Efter byte av vattenmätare har vi fått tryckslag i rören när tvättmaskinen stänger av vattnet efter den tagit in det.
Troligtvis av ett något högre vattentryck gissar jag eftersom fenomenet inte fanns före.

Vad är att föredra?
Montera tryckslagsdämpare nära tvättmaskinsuttaget eller en reduceringsventil?
Har en kulventil som jag kan strypa flödet med och då uppstår inte tryckslagen men skulle vilja ha något mer seriöst än så.
 
Jag hade samma problem, skaffade en tryckstötdämpare. Stötarna i rören försvann helt. Visat bild hur jag gjorde.
 
  • Bilden visar en tryckstötdämpare installerad på en vattenledning, rör och ventil med en blå markering på handtaget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R Real-House skrev:
Jag hade samma problem, skaffade en tryckstötdämpare. Stötarna i rören försvann helt. Visat bild hur jag gjorde.
Jag installerade en likadan som inte gav någon effekt alls.
Funderar på om det behövs en större eller om man istället ska minska trycket med en reduceringsventil
https://www.vvsbutiken.nu/product.html/tryckslagdampare-ahn
 
K Kaboj skrev:
Jag installerade en likadan som inte gav någon effekt alls.
Funderar på om det behövs en större eller om man istället ska minska trycket med en reduceringsventil
[länk]
Det gäller också att montera den på rätt sätt, så som min bild visar. Dvs att dämparen sitter i motsatt riktning som vattnet färdas i. Hade jag bytt plats på anslutning till tvättmaskin och dämparen hade funktionen inte varit lika bra.
 
Har provat att montera den där dämparen på det ena och andra sättet. Ingen förväntad effekt alls.
Har till och med monterat en ny dämpare eftersom jag trodde att den första var trasig.
 
Redigerat:
Min är monterad så här och det fungerar fint.
Närbild på en vattenkran med rörkoppling, delvis i metall och plast, monterad mot en panel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Min är monterad så här och det fungerar fint.
[bild]
Det är såhär jag har förstått att de helst ska monteras. Rakt framför källan till tryckslaget, dvs tvättmaskinen i det här fallet.
 
  • Gilla
Kaboj och 1 till
  • Laddar…
K Kaboj skrev:
Efter byte av vattenmätare har vi fått tryckslag i rören när tvättmaskinen stänger av vattnet efter den tagit in det.
Troligtvis av ett något högre vattentryck gissar jag eftersom fenomenet inte fanns före.

Vad är att föredra?
Montera tryckslagsdämpare nära tvättmaskinsuttaget eller en reduceringsventil?
Har en kulventil som jag kan strypa flödet med och då uppstår inte tryckslagen men skulle vilja ha något mer seriöst än så.
Du kan börja med att kolla trycket är det högt hjälper dämparen mindre särskilt om den är med så liten volym och fast mottryck som på bilderna. Ligger du över 6 bar är det i högre regionen.

Ett annat enkelt sätt är att du sätter en strypbricka i maskinens anslutningsände/mutter.
 
  • Gilla
Kaboj
  • Laddar…
Det är troligen med annan nyare vattenmätare med mindre genomströmningsmotstånd som fått vattenslagen att märkas mer. förutom att använda dämpare så kan lite längre och mer flexibel armerad slang också äta upp en del av vattenstötarna som blir när vattenventilen i maskinen stänger.
 
  • Gilla
Kaboj
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Min är monterad så här och det fungerar fint.
[bild]
Ha
GK100 GK100 skrev:
Du kan börja med att kolla trycket är det högt hjälper dämparen mindre särskilt om den är med så liten volym och fast mottryck som på bilderna. Ligger du över 6 bar är det i högre regionen.

Ett annat enkelt sätt är att du sätter en strypbricka i maskinens anslutningsände/mutter.
Jag har nog över 6 bar
 
GK100 GK100 skrev:
Du kan börja med att kolla trycket är det högt hjälper dämparen mindre särskilt om den är med så liten volym och fast mottryck som på bilderna. Ligger du över 6 bar är det i högre regionen.

Ett annat enkelt sätt är att du sätter en strypbricka i maskinens anslutningsände/mutter.
Skulle det fungera med en vanlig rostfri bricka med rätt dimensioner?
 
K Kaboj skrev:
Skulle det fungera med en vanlig rostfri bricka med rätt dimensioner?
Ja det bör går bra.
 
  • Gilla
Kaboj
  • Laddar…
Kan det finnas risk att det låter mycket om man monterar strypbricka.
Alltså att det uppstår ett högt vattensus?
 
Redigerat:
K Kaboj skrev:
Efter byte av vattenmätare har vi fått tryckslag i rören när tvättmaskinen stänger av vattnet efter den tagit in det.
Troligtvis av ett något högre vattentryck gissar jag eftersom fenomenet inte fanns före.

Vad är att föredra?
Montera tryckslagsdämpare nära tvättmaskinsuttaget eller en reduceringsventil?
Har en kulventil som jag kan strypa flödet med och då uppstår inte tryckslagen men skulle vilja ha något mer seriöst än så.
Såg detta inlägget idag. Det är inte så att de i samband med bytet installerat en backventil, för att hindra att "smutsigt" vatten från huset går bakvägen ut i ledningsnätet?
En sådan installerades nämligen hos oss för något år sedan och det ger då ganska kraftiga tryckslag emellanåt.
 
  • Gilla
Kaboj
  • Laddar…
I den nya vattenmätaren finns en backventil. Firman som installerade den nya vattenmätaren påstod att det fanns en i den gamla vattenmätaren också vilket jag har svårt att tro på eftersom det blev så tydligt med tryckslagen precis efter när dom hade installerat den nya vattenmätaren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.