Hej allihopa,

Jag och sambon är i startfasen av att börja bygga ett garage.
Bygglov är klart och vi är i diskussion med en grävare för att utföra alla markarbete.

På bilderna nedan ser ni hur garaget ska se ut och var det ska ligga i förhållande till huset. Avstånd mellan hus och garage är 5100mm. Väggarna är 145mm+45mm installationsskikt. På bilden till vänster ser ni även var fasadmätarskåpet sitter på huset.
Tanken är att dra separat matning från fasadskåpet till en undercentral i garaget för att garaget inte ska vara beroende av huset och vice versa.

En fråga vi har (som vi inte pratat med grävaren om, har antagit att det inte ligger inom deras expertis) är kring placering av undercentralen för garaget.

Så min fråga till er är då vad ni anser är bästa placering av undercentralen, dels utifrån smidigast förläggning av kabelrör i marken men även för att göra senare elinstallationer i garaget så smidiga som möjligt?

Eventuellt kommer vi bygga en innervägg i linje med det röda sträckade markerad som "Synlig balk", tänker om det skulle vara ett bra ställe att placera undercentralen istället för en yttervägg.


. Planskiss som visar placering av ett nytt garage i förhållande till huset, med måttangivelser och markeringar för fasadmätarskåp och synlig balk i byggnaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skiss av ett enbilsgarage med mått och detaljer på väggar, fönster, dörrar och tak. Skissen visar även fasadmätarskåpets placering på garageväggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Det du kommer installera är inte en undercentral utan en egen huvudcentral för garaget. Undercentral hade den blivit om du hade dragit den från husets elcentral. Med det sagt så är det absolut rätt väg att gå.

Var du sätter garagets central spelar inte så stor roll egentligen. Jag hade nog satt den antingen direkt till vänster innanför dörren eller lite längre fram till vänster, innan det röda strecket. Motivet till detta är att det blir kortast väg ut för en elbilsladdare till carporten. Det som talar för att sätta den direkt innanför dörren till vänster är att elröret genom plattan hamnar i ytterkant av densamma, vilket begränsar mindre om man vill bygga om något framgent (t.ex. göra om carporten till ett till varmgarage). Om du är bekymrad över minskad isolering, sätt en utanpåliggande central. I ett garage hade jag nog gjort det alldeles oavsett.

Se till att montera ordentligt med belysning i garaget. Det är bäst att ha utefter väggarna i två rader. Jag skulle också rekommendera åtminstone ett trefasuttag, kanske två (inne+ute) då det alltid är bra att ha och kostnaden är kanske 400 kr i material när man ändå bygger.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Det du kommer installera är inte en undercentral utan en egen huvudcentral för garaget. Undercentral hade den blivit om du hade dragit den från husets elcentral. Med det sagt så är det absolut rätt väg att gå.

Var du sätter garagets central spelar inte så stor roll egentligen. Jag hade nog satt den antingen direkt till vänster innanför dörren eller lite längre fram till vänster, innan det röda strecket. Motivet till detta är att det blir kortast väg ut för en elbilsladdare till carporten. Det som talar för att sätta den direkt innanför dörren till vänster är att elröret genom plattan hamnar i ytterkant av densamma, vilket begränsar mindre om man vill bygga om något framgent (t.ex. göra om carporten till ett till varmgarage). Om du är bekymrad över minskad isolering, sätt en utanpåliggande central. I ett garage hade jag nog gjort det alldeles oavsett.

Se till att montera ordentligt med belysning i garaget. Det är bäst att ha utefter väggarna i två rader. Jag skulle också rekommendera åtminstone ett trefasuttag, kanske två (inne+ute) då det alltid är bra att ha och kostnaden är kanske 400 kr i material när man ändå bygger.
Hej!

Tack för förtydligandet, är inte helt hemma med alla termer när det kommer till el..

Det låter logiskt med att sätta den på någon av väggarna till vänster om entrén med tanke på elbilsladdare, även om det inte är något vi behöver i dagsläget.

Är det någon skillnad på var kabelröret kommer upp genom plattan beroende på om man installerar utanpåliggande eller infälld central?

Gott med belysning och 3-fasuttag både ute och inne finns i planen!
 
tommib
Det kan vara, men måste inte vara. Du kan ju dra upp gulröret helt utanför plattan och gå upp på väggen på utsidan av garaget för att sedan dra in matningen. Estetiskt mest tilltalande är att gå upp mitt i väggen och sedan komma bakvägen in i centralen oavsett om den är utanpåliggande eller infälld. Nackdelen är att grabbarna som gör plattan måste pricka rätt med röret. Om de missar måste du i stort sett ändra ritning, eller acceptera att röret kommer upp någonstans där du inte tänkte dig.
 
tommib tommib skrev:
Det kan vara, men måste inte vara. Du kan ju dra upp gulröret helt utanför plattan och gå upp på väggen på utsidan av garaget för att sedan dra in matningen. Estetiskt mest tilltalande är att gå upp mitt i väggen och sedan komma bakvägen in i centralen oavsett om den är utanpåliggande eller infälld. Nackdelen är att grabbarna som gör plattan måste pricka rätt med röret. Om de missar måste du i stort sett ändra ritning, eller acceptera att röret kommer upp någonstans där du inte tänkte dig.
Det borde ju tala för att sätta centralen på väggen direkt till vänster om entrédörren tänker jag.

Eftersom väggen ligger i linje med plattan så behöver man "bara" räkna ut var centrum på väggsnutten till vänster om entrédörren är för att veta var röret ska gå upp i höger/vänster riktning och sen dra in det några centimeter inåt så att det hamnar lagom långt in. Tänker att man ändå har 190mm att spela på från kanten av betongen för att röret ska hamna inuti väggen. Eller är det jag som tänker att det låter enklare än vad det är?

Se min högst professionella paint-skiss nedan. Kabelröret i grönt.

Skiss över grundläggning med kantbalk, dränering, tjälisolering, musband och rör i grönt som beskriver centralens position vid väggen nära entrédörren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
A
Nä du tänker rätt. Fina bilder och ritningar förövrigt.
 
A avh67f skrev:
Nä du tänker rätt. Fina bilder och ritningar förövrigt.
Kul att höra, tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.