Vilken lösning föredrar du?

  • Antal röster
    265
V Vedhuggarrn skrev:
Jag gillar hur du tolkar det som att folk står och snor mat ut pannan😂😂
Man kan absolut tills det så men det jag menar är att om man står och tillagar lite tilltugg, typ, kammuslor, i goda vänners lag så händer det att jag stjälper ut dom på tallrikar direkt vid ön så står gästerna där och äter direkt när man fortsätter samtalet och fler tillagas!
Ok. Jag såg framför mig hur man gräver i pannan efter smultronen och nonchalant skiter i att jag lagar mat. Då hade ju ditt användarnamn kunnat vara ännu mer passande. Ett hugg rakt över handen och ner med den lemmen för en karamellisering. Sen får skithögen äta så mycket han vill.
 
  • Haha
Vedhuggarrn
  • Laddar…
Jag hade gått på alternativ 1 men avvaktat med att bygga köksön och haft köksbordet på andra ledden mitt i rummet istället. Det ser ut att bli trångt med stolarna mot väggen.

Sen om man saknar köksö går det ju att komplettera med den senare (i alla fall om man inte har spis/ho i den).

Vi gjorde exakt så att vi avvaktade med köksö och har gott om plats runt köksbordet istället, dessutom ett lite större bord med plats för fyra stolar på varje långsida.

Viktigt att ha avlastningsyta nära kyl/frys, gärna spisen inom räckhåll för ugnen så man kan ställa ut varma saker direkt. Och att man kan nå från där man står när man plockar ur diskmaskinen till dit tallrikar, bestick och glas är utan att förflytta sig.

Sen är ju hörnskåp i princip alltid jobbiga men det är svårt att undvika ibland. I vårt kök har vi en murstock i hörnet så det löste sig av sig självt :)
 
Här är lite olika alternativ.

Några tankar:
- När man kommer in genom dörren vill man ha fritt flöde in, inga hinder ivägen
- Matbordet vinkelrätt mot stora fönstret, ingen sitter med ryggen ut, man slipper gå runt bordet
- Köksön som el lös möbel eller bara ett högt matbord, möjliggör gigantiskt bord om man känner för det.
- Diskho ca 1m från spisen, praktiskt nära hörnet där man ställer diskställ, eller ännu bättre diskställskåp ala finska kök.
- Bänk gärna bredvid kyl/frys
- Väggskåp är underskattat! (Jag har alla mina glas i utdragslådor och det suger, allt åker omkring när man stänger
- Vitrinskåpet i hörnet känns lite onödigt, ersätta med väggskåp?
- Separat yta för kaffebryggare, brödrost etc tycker jag är nice, så dom får en dedikerad plats. Kan nog trixas till så det blir bra


Layout av kök och matplats med matbord vinkelrätt mot ett stort fönster, köksö i mitten, diskho nära spisen, och skåp över arbetsytorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kökets golvplan från ovan visar matbord vinkelrätt mot fönster med sex stolar, köksö centrerad samt köksbänkar och väggskåp runt kanterna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MrsBlaise och 2 till
  • Laddar…
Lite mindre kyl i hörnet och bänkyta för brödrost/kaffebryggare/te direkt när man kommer in.

Kyl/frys nån fristående fet Side-by-side enhet så den inte går kloss an mot fönsterkarmen.

Kökslayout med ett matbord och stolar till vänster, köksbänkar längs två väggar, en köksö i mitten och en hörnplacerad kyl.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kökslayout med gråa bänkskivor, gröna skåp, matsalbord för sex, och en köksö i mitten. Hörn med bänkyta med brödrost är placerat till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Håller med om att man gärna vill ha ett bra flöde in och ut ur rummet. Samtidigt blir kyl/frys och andra högskåp ofta malplacerade kolosser.

Så fråga/förslag:
Är det möjligt att flytta ingången till köket typ 50cm? (uppåt, bort från hörnet) Då skulle ni kulla placera kyl frys och kanske ytterligare något högskåp mot den nedre långa väggen. Då kan de "försvinna" och inte vara något man springer in i. Det skulle också göra så att resten av köket känns mer öppet och luftigt. Skulle också överväga att placera vintrinskåp mot den väggen
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Om ni gillar att vara två i köket avråder jag från U-kök. Vi hade det tidigare och det blev alltid trångt inne i U:et (i synnerhet om någon skulle hålla på med diskmaskinen) Vi bytte till L-kök, vilket är mycket bättre ur det perspektivet. Nu har ju vi mycket större ytor än ni har så det finns säkert andra aspekter att ta hänsyn till.
 
