Flospel
Hej,

Idag kröp jag igenom en väldigt liten vindslucka till vindsutrymmet på ett hus jag och min sambo vill buda på och såg detta (se bilder!). Anticimex besiktningsperson var aldrig uppe på vinden för att det inte var lätt tillgängligt (vilket jag håller med om ).

Jag tycker mig se både svart- och vitmögel samt mögel i glasullen (den är svartfärgad).

Vilka åtgärder och kostnader bör vi räkna med? Vi tänker att ett alternativ är att installera sorptionsavfuktare eller Trygghetsvakten. Frågan är om man behöver riva innertaket för att lägga en fuktspärr? Behöver man sanera möglet och byta glasull, som bitvis verkar mögelangripen?
Installera kanalfläkt för köksfläkten, för att minska luftbelastningen?

Huset har självdragsventilation med tilluftsventiler men frånluft endast genom skorsten och köksfläkt. Vi har tänkt installera pax-fläktar i badrum och toalett.

Huset är ursprungligen ett funkishus från 30-talet som från början hade ett flackt tak med takpapp men där det år 2000 gjordes tillbyggnationer. Då byggde man nytt lutande tak med takstolar och lade plåt på hela yttertaket. Skorstenen plåtades 2017. Det är finns ventilation (ca 5 cm springa) längst takfoten. Man tilläggsisolerade även med lösull ovanpå den befintliga spånisoleringen.
…Så långt det går att bedöma existerar ingen fuktspärr under denna. Om inte fuktspärren finns under innertaket, mot bostadsdelen? Det är omöjligt att bedöma utan att ta upp hål.

Snälla hjälp oss!
 
  • Trätakbjälkar under konstruktion med synlig mögelbildning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person i byggmiljö arbetar ovanför isoleringsmaterial i ett oisolerat vindutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vind med synliga träbjälkar och isolering, varav några bjälkar har mörka fläckar som kan tyda på mögel eller fuktskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerade takstödbjälkar av trä i ett vindsutrymme med isolering synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utrymme under träbjälklag med isoleringsmaterial synligt, trolig ventilationsöppning i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person undersöker isolering på vind med ficklampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Flospel Benved skrev:
Hej,

Idag kröp jag igenom en väldigt liten vindslucka till vindsutrymmet på ett hus jag och min sambo vill buda på och såg detta (se bilder!). Anticimex besiktningsperson var aldrig uppe på vinden för att det inte var lätt tillgängligt (vilket jag håller med om ).

Jag tycker mig se både svart- och vitmögel samt mögel i glasullen (den är svartfärgad).

Vilka åtgärder och kostnader bör vi räkna med? Vi tänker att ett alternativ är att installera sorptionsavfuktare eller Trygghetsvakten. Frågan är om man behöver riva innertaket för att lägga en fuktspärr? Behöver man sanera möglet och byta glasull, som bitvis verkar mögelangripen?
Installera kanalfläkt för köksfläkten, för att minska luftbelastningen?

Huset har självdragsventilation med tilluftsventiler men frånluft endast genom skorsten och köksfläkt. Vi har tänkt installera pax-fläktar i badrum och toalett.

Huset är ursprungligen ett funkishus från 30-talet som från början hade ett flackt tak med takpapp men där det år 2000 gjordes tillbyggnationer. Då byggde man nytt lutande tak med takstolar och lade plåt på hela yttertaket. Skorstenen plåtades 2017. Det är finns ventilation (ca 5 cm springa) längst takfoten. Man tilläggsisolerade även med lösull ovanpå den befintliga spånisoleringen.
…Så långt det går att bedöma existerar ingen fuktspärr under denna. Om inte fuktspärren finns under innertaket, mot bostadsdelen? Det är omöjligt att bedöma utan att ta upp hål.

Snälla hjälp oss!
Det kan vara en lite olyckligt kombination av många saker här (som vanligt). Dels så kan man ha för mycket ventilation i takfoten. Krångligt, men så är det. Jag tycker att påväxten ser kraftigare ut ju närmare takfoten man kommer och då kan det vara ett tecken på att det stiger upp för mycket fuktig luft den vägen. Men det behöver inte vara så och det är den första frågan ni behöver ha svar på: var kommer fukten ifrån?
Att det ligger glasull på spån är inte optimalt, det är bättre att använda sig av cellulosa som har samma egenskaper som spånet och kan buffra fukt om den kommer inifrån. Har ni ingen ångspärr/broms så kommer det fukt inifrån men om det är ett problem eller inte beror på ventilation och material.
Men. Det är egentligen ingen mening att sitta här och spekulera. Det bästa ni kan göra är att lägga en slant på en oberoende besiktningsman som kan sin sak. Det finns så många om och men. Med ett så nytt tak så tycker jag ni ska ta tag i det direkt och göra de åtgärder som krävs. Det kan men behöver inte bli särskilt dyrt men kostnaden ska ställas till takets livslängd och nytt tak ÄR dyrt. Och än så länge så tror jag inte att taket har hunnit bli dåligt. Det ser trist ut och man vill inte att det ska bli mer men så länge det är ytligt så kommer det inte påverka taket som sådant.
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Flospel
Tack så mycket!
Jag inser att det är svårt att fjärrdiagnostisera detta specifika och komplexa problem…

Är det sanering-/ventilationsfirma som bör konsulteras, för fördjupad besiktning?

Anticimex har en tjänst där de kommer ut och besiktigar fördjupat och rekommenderar åtgärdsförslag, för ca 9000 kr. Tycker dock att jag hör blandade recensioner om Anticimex här på forumet.

