälp av slangar men det är inte helt utprovat.
http://www.komsol.nu/pdf/Prospekt_KRONTAKET.pdf

Lutar nog mer mot luftvärme i nuläget.
 
För att en solfångare skall vara effektiv vill man ha dels isolering "bakom" plåten, liksom mot omgivande luft, dvs glas eller liknande framför. Glaset gör att solfångaren fungerar även då det är kallt ute.

Krontaket är en intressant idé, men jag har några invändningar:
1) Avsaknaden av isolering mot omgivande luft (glas), ok en varm sommardag kan man säkert kompensera detta med en större yta för en låg kostnad, men samtidigt är avsättningen för värmen då låg (Om man inte har pool förstås)..

2)Med tanke på hur varmt ett tak kan blisommartid, undrar man om cellplast är ett bra val som isolering (iofs ger avsaknaden av glas antagligen att maxtemperaturen blir lägre än i en vanlig SF.

3) Dessutom undrar man hur effektiv överföring man får av värmen i plåten till värmebäraren i plastslangen, verkar vara rätt lite "kontaktyta" och dessutom mellan plast och plåt... Hade kanske varit bättre att ha slangen på ovansidan av plåten, för att slangen själv kan ta åt sig en del strålning....


Antagligen dock en plausibel lösning för att värma en pool sommartid....
 
Jag har sett att det även vid rätt många minusgrader rinner smältvatten från ett plåttak när solen lyser.
 
Att det smälter på taken kräver endast att det är över noll grader.... Dessutom strålar plåten ut värme som skulle ha hållits kvar av glaset...
 
Är det någon som har mätt vad olika solfångare ger?

Här är motsatsen till en plåtvägg - en avancerad solfångare som följer solens gång:

http://www.nyteknik.se/nyheter/innovation/tillvaxtforetag/article44432.ece
"Solfångarens inriktning mot solen styrs av en dator, som programmerats med tidpunkt och plats på jorden. Två motorer och två skruvar håller höjdriktningen mot solen på en grad när.

- I början testade vi en avancerad solföljning, men det här var mycket enklare och bättre, säger Joakim Byström.

Varje solfångare är fem meter lång och en meter bred, och ger runt 400 watt el och drygt 2 000 watt varmvatten.

En typisk anläggning består av ungefär 15 solfångare, enligt Joakim Byström. Det innebär en miljonaffär för Arontis, och 6 kilowatt eleffekt samt 30 kilowatt värmeeffekt för köparen, exempelvis en hotellägare vid Medelhavet.

För den som bara vill testa finns ett tvåpack för 135 000 kronor."

Tyvärr är solen svagare i Sverige och ju längre norr ut man kommer.
 
J
Zero skrev:
Vi har ett garage med isolerade träväggar på ca 80 m2 mot söder (ca 5 meters användbar höjd) som vi skall klä med plåt (TRP 20) och tanken är om man kan använda väggen helt eller delvis som luftsolfångare till en måttlig merkostnad?
Att man låter luften cirkulera bakom plåten och suger ut den med en fläkt på insidan när temperaturen är tillräckligt hög?

Någon som testat eller vet mer?
Testat detta och luften som kommer in var cirka 17c en solig dag då det var -5 ute.

Har ingen fläkt då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.