Är på jakt efter en sensor med lång räckvidd på sändarenheten, har gjort vad jag kan (eller orkar, i nuläget iaf) på mottagarsidan. Tanken är att mäta temperatur (och gärna luftfuktighet) i en jordkällare, och jag kör Home Assistant med ffa Zigbee men även gammalt 433.92MHz (Telldus alt RFLink).

Kan även tänka mig att modda sändare genom att löda dit antenn om det kan hjälpa..

Nån som har nåt bra tips att utgå från?
 
Redigerat:
Pålödd antenn ger några extra meters räckvidd för 433-prylar.
En mer avancerad lösning är att du använder en 433-sändarmdodul, matar den med ex 12 V och kopplar den till datautgången på bef. sensor.
Med högre spänning till sändare så ökas räckvidden.
 
  • Gilla
Quaqq
  • Laddar…
Attitudeswe
Mina billiga shelly kopplar alla mot samma wifi AP. Bra räckvidd och ett års batteritid på AA batteri
 
  • Skärmbild av en app som visar flera Shelly Plus H&T-enheter med temperatur, fuktighet och batterinivå för garage, uterum och krypgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Quaqq
  • Laddar…
E etompau skrev:
Pålödd antenn ger några extra meters räckvidd för 433-prylar.
En mer avancerad lösning är att du använder en 433-sändarmdodul, matar den med ex 12 V och kopplar den till datautgången på bef. sensor.
Med högre spänning till sändare så ökas räckvidden.
Låter värt att testa (pålödd antenn först, ev. sändarmodul med 12V-matning från utebelysning). Har du nån länk till guide för ovanstående?
 
Q Quaqq skrev:
Låter värt att testa (pålödd antenn först, ev. sändarmodul med 12V-matning från utebelysning). Har du nån länk till guide för ovanstående?
Köp en modul, finns på olika ställe, ex.:
https://www.electrokit.com/rf-link-...MImIOC1MnHiAMVF2iRBR2yXBpaEAQYASABEgKJXfD_BwE

Finns billigare hos Amazon mfl.

Koppla GND från sändaren till temp.sensorns GND (-)
+12 V till VCC på sändare
- 12 V till GND på sändaren

Sedan får du försöka hitta datautgången på sensorn, det skiljer sig från sensor till sensor, den kopplas sedan till DATA på sändarmodulen.
 
  • Gilla
Quaqq
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Mina billiga shelly kopplar alla mot samma wifi AP. Bra räckvidd och ett års batteritid på AA batteri
Också en eventuell lösning, ska kolla hur det är med wifi-täckningen där..

Modellen jag hittade nu har inte AA-batterier utan CR123A, men det spelar iofs ingen jätteroll.
 
Det finns extenders för 433 MHz, men jag vet inte om de funkar för alla protokoll/funktioner.
Jag köpte en själv men den kom aldrig till användning, det gick bra ändå.

/Höghus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.