Hej på er alla med el-användning
Nu ska det bli/vara effektaxa och detkommer i slutändan att bli en kalldusch för somliga.

En del av er har timtxa och betalar nästan inget under vissa perioder på dygnet och det är bra och ska brännas massa kW/h billigt, klart inte helt fel.

Men då återkommer det med nätavgiften som är baserat på ett annat sätt och är bara vad det är med förbrukning av kW/h. Effektavgifften är s.k nätkostnad,med något som kallas över snittet och vad snittet är, har jag inte hittat. Olika nätbolag har olika tider för uttag av avgiften. ( straff över snittet med ett X antal extra kostnader ) som kan vara väldigt högt. En del har det 24/7/365 och andra kör med fritt fram över helger och nätter.

Nu till den viktiga saken med denna konstruktion.
Dom som laddar upp tankar på natten eller på annat sätt värmer extra kommer att förbruka en avsevärd mer energi billigt, men då kommer antal X kW/h att förbrukas och kommer att bli högt över något snitt.

Exempel 1: Ha en kostnad för 20 öre för 1 kW/h + moms, förbruka ca 40 kW/h dygnet på billg tid = 8kr, men nu med extra uppvärmning av något, 100 kW/h kanske var 3dygn, så kommer snittet att öka markant och straff med X antal kr.

Vi som eldar med ved är inte lika beroende av detta, men veden ska klyvas med en elektrisk hydral somkörs en hel dag och vad händer då med snittet, anser det bara är ett sätt att ytterligare pungslå användare av EL, och det suger nätföretagen åt sig direkt, då det genererar extra inkomster

Så vad är era tankar om det med effekttaxa, nu inget blaha utan verkliga kommentarar ska tillföras ämnet, som kan ge en bild av effekttaxan, bra eller dåligt.
Har läst lite på andra inlägg om effekttaxan och det verkar som att det är upp till var och ett avnätbolagen att bestämma sig för när (snittet ) den ska tas ut, nu är det monopol på näten och dom gör som dom vill med det och det går inte att strejka eller på annat sätt påverka något. Sen finner jag det märkligt att nätbolagen sätter kronor och tider efter eget tyckande som straff ( som det är ) det ska vara lika över hela landet, med tider och kronor.

Men som det är nu, skiner solens girighet igenom utan moln och vad kan göras åt det NADA

Jonaserik

Edit Kom gärna med vad era nätbolag har för tider och kronor över snittet, samt om någon kan förklara hur snittet beräknas.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Hej på er alla med el-användning
Nu ska det bli/vara effektaxa och detkommer i slutändan att bli en kalldusch för somliga.

En del av er har timtxa och betalar nästan inget under vissa perioder på dygnet och det är bra och ska brännas massa kW/h billigt, klart inte helt fel.
Jag har timtaxa och effektavgift och haft det länge.

Effektavgiften baseras på maxeffekt vardagar mellan 07-19.
Och det baseras på de värsta 3 timmarna i månaden om jag minns rätt.

Och så är det lägre effektavgift på sommaren (49 kr) än på vintern (98 kr).

Dvs på natten och helgen kan man förbruka mer utan att månadens effektavgift påverkas.

Ser väl inte detta som så stort bekymmer.

Högre effektuttag gör ju att nätägaren behöver ordna med kraftigare dimensioner. Och det bör ju betalas av de som utnyttjar effekten.

J jonaserik skrev:
Vi som eldar med ved är inte lika beroende av detta, men veden ska klyvas med en elektrisk hydral somkörs en hel dag och vad händer då med snittet, anser det bara är ett sätt att ytterligare pungslå användare av EL, och det suger nätföretagen åt sig direkt, då det genererar extra inkomster
Tja, drar du mycket effekt så blir du ju tvungen betala för det.

Varför är det utsugning att du måste göra rätt för dig och betala?

Bara såga för hand om du inte vill betala.

J jonaserik skrev:
Men som det är nu, skiner solens girighet igenom utan moln och vad kan göras åt det NADA
Hur har du mätt upp att solen är girig??
Den är ju tvärtom generös med värme och ljus.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Jonaserik: Jag har lite svårt att läsa dina inlägg när enheterna är galna.
Men effektavgiften kommer att fördela nätavgiften mer rättvist än att bara basera dem på vilken säkring man har.
Girigt kan man knappast kalla det då inkomsterna inte ökar.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Men effektavgiften kommer att fördela nätavgiften mer rättvist än att bara basera dem på vilken säkring man har.
Det beror lite på. Om man som Tekniska Verken kör det på samma effektavgift alla dygnets timmar, alla dagar i veckan så kan man aldrig köra på för fullt även då elnätet inte är belastat. Det är inte av avgift du kan påverka mycket alls. Kör du igång en tvättmaskin så får du avgiften oavsett när du gör det i princip. Det enda du kan göra är att inte köra spis, tvätt och disk samtidigt. Alla betalar samma oavsett hur mycket det belastar nätet vid timmarna med max belastning.
 
  • Ledsen
Dilato
  • Laddar…
Jag säger inte att deras modell är den bästa. Men vari ligger försämringen?
 
N
Har ingen aning om hur nätägaren här (Vattenfall) kommer att utforma sin effekttariff men rent allmänt är jag inte alltför orolig över den.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag säger inte att deras modell är den bästa. Men vari ligger försämringen?
Avgiften är i princip samma som innan för de flesta då den följer storleken på säkring = storleken på högsta effektuttag. Så det är mest att de inte vill följa EU-direktivet och ta betalt av de som använder ström då den belastar nätet som värst. Ingen egentlig försämring annat än att man laddar elbil långsamt över fler timmar för att det vore billigare att ladda den snabbt på stan än hemma...
 
