I samband med panelbyte så funderar jag hur man normalt gör högst upp på väggen, vad hindrar mössen att ta sig in väggen eller vinden där.

Stående panel med lockläkt.
VindsIsoleringen hålls undan från taket(råsponten) med masonitskivor och mitt i varje fack mellan takstolarna sitter en list i taket som skapar ventilation.
En öppen konstruktion med andra ord.
 
R
Du behöver ha ett myggnät mellan råsponten och lockstöten..
 
Ja så är det nog, idag saknas lockstöt då takfoten varit inbyggd,
Lite lurigt att komma år och fästa nätet i råsponten på ett snyggt sätt, kanske om jag tillverkar en lockstöt med urtag i öveerkant för ventilation och trycker upp den dikt råsponten.

Tips på metallnät som har vettiga mått för detta?
 
R
Har du lite bilder annars är det svårt att hjälpa..
 
S
Takfotsnät brukar det kallas, vanliga insektsnät du köper på rulle med bredd kanske 10-40 cm. Du får se vad som passar dig. Jag minns att jag tyckte att de tunnaste insektsnäten verkade för tunna och sköra, men jag hittade rullar med lite tjockare gods i näten.
 
R Rejäl skrev:
Har du lite bilder annars är det svårt att hjälpa..
Det jag tänker på är den branta vinkeln och åtkomst..
 
  • Närbild av ett tak med kraftiga träbalkar som stöder en brant vinklad takkonstruktion på en röd byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Ja du kan sätta en lockstöt uppemot råsponten som du har hackat ur i överkant och som du har fäst myggnätet på baksidan så att det inte blir synligt..
 
Lockstöten sätt på bottenbrädorna (180mm) som har ett mellanrum max 10 mm och teoretiskt skulle kunna släppa in en mus men,,,

Tänker mest på om det är överkurs att även sätta musband i överkant?
Vi har historiskt alltid fångat hyggligt mycket möss på vinden varje år, eller är jag överdrivet om och kring mig nu?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.