Hej! Flyttade nyss in i ett radhus som. Värms upp av fjärrvärme. Lite senare påtalade grannen att vi har ett rör i vårt hus som är väldigt rostigt. Se bild. Detta är alltså retur-rör för elementen i huset.

Ska man anta att detta är lokalt rost och att övriga röret som går i princip runt i bjälklaget i hela huset mår bättre eller bör jag anta att det är lika illa på fler dolda ställen i huset jag inte kan se och byta ut hela värmerörsystemet?

Mvh
 
  • En bild på ett vertikalt rörsystem med synlig rost, där både rör och kopplingar visar tecken på korrosion, monterade mot en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostigt retur-rör för element i ett radhus, med korrosion runt anslutningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostigt vertikalt uppvärmningsrör mot en vit vägg i ett radhus med fjärrvärme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lokalt vid klämringskopplingen. Ser ut som tunnväggigt stålrör. Bör bytas innom inte alltför många månader. Kan börja läcka mer när som helst
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Tillägg: detta är alltså
Intet Intet skrev:
Lokalt vid klämringskopplingen. Ser ut som tunnväggigt stålrör. Bör bytas innom inte alltför många månader. Kan börja läcka mer när som helst
Så du hade int bytt ut hela rörsystemet utan snarare det rostiga man kan se helt enkelt?
 
Här är lite högre upp på röret som sen går upp till övervåningen. Blir svart om fingret om jag drar det mot röret
 
  • En hand visar ett rör med en svart missfärgning, och handen är svart på fingrarna efter att ha rört vid röret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Mange La skrev:
Här är lite högre upp på röret som sen går upp till övervåningen. Blir svart om fingret om jag drar det mot röret
magnetit
 
Bör jag byta ut hela rörsystemet som går i hela bjälklaget eller bara det jag kan se är rostigt?
 
M Mange La skrev:
Bör jag byta ut hela rörsystemet som går i hela bjälklaget eller bara det jag kan se är rostigt?
följ det svarta det är där läckan är
 
Då behöver jag alltså riva upp golvet på övervåningen där rören kommer upp då?
 
M Mange La skrev:
Då behöver jag alltså riva upp golvet på övervåningen där rören kommer upp då?
förr eller senare
 
M Mange La skrev:
Då behöver jag alltså riva upp golvet på övervåningen där rören kommer upp då?
Nej. Tror inte det. Ser mer ut som det läcker vid klämringskopplingen och kapilärkraften har dragit fukten uppåt. En process som pågått länge.
 
Jag är ju otroligt okunnig i detta och har haft en rörmokare här som vill plugga dessa gamla rör och montera nya rör utanpåliggande på väggarna fram till alla element. Enligt honom kan det lika gärna vara lika illa eller värre på ställen som ligger under bjälklag. Hur ska man ställa sig till detta?
 
Grannen informerade mig om att detta rör här som jag la upp bild på, har sett ut såhär sedan över 10 år tillbaka och att han tjatat på både förra och förrförra ägaren av huset att åtgärda detta.
 
Intet Intet skrev:
Nej. Tror inte det. Ser mer ut som det läcker vid klämringskopplingen och kapilärkraften har dragit fukten uppåt. En process som pågått länge.
Räknas detta potentiellt som dolt fel trots att röret är synligt i tvättrummet? Grannen berättar att han flera gånger påtalat felet för tidigare ägaren
 
om grannen sett detta skulle vems om helst vid besiktning se detta vilket åläggs köparen så definitivt inget dolt fel
 
M Mange La skrev:
Räknas detta potentiellt som dolt fel trots att röret är synligt i tvättrummet? Grannen berättar att han flera gånger påtalat felet för tidigare ägaren
Hur tänker du att ett synligt rör skulle vara dolt?
Och vad gör grannen i ert tvättrum?
 
  • Haha
Intet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.