Jag vill bara tipsa om att jag såg att jula hade en
mutterdragare/slagskruvdragare
från black & decker från 1599 till 599 :-


Det var en XTC12IKH - XT 12V

Länk : Black&Decker Elverktyg
 
A
Hade ju varit bättre om du länkat till den på Jula, för inte hittar då jag varken den modellen på Jula eller någon för varken 1599kr eller 599kr av märket Black&Decker.

(enda som börjar på "XTC" är XTC143BKH för 1995kr, 14v)
 
Den finns inte med på Julas hemmsida.

Men det fanns en pall av dom inne på Jula igår i uppsala,så jag köpte en.

Det är skruvdragaren jag länkat till som de har på Jula.
 
A
Ja då var ju det tipset inte mycket värt för mig, alla bor ju inte Uppsala :( I Umeå fanns då ingen sådan i Torsdags heller.
Det var dumt, jag som behöver en ny skruvdragare.
 
Rusta har haft den till samma pris en längre tid, men nu har dom tagit bort den på deras hem sida men troligen finns den kvar i flera affärer, så den för 599 i göteborg för en vecka sedan.

//Tobbe
 
A
teed skrev:
Rusta har haft den till samma pris en längre tid, men nu har dom tagit bort den på deras hem sida men troligen finns den kvar i flera affärer, så den för 599 i göteborg för en vecka sedan.

//Tobbe

Otur för mig då, var på Rusta också i Torsdags men såg ingen där heller :(
 
Väkommen till forumet!

En god anledning att börja! Nu är det bara att fortsätta.
 
bra sak det där, köpte en sist dom hade rabatt på den!
dock ingen borrmaskin men en grymt stark skruvdragare!
Cheers!
 
Även jag har denna och jag tycker att maskinen är riktigt bra till att borra småhål med eftersom den varvar upp till hela 2600 varv när belastningen är låg. Jag kör borrar med 6-kantsfäste i denna.

Maskinen ersätter ju inte en vanlig skruvdragare/sladdlös borrmaskin men kompletterar bra i många fall. Gymt bra för att lossa eller slutdra skruvar som kanske har något sliten skalle. Vridmomentet i en vanlig maskin kan då göra att man bara tuggar bits och skruvskalle, något som är mycket ovanligt men en slagskruvdragare.
Förutom denna så bör man för att täcka in de flesta arbetena ha en liten ren skruvdragare som man alltid kan ha i fickan, en hyggligt lätt borrmaskin/skruvdragare (en 12v maskin med 10mm chuck tycker jag är lagom) samt en rejäl nätansluten slagborrmaskin... tycker jag.

Enligt mig är kvaliten på denna maskin väl över B&D-standard, dock saknar man ett extra batteri eftersom endast ett medföljer och det är på 1,7AH. Dock är laddaren rimligt snabb, omkring 60min.
 
Lyckades norpa en knappt använd sån här på tradera i helgen för 830kr.

Inte mindre än 7 bud kom in dom två sista minutrarna men jag fick den allt ;)

Ni som har en sån här, kan man ha den till att tex skruva på bilen osv ??

Vridet ska ju vara på 80nm i denna men hur mycket klarar den egentligen i praktiken ??
 
Har inte dragit skruvar på bil, men känslan jag har är att uppgiften om vridmomentet stämmer. Har dragit en del franska träskruv utan problem. Tror att man kan dra ungefär så hårt som med ett 1/2" spärrkaft men om det är ett stumt förband, metall mot metall, så är det nog lite svårt att få känsla för hur mycket man dragit eftersom den börjar hamra rätt snart när skruven (eller vad det nu är) börjar göra motstånd. Vill man ha känsla ska man dra för hand.
 
[TBoC]Razor;590882 skrev:
Lyckades norpa en knappt använd sån här på tradera i helgen för 830kr.

Inte mindre än 7 bud kom in dom två sista minutrarna men jag fick den allt ;)

Ni som har en sån här, kan man ha den till att tex skruva på bilen osv ??

Vridet ska ju vara på 80nm i denna men hur mycket klarar den egentligen i praktiken ??
80 Nm kan nog stämma hyfsat i verkligheten. Det räcker inte till att dra av och på hjulbultar. Och till de flesta andra skruvar på bilen vill du ha mer känsla för hur hårt du drar än du kan få med en sådan maskin. Däremot kommer den säkert att funka fint för exemeplvis franska träskruvar.

Med ett normallångt 1/2 tums spärrhandtag kan man dock dra enormt mycket hårdare än 80Nm (även om man absolut inte bör dra så hårt med spärrskaft), det är inte ens i samma liga som 80Nm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.