P pembe skrev:
Vad behövs för dragning I mark EKLK 50m, 1,5mm eller 2,5mm?
Det beror på vad som ska sitta i andra änden (hur mycket ström det drar).
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Och vad som sitter i den andra, andra änden, dvs hur starkt det matande nätet är.
 
  • Gilla
avh67f och 3 till
  • Laddar…
Aldrig mindre än 2,5 mm2 i backen och gul slang, sen inte fel att ha en 5 ledare N1X V för framtida bruk, ingen större prisskillnad i dag, mot vad priset kan bli i framtiden med byte av kabel.
 
  • Gilla
pembe
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Aldrig mindre än 2,5 mm2 i backen
Nej, men det är för tidigt att säga det med. Det kanske inte räcker på långa vägar.
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Nej, men det är för tidigt att säga det med. Det kanske inte räcker på långa vägar.
Skrev bara att inte mindre än 2,5 mm2, sen vad som ska anslutas framgår inte och då kanske det ska vara någon grövre aria.
 
J jonaserik skrev:
... då kanske det ska vara någon grövre aria.
Ja, it ain't over 'till the fat lady sings! Fast här kanske Pavarotti passar bättre, om det skall vara grövre?


(Förlåt, jag kan inte uppföra mig. Jag lämnar skamset tråden nu... ;))
 
  • Gilla
datja och 2 till
  • Laddar…
Tanken är att dra ifrån en befintlig central 16A i 'stora' huset till stugan 50m längra bort. Där kommer det sitta en mindre bänkspis med liten ugn, några element, en liten golv kyl samt belysning. Tacksam för era kommentarer.
 
Om du ska dra från 16A säkringar så finns det uppebart inget annat alternativ än minst 2,5mm2. Dock känns 50m ganska långt, kan ju bli problem med att komma upp i lägsta kortslutningsströmmen för 16 Amperes säkringar med 2,5mm2. Ska vara en ganska snabb 16A då.

T.ex. en C16 bör ha 160A kortslutningsström för att lösa ut inom 0,4s. Till mitt garage så är det ungefär 20 meter 2,5mm2(från husets central till garagets central) och där då jag mätte så blev det ungefär 190A som lägsta ström vid det uttag som hade längst dragning, ungefär 15 meter 2,5mm2 till från garagets central.
 
Redigerat:
  • Gilla
pembe och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.