Hej!
Står i färd med att riva ett vidbyggt betonggarage på en trävilla med källare byggd 1926. Garaget ligger med sin platta i "källarplan" och taket en knapp meter ovan mark, och blev vidbyggt på -40- eller -50-talet. Garaget har satt sig och spruckit vilket medfört fukt och mögel, och det används idag bara som mellanstation för saker som ska till tippen. Anledningen till rivningen är att jag vill ha mer yta för uppställning av bilar, markarbetet skall alltså slutligen anpassas för denna tyngd.

Jag är inte helt hundra, men tror att garaget är murat av mindre betongblock och att taket är helgjutet.

Tänkte försöka mig på att göra en del själv, vinkelkap och slägga kommer man väl långt med? Finns det något man bör tänka på speciellt innan man drar igång? Så här har jag tänkt:

1. Avlopp och elanslutningar avinstalleras.
2. Garaget fylls igen till hälften med ex 0-45 (ev kan detta moment hoppas över om man vill använda rivningsmassor som fyllnad).
3. Man fräser spår i betongen så att man kan slå ner den i mindre bitar och undviker stora betongschok. I samband med detta fräser man också ett spår i taket längs fasaden så att det inte knäcks för nära huset och därmed orsakar skada. Här är ett litet problem då jag inte vet ifall man har "armerat" ihop garage och husgrund eller om de står var för sig.
4. Med tanke på risken att man knäcker garagetaket för nära tänkte jag stötta upp taket ca 0,5 meter från husfasaden så att det, om det knäcks, knäcks över denna provisoriska stöttning.
5. Härefter går man metodiskt vidare med slägga tills garaget är nere.

Tar tacksamt emot kommentarer på detta tillvägagångssätt!

* Ska man hyra någon maskin som underlättar arbetet? Vinkelkap modell större? Bilhammare?
* Finns det någon risk för huset som jag förbisett? Mer än att själva arbetet ger rörelser i leran och att huset kan sätta sig ytterligare (som sagt gammalt hus och det står på mycket lerigt område).

Långt inlägg... men hoppas på informativa upplysningar och råd!
MVH// Johannes
 
En kommentar, Inkluderar befintlig dräneringen garaget? Se till att dränera husväggen som vätter mot garaget innan du fyller garaget med fyllnadsmassor.

Mvh/Abbe
 
Jag har rivit ett garage liknande ditt. Jag lånade en bilmaskin och mejade ner taket. Det gick lätt sedan man kommit igenom och fått ett hål i eländet. Tror inte det är så lyckat att försöka slå ner det med slägga. Det bör vara armerat och tror inte du kan spåra så djupt med en vinkelkap. I sådana fall får du nog låna en diamantsåg om du vill få lämpliga bitar. Detta kostar multum. I ditt ställe skulle jag bila och börja längst mot huset för att se hur det ser ut där. Har svårt att tänka mig att det skall vara armerat ihop med husgrunden, men börjar du där inne ser du det ganska snabbt. Känns också ganska onödigt att fylla igen till hälften och börjar du i rätt ände närmast huset och river från det behöver du inte stämpa upp taket heller.
 
Bra kommentarer.

JanneL: kan kanske vara bra att spåra med vinkelkap längst in ändå, även om man inte kommer så långt ned? Så blir bilningen lite mer förutsägbar, tänker jag. Vad kan det kosta att hyra en bilmaskin? Hör den till de "dyra" maskinerna på bygghallen, typ jordfräs, plattvibrator osv? Eller är den mindre?
Och förresten, finns det inte risk att det börjar rasa om man står uppe på taket och kör för fullt? Eller tar armeringen det? Det borde det ju i och för sig göra... (Och med rasa menar jag så klart att man skulle skada sig på något sätt, rivningen är ju ändå själva poängen...)

Har ett tag kvar till projektet kan börja, är ännu på planeringsstadiet. Måste dra om lite rör och så först. Så alla kommentarer är välkomna!
MVH// Johannes
 
Hej Johannes!
Visst kan du spåra med vinkelkapen men betongen äter kapskivorna. Bilar du längs med huset i lämpligt breda gator så tycker jag att du skall kunna stå på taket obehindrat.Det gjorde jag och det gick bra. Ändå var min betong inget vidare Taket ligger ju då på tre väggar. Har nyss lånat en Bilmaskin Hilti TE905AVR med mejsel och betalade 312:- för en dag. Överkomligt tycker jag. Jag hade betonghålsten i väggarna och dessa gick lätt att plocka bort med en kofot. Mina väggar hade varit utsatta för mycket marktryck och massor med fukt så det var inte mycket bevänt med fogbruket. .
Lycka till/JanneL
 
Hemmakatten
Jag antar att du har begärt rivningslov av kommunen? Om inte, måste du göra det innan du börjar riva. Kommunen vill nog gärna se en rivningsplan också, dvs. där man talar om hur rivningen skall gå till och hur man hanterar/deponerar miljöfarligt avfall.
 
Har tänkt på rivningslov. Dock vet jag inte om garaget är vitt byggt från första början, ska fixa planritningar från Stadsbyggnadskontoret i veckan, eller veckan som kommer. Dom har ju i princip bara öppet när man är på jobbet, får ta det någon dag man jobbar sent...

Nåväl, om garaget inte finns med på aktuell planritning kan man väl inte begära/behöva rivningslov för det? Eller? Jag tänker att det i så fall bara är att riva, för finns inget tidigare bygglov är det ju ett svartbygge... Eller tänker jag helt fel?

Någon som har synpunkter eller erfarenhet från detta?

//Johannes
 
Hemmakatten
Det har ingen betydelse. Svartbygget är ju i så fall "preskriberat" eftersom garaget byggdes på 40-50-talet. Har du otur kanske det t.o.m. är så att ditt garage anses som tidstypiskt och väl värt att bevara och därför Q-märks och inte får rivas. ;) Nej, så illa är det försås inte, men det finns faktiskt hus med eternitfasader som måste hållas intakta, just för att det tidigare rivits ner så många av dessa fasader att det inte finns många kvar.

Rivningsansökan är till för att kommunen skall ta ställning till bevarandevärdet enligt ovan. Den och rivningsplanen är också till för att säkerställa att rivningen sker under ordnade och säkra former. I rivningsplanen skall du ange vilka material som ingår i rivningen och hur de skall deponeras. Framförallt extra miljöfarliga och hälsovådliga ämnen som tex asbest, men även eternittak, elkablar, glasrutor etc. Detta för att försäkra sig om att du har förstått hur de skall deponeras och att du inte gräver ner det i trädgården.

Och du kan vara helt övertygad om att när du väl börjar riva så kommer någon granne/vän av ordning att ringa till kommunen för att kolla vad som händer. Rivningslov är inte så dumt att ha då.
 
Nej, det är klart...

Kom på en sak. Finns ju avlopp i garaget med en vanlig brunn, modell äldre... Tänker att det inte borde vara svårt att "få med sig" denna brunn upp till blivande marknivå, det borde väl bara vara att länka ihop med avloppsrör och slänga på en ny brunn längst upp? Så får jag bort vatten vid ex biltvätt osv, plus att jag slipper plugga igen avloppet. Synpunkter?

J
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.