S stenna skrev:
Rätt kedjespänning är för mig när jag kan dra kedjan med tummen o pekfingret med lite svårighet
utan handskar
Ja det är en vettig tumregel men beror litet på hur pass rent man håller svärdets spår, smörjning av noshjul etc. Ska givetvis vara rent och fint, lättrullande men ja ni vet.

En annan tumregel är att när man drar sågkedjan på mitten av svärdet ska man normalt inte kunna dra den så att man ser undersidan av kedjan, beror dock litet på svärdslängd osv. Men det viktiga är att ha koll fortlöpande särskilt med nya kedjor.
 
  • Gilla
stenna och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Ja det är en vettig tumregel men beror litet på hur pass rent man håller svärdets spår, smörjning av noshjul etc. Ska givetvis vara rent och fint, lättrullande men ja ni vet.

En annan tumregel är att när man drar sågkedjan på mitten av svärdet ska man normalt inte kunna dra den så att man ser undersidan av kedjan, beror dock litet på svärdslängd osv. Men det viktiga är att ha koll fortlöpande särskilt med nya kedjor.
Kanske finns olika skolor, men för mig är ”perfekt” att jag kan lyfta kedjan 1 cm på ovansidan utan att kedjan på undersidan rör sig. Så blev jag lärd för länge sen iaf. :)
 
  • Gilla
hamo-
  • Laddar…
Jag får kolla mer noga hur det ser ut nästa gång jag är ute vid stugan där motorsågarna finns. Det sitter liksom i ryggraden detta, efter att ha jobbat som skogshuggare för väldigt länge sedan och adderad erfarenhet efter hand. "Säkra hörnet" fanns tex inte som en etablerad teknik när jag jobbade professionellt med detta i skogen mitten 1980-talet, man lär så länge man lever.

Men detta med att nätt och jämnt kunna dra runt kedjan med fingrarna utan handskar tycker jag stämmer bra på relativt korta 13-16"-svärd, då som nu. Viktigt att dra svärdet uppåt medan man spänner svärdsmuttrarna annars blir det inte rätt spänning.

Om någon hobby-huggare är intresserad av en bra "primer" för huggandet så har jag en YT-film på lager, bra uppborstning om man vet med sig att man är litet ringrostig. Bara säg till isf. Behandlar kanske inte just detta med kedjespänning men i stort sett allt annat av betydelse för att fälla och kvista säkert.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mulvaden och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.