Men själva poängen med att över huvud taget ha effektavgifter är ju som styrmedel för att få folk att fördela sin förbrukning över dygnet och veckan till perioder där det är låg belastning av nätet generellt.

Att ha effektavgifter som är samma dygnet runt alla dagar i veckan året runt ger inga styreffekter och är således meningslösa, för detta syfte. Det finns redan en randomiseringseffekt av att inte alla kör alla tunga förbrukare samtidigt, finns ingen anledning att lägga sordin på den enskilde elanvändarens momentana effektförbrukning.

Jag skulle rekommendera att anmäla eldistributionsbolag som kör denna synnerligen grova effekttaxemodell till EI, det går emot alla intentioner med effekttaxa.
 
  • Gilla
mrPersson67 och 4 till
  • Laddar…
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Men själva poängen med att över huvud taget ha effektavgifter är ju som styrmedel för att få folk att fördela sin förbrukning över dygnet och veckan till perioder där det är låg belastning av nätet generellt.

Att ha effektavgifter som är samma dygnet runt alla dagar i veckan året runt ger inga styreffekter och är således meningslösa, för detta syfte. Det finns redan en randomiseringseffekt av att inte alla kör alla tunga förbrukare samtidigt, finns ingen anledning att lägga sordin på den enskilde elanvändarens momentana effektförbrukning.

Jag skulle rekommendera att anmäla eldistributionsbolag som kör denna synnerligen grova effekttaxemodell till EI, det går emot alla intentioner med effekttaxa.
Jo, det kommer visst att ha en positiv effekt. Det tenderar att vara liknande tider som många har sin topp effekt. Så en generell utsmetning kommer att hjälpa till viss del.
 
D Daniel 109 skrev:
Jo, det kommer visst att ha en positiv effekt. Det tenderar att vara liknande tider som många har sin topp effekt. Så en generell utsmetning kommer att hjälpa till viss del.
Men hur ska det kunna hjälpa något alls? Om det är många som har sin toppeffekt under vissa tider så är det väl just dessa tider man ska styra undan för i modellen för effektavgifter. Det var därför de infördes.

Generell utsmetning, lägga sordin på allas effektuttag dygnet runt alla dagar i veckan = total idioti och även meningslöst vad gäller syftet med effektavgifter. Enda skälet till denna idioti jag kan tänka mig är att man har otroligt dålig koll från eldistributionsföretagets sida hur nätbelastningen ser ut över dygnet, veckor, året.
 
  • Gilla
mrPersson67 och 4 till
  • Laddar…
Om många har en effekttopp vid 17-18 nät de kommer hem och lagar mat mm. Så blir totalen hög. Om man har en effektavgift så att folk pressar ner den toppen då blir det lägre topp även ute i nätet.

Jag har viss förståelse för resonemanget att effektavgiften behövs även på natten. Så att inte alka elbilar börjar ladda på 11kW kl 02 för att elen var något öre billigare just den timmen.
 
D Daniel 109 skrev:
Om många har en effekttopp vid 17-18 nät de kommer hem och lagar mat mm. Så blir totalen hög. Om man har en effektavgift så att folk pressar ner den toppen då blir det lägre topp även ute i nätet.

Jag har viss förståelse för resonemanget att effektavgiften behövs även på natten. Så att inte alka elbilar börjar ladda på 11kW kl 02 för att elen var något öre billigare just den timmen.
Så det är elbilsladdning som gör att alla vi som inte har en sådan måste ändra vårt eluttag?

Jag måste då laga mat, värma huset eller tvätta på annan tid än jag gjort i 60 år därför att min kabel till mitt hus blivit sämre på att leda ström?

Det finns ingen som helst anledning till att tvinga någon att betala (pengar eller ändra beteende) för andras ändrade konsumtion.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Om många har en effekttopp vid 17-18 nät de kommer hem och lagar mat mm. Så blir totalen hög. Om man har en effektavgift så att folk pressar ner den toppen då blir det lägre topp även ute i nätet.

Jag har viss förståelse för resonemanget att effektavgiften behövs även på natten. Så att inte alka elbilar börjar ladda på 11kW kl 02 för att elen var något öre billigare just den timmen.
Det handlar *inte* primärt om hur elpriserna varierar över dygnet. Det handlar om tider där elnätet belastas hårt, och mindre hårt, och att åstadkomma en jämnare fördelning av denna belastning via effektavgifter.

Denna belastning kommer givetvis delvis som en konsekvens av rådande elpriser aktuell timme - för de som kan styra sin förbrukning av effektkrävande prylar till perioder med lågt elpris givet timpriser - men främst av generella konsumtionsmönster i nätet.

Effekt-tariffer som inte differentierar mellan perioder av hög-låg nätbelastning är meningslösa, fyller inte det syfte de inrättades för och måste anmälas till EI. Helt oacceptabelt.
 
D Dilato skrev:
Så det är elbilsladdning som gör att alla vi som inte har en sådan måste ändra vårt eluttag?

Jag måste då laga mat, värma huset eller tvätta på annan tid än jag gjort i 60 år därför att min kabel till mitt hus blivit sämre på att leda ström?

Det finns ingen som helst anledning till att tvinga någon att betala (pengar eller ändra beteende) för andras ändrade konsumtion.
Nej. Det skrev jag inte. Du betalar rimligen för den effekt du behöver. Vad jag skrev var att det finns en rimlighet i att även elbilsladdarna betalar för det. Även om de laddar på natten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.