D Drutten2000 skrev:
Det kan vara en lite olyckligt kombination av många saker här (som vanligt). Dels så kan man ha för mycket ventilation i takfoten. Krångligt, men så är det. Jag tycker att påväxten ser kraftigare ut ju närmare takfoten man kommer och då kan det vara ett tecken på att det stiger upp för mycket fuktig luft den vägen. Men det behöver inte vara så och det är den första frågan ni behöver ha svar på: var kommer fukten ifrån?
Att det ligger glasull på spån är inte optimalt, det är bättre att använda sig av cellulosa som har samma egenskaper som spånet och kan buffra fukt om den kommer inifrån. Har ni ingen ångspärr/broms så kommer det fukt inifrån men om det är ett problem eller inte beror på ventilation och material.
Men. Det är egentligen ingen mening att sitta här och spekulera. Det bästa ni kan göra är att lägga en slant på en oberoende besiktningsman som kan sin sak. Det finns så många om och men. Med ett så nytt tak så tycker jag ni ska ta tag i det direkt och göra de åtgärder som krävs. Det kan men behöver inte bli särskilt dyrt men kostnaden ska ställas till takets livslängd och nytt tak ÄR dyrt. Och än så länge så tror jag inte att taket har hunnit bli dåligt. Det ser trist ut och man vill inte att det ska bli mer men så länge det är ytligt så kommer det inte påverka taket som sådant.
 
Fast frågan är ju under hur lång tid det har blivit såhär? Lite svart är inte farligt på det viset. Stannar det bara vid det så kan man säga att naturen själv håller det i schack. Är det däremot konstant påväxt och tillbyggnaden blev gjord för två månader sen, ja då är det ju inget bra. är isoleringen också påverkad så beror det ju sannolikt på varmluft som stiger underifrån. Bättre ventilation där kan ju också vara en lösning.
 
Flospel
Sannolikt har det pågått åtminstone sedan vinden tilläggsisolerades 2001.

Kanske kan installation av FTX vara en lösning. Väggar är också tilläggsisolerade i samband med fasadbyte 2001.
Just nu självdrag utan som ens en ventilationskanal i badrummet. Föregående ägare har nog öppnat fönstret… inte alls optimalt vad jag har läst mig till?

S Stefan1972 skrev:
Fast frågan är ju under hur lång tid det har blivit såhär? Lite svart är inte farligt på det viset. Stannar det bara vid det så kan man säga att naturen själv håller det i schack. Är det däremot konstant påväxt och tillbyggnaden blev gjord för två månader sen, ja då är det ju inget bra. är isoleringen också påverkad så beror det ju sannolikt på varmluft som stiger underifrån. Bättre ventilation där kan ju också vara en lösning.
 
Personligen hade jag inte varit jätterädd för det där om man kan tänka sig att det inte blivit mer på 20 år..........Inte optimalt såklart men inte livsfarligt. Det är väl bara pruta och peka på hur "illa" det är och sen hålla koll på det....
 
Ingen vits att köpa sig besvär.

Leta rätt på nåt annat.
 
Innertaket är väl ingen större fara, så där ser det ju ut på en kallvind efter några år.
Men du säger att det är mögel i glasullen. Luktar den illa?

Hur luktar det för övrigt däruppe?
Surt/unket/fuktigt/mögligt, eller skapligt friskt?
 
Redigerat:
Mitt hus byggt 1982. Kallvind.
Inget mögel alls. Så efter några år ...
Stämmer inte här!

Helt öppet ventilerat via takfot på båda sidor och öppet upp mot taket på gavlarna.

Tror absolut inte det är fel med ordentlig ventilation. Fukten ska ju ventileras bort, inte stängas inne.

Varför skulle den stängas inne?

Här har jag en Acetec PD 150 sorbtionsavfuktare i grunden, som i princip är tät, med plast på marken. Suger in luft på baksidan av maskinen och blåser ut avfuktad luft
i tre hörn genom tre slangar. Bygger på att typ stillastående / instängd luft avfuktas.
Tror knappast det kommer att funka på en vind med fri luft utifrån.
 
Redigerat:
Vad finns mellan takplåt och råspont?
 
B
Det brukar se värre ut än det faktiskt är. Men prata med besiktningsmannen, han har säkert nån idé.

Det ser ut som självdrag, utan tillfredsställande ångspärr.

Hos mig rekommendera de inte att sanera. De menade att det räckte med att ta bort orsaken. De rekommenderade att rita en ring runt nån fläck, ta kort och titta 1år senare om det stannat av eller om det växt vidare.

I ditt fall, hade jag hade nog tänkt kostnaden för att installera frånluft, så man förstärker självdraget och minskar risken för att fukt från bostaden når vinden. Dra bort gullfiber och ersätt med träbaserad fuktbuffrande produkt. Typ hunton eller liknande, och reducera budet på huset med det beloppet.

Trygghetsvakten är nog också en bra sak. Det ska ju vara lagom ventilation på vinden. Finns det ventilation i taknock eller är det bara luftspalt i nederkant?

Mitt tak ser lite värre ut än hos dig, men det är snart 90år gammal råspont hos oss, så jag vet inte vad man ska förvänta sig för livslängd. Jag byter nog ut min råspont när övriga taket ska bytas om en sisodär 10-15år. Förmodligen var det när murstocken inte var varm jämnt som mitt hus fick problem på vinden.
 
Det ser ut som om bara råsponten är ansatt av mögel. Takstolarna är helt friska. Kan kanske då anta att fukten kommer uppifrån?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.