Checkwatt måste vara det företag som har den minst intelligenta batteristyrningen och vara mest kundfientliga företaget i branschen, vad kan jag byta till som är bättre?

Bakgrund, jag gick igång med Checkwatt tidigt i år och valde då deras balanstjänst då den hade sålts in som det mest ekonomiskt fördelaktiga alternativet till min solcellsanläggning med batteri.
Ersättningen för FCR-D har varit patetiskt låg och fallande under året. I slutet på juli beslutade jag mig för att säga upp balanstjänsten och istället använda batteriet helt till egenkonsumtion med Checkwatts lösning. Jag anmälde i slutet av juli och det tar minst en vecka innan de klarar av att ändra avtalsformen. Under större delen av augusti och en bit in i september har jag använt Checkwatt's service "Self consumption". Denna tjänst saknar all form av intelligent styrning!
Jag hade förväntat mig en smart styrning av mitt batteri för egenanvändning men inte ens ett mindre mått av intelligent styrning kan de leverera. Eftersom en batterillagringslösning är kostsam, en investering på kanske 150-180 tusen kr före grönt avdrag för ett batteri på 10 -13 kWh, så behöver anläggningen ge maximal avkastning för att ha en chans att betala av investeringen på en rimlig tid.

Vid intelligent egenanvändning av batteriet bör batteriet laddas ur när spotpriset är högt och laddas upp när solen skiner samtidigt som spotpriset är lågt, i den mån detta är möjligt. Döm om min förvåning när jag upptäcker och inser att Checkwatt's styrning inte på något sätt tar hänsyn till aktuella spotpriser!
Resultatet blir att batteriet laddas upp på morgonen/förmiddagen när intäkten för solelsproduktion oftast är som högst, med konsekvensen att intäkterna från solpanelerna minimeras varje dygn med bra sol. I den bifogade exempelbilden ser man hur batteriets SOC (state of charge) stiger varje förmiddag då solen lyser allt starkare samtidigt som vi passerar morgontoppen för spotpriset.

Vad menar jag med "kundfientligt"?
Checkwatt vill helst inte befatta sig med sina kunder, de har skickat över det ansvaret på alla sina samarbetspartners (installatörer). Checkwatt sitter på mest kompetens angående deras egen mjukvara och hårdvara, installatörerna är av varierande storlek och kunskapsnivå. Det säger sig självt att dessa inte kan svara på flertalet relevanta frågor om Checkwatt's produkter, deras utvecklingsprojekt och tidsuppskattningar för lanseringar av nya funktioner. Som exempel kan nämnas funktionen "Self consumption + currently optimized". Information om denna nyhet fanns på deras hemsida redan när jag var i stadiet att utvärdera offerter i slutet av förra året. Den finns kvar än idag och sägs fortfarande vara "Coming soon", ja tjena, är soon 6-9 månader? Om man ger sig på att försöka maila Checkwatt med frågor så får man ett returmail som säger att epost-adressen inte fungerar, en ganska avskräckande kundservice. Efter en vecka eller två kom ett trevligt svar i alla fall. Tyvärr fick jag dock ingen hjälp från denna leverantör.

Jag har parallellt också ställt liknande frågor till min installatör (jag fick ju ett studsande mail från Checkwatt vid flera tillfällen) och de har inte heller återkommit med någon lösning eller på annat sätt kunna hjälpa mig till en bättre avkastning.

Jag har kollat på nätet och frågat 1komma5, dom har en styrning som heter "Heartbeat" som verkar vara betydligt intelligentare, men den är tyvärr inte kompatibel med min hybridväxelriktare (Goodwe)
Diagrammet visar batteriets laddningsnivå (SOC), solproduktion och elnätets effekt i kW, samt spotpriser över ett dygn från 06:00 till 23:00.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det måste finnas något intelligentare att lägga sina pengar på än Checkwatt?
Vad kan ni tipsa om att använda istället för att få en smart egenanvändning av batterilagring?
 
K
Nu heter ju tjänsten du valt "self consumption" och inte "maximum self consumption" som den brukar heta i de flesta växelriktare. Men troligen är läget du valt att de överlåter styrning till växelriktaren själv och sätter sig i standby eftersom du inte vill ha deras städtjänst.

Det läget du efterfrågar hade varit smart. Men det krävs att man tar hänsyn till väderrapporten. Säger bra väder på förmiddagen och dåligt på eftermiddagen. Då är det dumt att vänta. Men om det är sol även (eller bara) på eftermiddagen så är det ju bättre att vänta. Man behöver också ta hänsyn till mängden sol och tiden på året. På vintern är det lika bra att ladda direkt för att ens ha chans att få det fullt tex. Men fullt möjligt att lösa
 
"Self consumption" är en tjänst som Checkwatt tillhandahåller och som styr växelriktaren och batteriet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.