Hej!

Jag och min särbo har en alldeles magisk plats som vi skulle vilja flytta ett timmerhus till, och föra vidare (och förvalta) dess historia med oss. Vi har letat med lupp och lykta efter både timmerstomme och timmerhus för avflyttning, men det verkar väldigt torrt på den fronten. Vi är ute efter något lite större än ett hus i soldattorp-storlek, så det kanske är en faktor som spelar in.

Min fråga till er är då, vart hittar ni timmerstommar och timmerhus som bär med sig lite historia (mer än blocket, eller att åka runt och leta efter ödehus)?

Tack på förhand!

/Linus
 
Hemnet?
I Norrlands inland finns många billiga kåkar, en hel del av dem lär ha timmerstomme.
 
F fribygg skrev:
Hemnet?
I Norrlands inland finns många billiga kåkar, en hel del av dem lär ha timmerstomme.
Helt rätt att det finns en del på Hemnet, men det är fortfarande med tomter inkluderat (och således ganska dyrt). Finns det andra platser där det läggs ut, tror du? Har hört att vissa kommuner har listor på ödehus, är det något du känner till?
 
Även ödehus står väl på en tomt?

Vill du ha en timmerstomme utan tillhörande fastighet är väl det enklaste att kontakta en timmerhustillverkare och det bästa att du lär dig timmra själv.
 
E ellstrom.linus skrev:
Helt rätt att det finns en del på Hemnet, men det är fortfarande med tomter inkluderat (och således ganska dyrt)
Om du har mer tid än pengar och är villig att använda den på ett eget bygge är en begagnad timmerstomme en möjlig väg att gå.
Jag har själv plockat ner och flyttat ett timmerhus och skulle säga att du sparar lätt 1000 timmar och en ofantligt massa besvär om du istället bygger ett nytt hus med regelstomme även om du själv fäller träden, transporterar ut dem ur skogen och sågar och torkar virket småskaligt motormanuellt
 
F fribygg skrev:
Även ödehus står väl på en tomt?

Vill du ha en timmerstomme utan tillhörande fastighet är väl det enklaste att kontakta en timmerhustillverkare och det bästa att du lär dig timmra själv.
F fribygg skrev:
Om du har mer tid än pengar och är villig att använda den på ett eget bygge är en begagnad timmerstomme en möjlig väg att gå.
Jag har själv plockat ner och flyttat ett timmerhus och skulle säga att du sparar lätt 1000 timmar och en ofantligt massa besvär om du istället bygger ett nytt hus med regelstomme även om du själv fäller träden, transporterar ut dem ur skogen och sågar och torkar virket småskaligt motormanuellt
Helt sant att ett ödehus ofta står på en tomt, men det verkar vara relativt vanligt att husägaren vill ha kvar marken, men inte tomten. Förstår att det är oändligt mycket smidigare att bygga ett nytt hus, men för mig och min partner är det viktigt att bevara gamla byggnader så att de får leva vidare, även om det krävs "lite" jobb.
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
Tänker du bygga upp timmerstommen som ett permanent eller fritidshus?
 
Har du sett Tidersrum-det stora röda huset för 100 000kr på Hemnet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.