Hej,
Jag har efter 18 månader i en lägenhet jag köpt ett badrumsgolv vars fog eller fogfinish har börjat släppa. Valde att storskrubba det idag så lossnade bitar av vitt tunt lager.
Då jag inte är så kunnig skapas det oro ifall det blir fuktskada och hur jag går till väga.
Har både fogfinish och fogmassa hemma.

Tack på förhand,
 
  • Närbild på ett badrumsgolv med grå kakelplattor och vita fogar där fogfinishen verkar släppa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grått badrumsgolv med rektangulära klinkers, där fogarna visar tecken på skador och lossnat vitt lager. Vit golvlist och rör syns i nedre delen av bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grått badrumsgolv med mörka fogar som delvis har vit fogmassa som börjat lossna efter rengöring; golvbrunn i metall i mitten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grått klinkergolv med vita fogar där fogarna visar tecken på att släppa och bitar av fogmaterial har lossnat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svårt att se på bilderna men det ser nästan ut som någon har fogat om utan att kratsa bort den gamla fogen. Blir väldigt tunt med fog då som lätt spricker och släpper. Så länge tätskiktet är okay så gör det fuktmässigt inget att fogen inte är hel. Fogen i sig är inte tät utan släpper igenom vatten.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
tack! Tog en närmare bild om det hjälper. Eftersom det var så tunt var jag först säker på att det var en gammal finish. Eller hoppades :)
Är det skrapa ner allt då och lägga nytt som gäller?
 
  • Närbild på en skadad grå kakelplatta med en tydlig spricka och delvis borta fogmassa mellan plattorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle tro att den som fogat med den ljusa fogen inte var nöjd med den mörka. Vore jag i din sitts skulle jag försöka få bort den ljusa fogen utan att skada den undre fogen och nöja mig så. Vill du däremot ha en annan fog än den mörka behöver du kratsa bort även den innan du fogar om. Tänk då på att inte skrapa för djupt så du skadar tätskiktet.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Skulle tro att den som fogat med den ljusa fogen inte var nöjd med den mörka. Vore jag i din sitts skulle jag försöka få bort den ljusa fogen utan att skada den undre fogen och nöja mig så. Vill du däremot ha en annan fog än den mörka behöver du kratsa bort även den innan du fogar om. Tänk då på att inte skrapa för djupt så du skadar tätskiktet.
kan jag ta bort den fogen och ha över fogfinish?
Vet iofs inte hur man får bort det på bästa sätt. Är det typ en smörkniv ?
 
Jag har inte använt fogfinish själv själv så jag vet inte vilket förarbete som måste göras innan men för att ta bort fog finns det fogkratsar att använda. När du säger smörkniv menar du att det sitter så löst att det bara är att peta bort?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.