Jag håller på att skiva tak.
Ett av utrymmena är litet och efter att ha satt upp en skiva på prov ser det ut så här. Alltså en väldigt liten bit kvar till vägg. Pågående montering av en vit takskiva i ett litet utrymme, med en liten bit kvar att fylla mellan skiva och vägg, monterad på en träram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur skall jag tänka för att
- Få det så snyggt som möjligt
- Få så lite spill som möjligt
 
Det är väl bara att lägga löpande? Du kapar sista skivan så det passar i rad 1, delen som blir över lägger du först i rad 2 och så vidare, då slipper du en lång skarv pa samma ställer över hela taket samt att nästa bit blir längre.
Alt. är att du kapar första skivan lite så sista biten blir längre.
Alt båda lösningarna.
 
K Kontoristen7 skrev:
Du kapar sista skivan så det passar i rad 1, delen som blir över lägger du först i rad 2 och så vidare, då slipper du en lång skarv pa samma ställer över hela taket samt att nästa bit blir längre.
Ja, det är ju så man brukar göra.
Min undran föranleddes av att den kapade biten i detta fallet blir så kort och att det kanske fanns nåt mer snillrikt sätt att lösa det. 🙂
 
TheImprovisor UlrikaSpg skrev:
Ja, det är ju så man brukar göra.
Min undran föranleddes av att den kapade biten i detta fallet blir så kort och att det kanske fanns nåt mer snillrikt sätt att lösa det. 🙂
Då kapar du första skivan i rad 1 en bit, då blir den sista korta biten längre. Sen fortsätter du löpande.
 
K Kontoristen7 skrev:
Då kapar du första skivan i rad 1 en bit, då blir den sista korta biten längre. Sen fortsätter du löpande.
Tänkte så först också, men då får jag ju spill i båda ändar av varje rad.
 
TheImprovisor UlrikaSpg skrev:
Tänkte så först också, men då får jag ju spill i båda ändar av varje rad.
Tvärtom... Du får bara spill i första raden.
Nästa rad tar du ju spillet från sista biten i föregående och startar med -dvs löpande...

Illustration av tegelmurning med dekorativa pilar som visar processen att hantera spill och använda det i nästa rad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
K Kontoristen7 skrev:
Tvärtom... Du får bara spill i första raden.
Nästa rad tar du ju spillet från sista biten i föregående och startar med -dvs löpande...

[bild]
Ja, om jag lägger efter det mönstret hade det fungerat. Jag lägger mönster där varannan rads skarv linjerar, vilket jag glömde nämna i min frågeställning.

Skivorna är 120, och den lilla biten du ser på bilden är kvar efter att jag satt första skivan. Det är alltså ett ganska litet tak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.