Skall installera en Plejd Dim 01 bakom lamputtaget i väggen. Har nolla och last som är draget till uttaget men min fråga är om man kan använda sig av en återfjädrande brytare utan att dra en ny kabel till brytaren?
 
  • Eluttag med kablar som ska kopplas till en röd Elko 6A 250V HB-LDV modul, monterad på vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
N Nickeman123 skrev:
Skall installera en Plejd Dim 01 bakom lamputtaget i väggen. Har nolla och last som är draget till uttaget men min fråga är om man kan använda sig av en återfjädrande brytare utan att dra en ny kabel till brytaren?
Du behöver inte dra någon mer kabel till brytaren eller ny kabel för att kunna använda återfjädrande brytare 👍
 

Bästa svaret

Kort svar nej, du måste ha en tråd från brytarens utgång till pucken.
Du kan lägga pucken bakom brytaren men då kanske det även behöver dras dit en nolla.
Ett annat alternativ är en trådlös brytare från Plejd.
 
G GoGetLost skrev:
Du behöver inte dra någon mer kabel till brytaren eller ny kabel för att kunna använda återfjädrande brytare 👍
Det förutsätter att det finns fast fas bakom lamputtaget och jag tycker inte det ser ut som det finns på bilden. Finns det behövs ingen extra tråd till brytaren. 😊
 
G GoGetLost skrev:
Du behöver inte dra någon mer kabel till brytaren eller ny kabel för att kunna använda återfjädrande brytare 👍
Hur menar du att jag ska koppla då? Har kopplat högst provisoriskt på nedan bild men saknar koppling på 1:an? Tänker att den egentligen måste gå åt andra hållet för att ge signal till brytaren eller har du en annan idé? 😊
 
  • Elektriska komponenter monterade på väggen med provisoriska sladdar som är anslutna till en röd brytare och en blå dimmer med texten "Plejd".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Müssli Müssli skrev:
Det förutsätter att det finns fast fas bakom lamputtaget och jag tycker inte det ser ut som det finns på bilden. Finns det behövs ingen extra tråd till brytaren. 😊
Förmodligen är det en tändtråd till lamputtaget men fast fas är nog ingen problem att få fram ifrån närmaste kopplingsdosa om de finns där 👍😜
 
Müssli Müssli skrev:
Det förutsätter att det finns fast fas bakom lamputtaget och jag tycker inte det ser ut som det finns på bilden. Finns det behövs ingen extra tråd till brytaren. 😊
Så lättast är att jag drar en fast fas till lamputtaget och använder tändtråden som finns i lamputtaget till 1:an? Är för tight bakom brytaren och saknar nolla där så därför jag försöker med denna lösningen
 
N Nickeman123 skrev:
Hur menar du att jag ska koppla då? Har kopplat högst provisoriskt på nedan bild men saknar koppling på 1:an? Tänker att den egentligen måste gå åt andra hållet för att ge signal till brytaren eller har du en annan idé? 😊
Ledaren från strömbrytaren ska in på 1 eller 2, du behöver en fast fas till din Plejd också. Tråd behöver dras 👍
 
G GoGetLost skrev:
Förmodligen är det en tändtråd till lamputtaget men fast fas är nog ingen problem att få fram ifrån närmaste kopplingsdosa om de finns där 👍😜
Lika lite som det skulle vara problem med att få fram en nolla till brytaren då. 😉
Som svar på frågan går det inte utan att dra fram mer trådar.
 
N Nickeman123 skrev:
Så lättast är att jag drar en fast fas till lamputtaget och använder tändtråden som finns där in i 1:an?
Ja, tändtråden in i 1 eller 2 och fast fas till L på pucken. Ut från pucken som du redan gjort. 👍
 
Müssli Müssli skrev:
Lika lite som det skulle vara problem med att få fram en nolla till brytaren då. 😉
Som svar på frågan går det inte utan att dra fram mer trådar.
True men jag tänkte i mitt huvud att brytaren går alla gånger att få återfjädrande så länge du har fas in och tändtråd ut, då behövs det inte dras mer trådar till själva brytaren. Vilket faktiskt var det TS frågade 😅😜
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Tack @Müssli @GoGetLost 😁 Det var vad jag trodde med andra ord. Får bli dragning till helgen 😁
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.