  • Gilla
Mathildatiger
  • Laddar…
Du kan inte vända på köket och ha bordet till höger när man kommer in i rummet?
 
S Stuff skrev:
Håller med om att man gärna vill ha ett bra flöde in och ut ur rummet. Samtidigt blir kyl/frys och andra högskåp ofta malplacerade kolosser.

Så fråga/förslag:
Är det möjligt att flytta ingången till köket typ 50cm? (uppåt, bort från hörnet) Då skulle ni kulla placera kyl frys och kanske ytterligare något högskåp mot den nedre långa väggen. Då kan de "försvinna" och inte vara något man springer in i. Det skulle också göra så att resten av köket känns mer öppet och luftigt. Skulle också överväga att placera vintrinskåp mot den väggen
Det hade varit smutt men vi har bara ca 26 cm vägg ner mot långsidan och 33 cm på kortsidan som går att ta bort. Jag har lekt med tanken men vet inte om det är värt jobbet. Som bonus så är det dessutom huset gamla yttervägg från 40-taket, så bärande och lite rejälare dimensioner än en innervägg.
 
B BettyR skrev:
Du kan inte vända på köket och ha bordet till höger när man kommer in i rummet?
Inte så sugen, det stora fönstret till vänster är trevligaste och ljusaste platsen.
 
Jag hade tagit bort köksön. Känns som att det kommer kännas trångt!
 
Att ha ett fönster ovanför diskhon är underbart, man kan titta ut när man diskar och sköljer grönsaker m.m. så fundera lite över det.
 
BirgitS
A ACE51 skrev:
Att ha ett fönster ovanför diskhon är underbart, man kan titta ut när man diskar och sköljer grönsaker m.m. så fundera lite över det.
Fast man kan väl lika gärna tycka att det är underbart att ha ett fönster att titta ut genom när man skär grönsakerna etc.
 
  • Gilla
Mathildatiger och 1 till
  • Laddar…
H Hans G2 skrev:
Hej!

Vi står i startgroparna för en välbehövlig och total köksrenovering men står och väger mellan på två alternativ som jag gärna skulle ta in era synpunkter på. Visst, behov, smak och önskemål är individuellt men ibland kommer kloka tankar fram när man tänker annorlunda. Så jag skulle gärna ta er input på vad ni skulle gjort/gjort annorlunda och om ni har/har haft något liknande vad ni störde er på/var nöjda med. Och såklart, föredrar ni alternativ 1 eller 2?

Förutsättningar: Vi har idag ett slitet och kasst planerat L-kök utan köksö så bägge alternativen är nya för oss. Kök och matplats på ca 25 m2, fönster i tre riktningar, väster, norr och öster. Fri placering av allt så som spis, vent, va osv. En central yta i hemmet där det spenderas mycket tid, både för umgänge och matlagning. Inte ovanligt med middagar med 8-10 personer.

Alt 1
[bild][bild]

Alt 2
[bild][bild]
Jag tycker alt.2 känns luftigare än alt.1 som känns mer stängt. Sedan förordar jag stora lådor istället för skåpsluckor i nedre skåpen. Sååå mycket bättre överblick och mer lättarbetat. Personligen skulle jag aldrig välja en diskbänk med en så liten ho. Finns säkert de som trivs med det men jag, som jobbar mycket i köket både på jobb o fritid tycker det är bra med två rejäla diskhoar. Fundea på om ni behöver ett så stort vitrinskåp. Känns möjligen lite övermöblerat? Jag har ingen erfarenhet av de nya fläktarna som sitter i/vid spisen. Kanske är det ett alternativ? Då blir köket också ytterligare lite luftigare. Bara några korta tankar från mig. Lycka till!
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
L lizaliza skrev:
Sedan förordar jag stora lådor istället för skåpsluckor i nedre skåpen. Sååå mycket bättre överblick och mer lättarbetat.
För allt utom sopskåpet.
Ångrar att jag valde lådor där. Bökigt som bara den.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
UlrikaSpg UlrikaSpg skrev:
För allt utom sopskåpet.
Ångrar att jag valde lådor där. Bökigt som bara den.
Intressant! Vi lutar åt att behålla skåpsluckor för just sopskåpet då det mest verkar bängligt med låda när man är hos andra. Men vi har ju inte levt med det själv så har funderat på om det är en vanesak.
Vad är drygast med lådor / vad saknar du med skåpsdörrar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.