Strax under tio papp då. Att jämföra med några tusen för bygglovet? Frågan kommer ju å andra sidan upp igen för baksidan.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Strax under tio papp då. Att jämföra med några tusen för bygglovet? Frågan kommer ju å andra sidan upp igen för baksidan.
Jag får nog ringa och prata med dem. Kanske kommer undan! Vem vet 😅. Annars ligger väl en bygglovsanmälan på ett par tusen. Hoppas inte man drar igång någon process bara eftersom man startat men jag har tolkat "lagen" sen har jag pratat med amdra som tolkar lagen på ett annat sätt. Känns inte som det mest allvarliga bygglovsbrottet...
 
C Christian Bäckström skrev:
Känns inte som det mest allvarliga bygglovsbrottet...
Verkligen inte.
 
Har nu pratat med byggnadsnämden och allt var i sin ordning. Fasadbytet gick inte inom ramen för bygglov och den färg vi valt ansåg han vara en färg som inte ändrar områdets karaktär. Så det blev ett bra slut ändå!
 
  • Gilla
  • Älska
Artemisia och 12 till
  • Laddar…
C Christian Bäckström skrev:
Har nu pratat med byggnadsnämden och allt var i sin ordning. Fasadbytet gick inte inom ramen för bygglov och den färg vi valt ansåg han vara en färg som inte ändrar områdets karaktär. Så det blev ett bra slut ändå!
Vad skönt med en kommun som inte kräver bygglov för varenda småsak 🙂 Så är det verkligen inte överallt!
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 1 till
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Vad skönt med en kommun som inte kräver bygglov för varenda småsak 🙂 Så är det verkligen inte överallt!
Kanske är så.. synd! Ja jag sa bara att jag har tolkat "lagen" alltså att det inte ändrar huset eller områdets karaktär väsentligt. Sen att det är en väldigt luddig formulering för den kan nog tolkas på mpnga olika sätt. Sen tyckte han väl att det alltid är av fördel att höra av sig innan ändå vilket jag förstår. Men han va völdigt trevlig! Han tyckte tillochmed att jag skulle måla om garaget också så det blir enhetligt för han hade åkt förbi förra veckan och sett 😁✌️
 
  • Gilla
mrsnhp och 1 till
  • Laddar…
Jag fick byta från putsad fasad till träfasad om det var samma färg, jag ville byta från vit till svart men då skulle det vara lov så det blev vit träfasad istället
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Får gratulera till att du bor i en vettig kommun! 🥳
 
  • Gilla
Christian Bäckström
  • Laddar…
nino nino skrev:
Jag fick byta från putsad fasad till träfasad om det var samma färg, jag ville byta från vit till svart men då skulle det vara lov så det blev vit träfasad istället
Okej ja han gick ju in och tittade för han fixk färgkoden va mig och sa att det inte skulle sticka ut märkbart så det skulle behövas göra något. Sen är det väl viss färgsättning i vissa områden som kräver bygglov. Svart börjar väl ändå bli rätt modernt? 🤔
 
P
Uff. Jag får nästan magsår av att läsa en sån här forumtråd (nejdå, inte på riktigt). Den här historien visar med all tydlighet vad som är galet med svensk bygglagstiftning.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.